Landelijke kerkverbanden

Ds. W. Pieters / 7 reacties

Vraag

Graag zou ik aan dominee Pieters willen vragen hoe wij het artikel in het Reformatorisch Dagblad moeten lezen? Gaat er nu daadwerkelijk iets gebeuren in kerkelijk Nederland, of hoe moeten en mogen wij dit stuk lezen?

Antwoord

De bedoeling is om het vanzelfsprekende van landelijke kerkverbanden en zo, ter discussie te stellen, en om het nadenken over andere kerkelijke structuren te bevorderen.

Ds. W. Pieters

7 reacties
sydneylover
Ik vond het artikel van ds. Pieters met alle respect niet erg sterk overkomen. De reactie van P. van den Breevaart in het RD hierop snijdt nogal hout: zonder grote synodale bijeenkomsten hadden wij nu geen SV gehad en ook geen belijdenisgeschriften!

Ik vind het principieel fout dat de reformatorische gezindte zich telkens achter haar comfortabele muren terugtrekt en bijvoorbeeld deelname aan de nationale synode weigert. Het is een pavlov-reactie van het verkeerde soort dat, als je het gevoel hebt tegen de stroom in te moeten roeien, je de handdoek in de ring gooit.

Want laten we eerlijk zijn: juist de reformatorische zuil blinkt uit in splintergroepjes die vooral zelf haar gelijk wil halen.
Samanthi
Oke maar veplicht samengaan is ook geen optie.
43843
Ik verlang echt naar die 'vrijheid' waarover ds. Pieters het heeft.
zandkasteel
Ik vond het wel een erg sterk, bijbels stuk, toen ik het las in de krant.
Echt vanuit mijn hart gegrepen! Oog voor elkaar en geen mega kerken met synodale vergaderingen (lees macht!!!) en allerlei menselijke instellingen.

Was het maar waar dat we zo kerk konden zijn.....
hjrl
Hebben de mensen van de Vergadering van Gelovigen gelijk als ze lezen dat wie gelooft al bij de En Kerk des Heeren hoort? Of misschien de rooms-katholieken als ze menen dat in de rkK de Kerk van de Heere Jezus als Zijn Lichaam ontplooit?
Yukon
@Sydneylover

Ik denk dat het standpunt van Ds Pieter meer bijbels hout snijdt dan de reactie van dhr. van de breevaart.

De gemeenschap met God en de naasten moet centraal staan. Uiteraard wel in combinatie van een gezonde leer.

Ook zonder grote synodale bijeenkomsten kan God belijdenisgeschriften en een SV schenken.

Maar ik kan helaas diverse trieste voorbeelden geven dat mensen slachtoffer zijn geworden van goed bedoelde beslissingen vanuit de synode.

Maar deze beslissingen hebben in sommige gevallen een zeer negatieve en onbijbelse uitwerking.

Als je op gemeentelijk niveau maatregelen kunt nemen dan kan je als gemeente veel meer maatwerk verrichten en makkelijker inspelen op de situatie.
sydneylover
@Yukon

Ik heb helaas een paar voorbeelden ervaren van een lokale kerkelijke gemeente waarin de kerkenraad teveel macht had en die ook nog eens misbruikte in eigen dan wel familievoordeel.
Alleen al om die reden moet er een structuur zijn om misstanden te voorkomen. En hoe wil je anders het kerkelijk grootboek en de emerituskas en andere zaken organiseren?

Ik ben het niet met je stelling eens dat God ons ook zonder grote synodale bijeenkomsten belijdenisgeschrijften en een SV kan schenken. Uiteraard is God almachtig, maar Hij werkt ook ordelijk. Daarvoor gebruikt Hij de talenten die mensen hebben gekregen.