Zondekennis sterk benadrukt

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

In de kerk waar ik lid van ben (Gereformeerde Gemeenten) wordt de zondekennis zo sterk benadrukt. Nu hoorde ik onlangs een lezing van een predikant over het werk in China, dat de Heere daar zo rijk werkt met Zijn Geest. Hij vertelde over een evangelist uit China dat die zo'n leegte had in zijn hart, dus een heimwee naar de Heere. Toen vertelde de dominee dat de Heere alleen die leegte had vervuld met Zichzelf. De evangelist wist niet was zondekennis was. Is het dan zo belangrijk dat de zondekennis gepreekt wordt en zo sterk wordt benadrukt in de prediking? Worden hierdoor geen mensen van Christus afgehouden? De Heere weet toch Zelf wel wat we nodig hebben, zondekennis ja of nee?

Antwoord

In deze vraag gaat het over drie zaken. In de eerste plaats, is zondekennis wel zo nodig en moet het wel zo sterk worden gepreekt? In de tweede plaats, worden daardoor niet mensen afgehouden van de Heere Jezus? En in de derde plaats wordt verondersteld dat die man in China zonder zondekennis echt bekeerd is.

Om met het derde te beginnen. Of die man in China echt bekeerd is, weten wij niet. Er is veel kaf onder het koren en de Heere Jezus zegt dat velen in Zijn Naam wonderen hebben gedaan, hebben gepreekt, en zelfs duivelen hebben uitgeworpen, terwijl Hij in de Dag der dagen tegen hen zal zeggen: "Ik ken u niet, ga weg van Mij, gij die ongerechtigheid werkt." Jezus zegt dat er vijf dwaze maagden waren behalve de wijze wijzen. Dus uit een verhaal over de bekering "zonder kennis van de zonde" bij een evangelist in China, kunnen we geen enkele conclusie trekken voor wat er beleefd en gepreekt moet worden.

Ten aanzien van het tweede, of er geen mensen worden weggehouden bij de Heere Jezus door zo sterk de zondekennis te beklemtonen, zijn er twee dingen. De zuivere prediking van het Evangelie is voor de Joden een ergernis en voor de Grieken een dwaasheid. De zuivere prediking legt als het ware struikelblokken in de weg. De zuivere prediking houdt in zekere zin mensen van Jezus af of zelfs jaagt ze bij Jezus weg.

Een voorbeeld daarvan vindt u in Lukas 4, waar Jezus de soevereiniteit of vrijmacht van God predikt. Vóórdat Hij dit aan de orde stelt, luisteren de hoorders in de synagoge te Nazareth graag naar Zijn aangename woorden. Maar nadat Hij dit preekt, willen ze Hem van de bergtop in de ravijn werpen...

Een tweede voorbeeld vindt u in Johannes 6, waar Jezus vele luisteraars heeft in de synagoge van Kapernaüm, totdat Hij de dodelijke onmacht van de mens aan de orde stelt én de noodzaak van de kruisdood van Gods Lam, vanaf dat moment verlaten velen van Zijn discipelen Jezus en wandelen niet meer met Hem.

Het kan dus gebeuren dat de prediking mensen bij Jezus vandaan houdt en zelfs van Hem wegjaagt, terwijl dat niet de conclusie wettigt dat die prediking verkeerd is. Jezus predikte heel goed en toch gebeurde het.

Het tweede is: uiteindelijk houdt geen enkele prediking of predikant een mens bij de Heere Jezus vandaan, omdat Hij Zelf vanuit het verkiezende welbehagen van Zijn Vader het volgende uitroept in Johannes 12 vers 32: "En Ik, wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal Ik hen allen tot Mij trekken." Bij het woord trekken, zegt de kanttekening: "Dat is, niettegenstaande de weerstand van de duivel en het vlees, zal Ik hen tot Mijn gehoorzaamheid en vervolgens tot de eeuwige heerlijkheid met Mij brengen."

Niettemin kunnen wij, predikers, mensen bij Jezus vandaan houden in díe zin, dat wij door voorwaardenprediking of anderszins onzuivere voorstelling van zaken het de mensen moeilijk maken. En dát is zeer kwalijk. Daarover spreekt de Heere Jezus de veroordelende woorden in Mattheüs 23 vers 15: "Wee u, gij schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij omreist zee en land om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der hel, tweemaal meer dan gij zijt." En in Lukas 11 vers 52 zegt Hij: "Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; gij zelf zijt niet ingegaan, en die ingingen, hebt gij verhinderd." De sleutel der kennis is "de rechte verklaring van Gods Woord, waardoor de mensen de ingang tot de hemel geopend wordt." En Jezus zegt dus dat bij een verkeerde verklaring (= verduistering) van Gods Woord mensen worden verhinderd, namelijk wat betreft onze verantwoordelijkheid, als dienaren van het Woord.

Het enige wat uiteindelijk overblijft is de vraag, wat zegt ons Gods Woord? Als de Heere in Zijn Woord ons duidelijk maakt dat zondekennis nodig is om tot Jezus te komen, dan moeten wij, predikanten, het maar dapper aan de orde blijven stellen, ook al willen mensen het niet horen.

Daarom moeten we de Bijbel goed lezen, om op een Bijbelse manier de dingen te prediken. Wat zegt de Bijbel over zonde? Als we ons afvragen hoe de Bijbel vanaf Genesis 3 tot en met Openbaring 22 over zonde denkt en wat de
Bijbel over zonde zegt, dan is er maar één conclusie gewettigd: de Heilige Schrift denkt uiterst negatief over zonde, acht zonde een ontzaglijk ernstige zaak. Daarvan zijn zomaar duizend voorbeelden aan te halen. Om er
één te noemen: God vond dat Hij Zelfs Zijn eigen Zoon niet kon sparen, toen Deze met zonde beladen voor Hem stond, en Hij verwees Hem derhalve naar de vervloekte kruisdood...

Nu, als de Bijbel zo duidelijk, nadrukkelijk, uitgebreid en herhaaldelijk, uittekent wat zonde is en hoe erg zonde is, dan bedoelt de Bijbel klaarblijkelijk maar één ding, en dat is niet dat wij proberen zondekennis en zondesmart te ontlopen of te minimaliseren, maar dat wij ónze zonde nét zo erg vinden als dat God ze vindt. Nu, dát is de zondekennis die moet worden gepreekt en beleefd. En zonder deze kennis is Jezus voor een gevallen en Gode-vijandig Adamskind alleen maar ONBELANGRIJK! Daarom: laat ons, als dienaren van het Woord, ô preken, dat mensen verslagen worden in het hart (zondekennis) én niet ene dag, niet één uur, langer meer zonder de reinigende kracht van Jezus' bloed kunnen en willen verder leven.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

zondekennis