Aan een half woord genoeg

Ds. M.A. Kempeneers / Geen reacties

Vraag

Aan ds. M. A. Kempeneers. Ik las korte tijd geleden het interview met u in Terdege over engelen. U zei daarin onder andere dat “Gods kinderen als het goed is aan een half woord genoeg hebben”. Wat bedoelt u hier precies mee? Kan het woordje “woord” ook vervangen worden door hetzelfde woord, alleen dan met een hoofdletter, oftewel, hebben Gods kinderen ook aan een half Woord genoeg?

Antwoord

Ik bedoelde met “een half woord” niet het Woord met een hoofdletter. Want de Catechismus zegt op de vraag wat een christen nodig is te geloven: “Al wat ons God in Zijn Woord heeft geopenbaard.” Maar ik bedoelde er mee, dat Gods kinderen een geheiligde kennis bezitten. En zij mogen door genade inzicht hebben in geloofswaarheden, die voor onbekeerden een geheimenis zijn. Zoals een geoefend en doorgeleid kind van God onlangs nog tegen mij zei: “Ik word hoe langer hoe voorwerpelijker.” Hij bedoelde daarmee dat hij steeds meer leerde leven uit het Woord alleen. En niet zozeer meer vanuit allerlei ervaringen en bevindingen. Gods volk gaat steeds meer op het Woord alleen vertrouwen.

Daar moeten ze genoeg aan leren hebben en daar hebben ze bij tijden genoeg aan. Daar ligt hun troost in, hoe het bij God vandaan ligt. Ze leren dat de grond niet in de bevinding ligt. En zo hebben ze aan een half woord vaak genoeg. Terwijl vooral onbekeerden ook nog eens moet worden uitgelegd hoe het geloof beleefd wordt, om ze voor dwaalwegen te behoeden. Al zeg ik niet dat bekeerden dit wel kunnen missen. Het is voor hen weleens tot troost om te vernemen dat anderen van Gods volk het net zo beleefd hebben. Maar voor hun geloof is het Woord –en dan het gehele Woord– genoeg.

Ds. M. A. Kempeneers