Opwekkingsmuziek en gospelmuziek

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Wat is het verschil tussen opwekkingsmuziek en gospelmuziek?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Op de site gospel.nl (!) kwam ik deze omschrijving tegen: "Ieder jaar biedt Stichting Opwekking nieuwe liederen voor de kerk van vandaag. Opwekkingsliederen zijn dan ook een begrip geworden."

Ik zou het zo zeggen, gospelmuziek is muziek dat voortkomt uit het evangelie, een deel daarvan noemen we opwekkingsmuziek. Die muziek komt van de stichting Opwekking, die weer verbonden is met de zogenaamde Opwekkingsconferenties die elk jaar met Pinksteren gehouden worden en staat in de bundel Opwekking, een bundel die elk jaar dus weer groeit..

Opwekkingsmuziek is dus een deel van de gospelmuziek, trouwens er is nooit duidelijk een afgrenzing te maken, want verschillende liederen uit de Opwekkingsbundel komen ook voor in andere bundels.

Overigens sterkte met je afstudeeronderzoek!

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

muziek
1 reactie
Swimmie
Gospelmuziek is wellicht ook meer een stroming in de muziek, al dan niet christelijk.
Wat wij in nederland kennen als opwekkingsmuziek zijn liederen die bedoelt zijn om als gemeente te kunnen zingen. De meeste gemeentes die ze zingen zijn van evangelische richting omdat de liederen vaak moeilijk op orgel te begeleiden zijn en veelal met begeleidingsband gezongen worden.

Ze worden volgens mij uitgezocht op geschiktheid voor gemeentezang. Het kunnen dus bestaande gospelnummers zijn van b.v. Michael W. Smith (veelal vertaald in het nl) of speciaal geschreven voor dit doel.
Zie de opwekkingsbundel als de moderne versie van het liedboek.

Gospelmuziek in het algemeen kan van alles zijn, van luisterliedjes tot symphonisch rock.