Onverwacht zwanger

Ds. J.D. Heikamp / 11 reacties

Vraag

Ik zal proberen mijn vraag zo kort mogelijk te formuleren. Ik ben een meisje van 17 jaar en ben ongepland zwanger geraakt. Uiteraard zijn de vader in kwestie en ik niet getrouwd, hij is 33 jaar en heeft uit een vorig huwelijk vijf kinderen waar hij geen contact meer mee heeft. Ik maak deel uit van een gezin dat aan God noch geloof doet. Wel zijn de vader van mijn kind en ik christelijk en kerkelijk meelevend. We hebben vanaf het begin gezegd het kindje te willen houden, want een zonde is immers niet op te lossen met een nieuwe zonde. Wij vinden het beiden heel erg moeilijk en daar komt nog bij dat wij twee dagen voor ik wist dat ik zwanger was onze relatie eigenlijk hadden beeïndigd. Dit maakt het voor ons beiden erg moeilijk. Mijn vraag is: Hoe denkt de kerk hierover? Zouden wij moeten trouwen? Het liefst zou ik een antwoord krijgen van een dominee uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik schrijf deze vraag erg 'laks', maar wij zijn ons er ten zeerste van bewust dat het hier om een erge zonde gaat en wij voelen ons hier elke dag opnieuw schuldig, vol schaamte en zeer ellendig over.

Antwoord

Het lijkt mij het beste om de relatie met die man te verbreken. Hij heeft zich vergrepen aan een jong meisje, ook als het met toestemming van jou heeft plaatsgevonden. Die man moest zijn ogen uit zijn hoofd schamen wat hij jou heeft aangedaan. Zijn eerste vrouw is al slachtoffer geworden en zit met vijf kinderen van hem die ze moet opvoeden. Jij bent het volgende slachtoffer. Dus aarzel niet en verbreekt het contact.

Hoe nu verder? Je ouders behoren zich over jou te ontfermen. Ik weet de verhouding met thuis natuurlijk niet, want die is in dit verband cruciaal om jou op te vangen en te begeleiden.

Er zijn verschillende christelijke organisaties die je verder kunnen helpen en je met raad en daad kunnen bijstaan. Ik denk aan de vereniging ongeboren kind, nu genaamd Siriz. Je kunt ook contact leggen met het maatschappelijk werk in je gemeente, enz.

Binnen het kerkverband van de Ger. Gem. in Ned. hebben ze, evenals andere kerken, geen protocol of regels opgesteld voor specifieke gevallen, zoals van jou. Dat ligt op de weg van de plaatselijke kerkenraad die hier pastoraal mee omgaat. Zij zullen binnen dit kerkverband ook aanraden om gelijk de relatie te verbreken. Je kunt een predikant uit dit kerkverband bellen en hem je situatie voorleggen. Want een indringend gesprek met jou lijkt mij absoluut noodzakelijk.

Bovenal dat je de knieën voor de Heere buigt om alles als schuld te belijden. Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Duidelijk zal het je zijn dat dit dan betekent dat de Heere niet wilt dat je met die man doorgaat. Dat is echt on-Bijbels.

Ik hoop dat deze enkele regels je verder helpen om de weg te gaan, ziende op Hem alleen.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
11 reacties
krista
Lieve jonge vrouw, stop met deze relatie en ga ervoor om het kindje alleen te krijgen en op te voeden!
Zoek hulp bij ouders of maatschappelijk werk.
43843
Ben het volledig eens met het antweoord van ds. Heikamp. Hoef dat verder niet aan te vullen. Jammer dat ze zo weinig predikanten hebben bij de Ger. Gem . in Ned.
Kleine vraagstelster: Ga maar terug naar je ouders. Vraag of ze je ondanks alles willen helpen, buig je knieën, bij de Heere is vergeving en genade. Probeer zo - samen met je ouders - je kindje op te voeden in de vreze des Heeren.
Heel veel sterkte een van harte Gods hulp en nabijheid toegewenst voor 2011.
kneusi
meisje,mocht je thuis niet terecht kunnen om wat voor rede dan ook,dat bedoel ik goed, vraag refoweb ons adres en je bent welkom. op de knieen Hem alles vertellen, bij Hem is raad...s,Heeren nabijheid toegewenst in al je moeite en zorg. sterkte hoor.
Pol
ontzettend veel sterkte toegewenst en vecht voor je kindje, want je kindje mag heel blij zijn met jou als moeder! Ik hoop dat je ouders je ondersteunen en zo niet, zoek hulp bij anderen!
Van harte Gods zegen toegewenst!
Samanthi
ook ik sluit me hier bij aan heel veel liefs en ik bid voor je groetjes Samanthi
zonneschijn
lieve meis een heel goed antwoord.
Hoe erg het ook is, hierin kun je niet gelukkig worden.
Verbreek inderdaad de relatie, want scheiden na een paar jaar is veel erger.
Ik vind het een heel goed antwoord. wel veel realistischer als van de week het atwoord op de 53 jarige man en de 19 jarige dochter. ik wens je Zijn hulp en bijstand in alles. en houd moed. er zijn vast lieve mensen je ouders andere die jou bij willen staan.heel veel sterkte. denk aan jezelf en jou kindje.liefs
zonneschijn
Fijn als je dit leest van kneusi. een kneusi met een warm hart.
Als ik regelmatig dingen lees op deze site, dan denk ik ook, o kind Welkom!!!
Ik weet wat moeite en zorgen zijn uit het verleden. en doe niets liever anderen helpen. een warm hart toe dragen. hartelijkheid geven belangstelling interesse vd ander, ja daar wachten veel mensen in deze tijd ook op. fijn van je kneusi. ik vind alleen dat je jezelf een andere naam moet geven hoor. ik vind t gewoon raar voor mijzelf dat ik je zo moet noemen.haha
erishoop
tja vragenstelster

wat er gebeurt is , is al moeilijk genoeg

maar mag ik je een tip geven

belast niet de predikanten van de GGIN met deze zaak ze zullen er zeker antwoordt opgeven maar ze hebben het al druk genoeg

ik zou zeggen ga bij DS HEIKAMP op de koffie of vraag of hij naar jou ( en je ouders komt)
hij geeft je een net zo goed advies
deze man is niets minder in zijn GODDELIJKE AMBT dan een drukke DOMINEE van de GGIN

als je later tege jou kerkenraad of consulent zeg DS HEIKAMP gaf mij op grond van GODS WOORD een advies
en je leg uit wat dat advies is en om welke reden
zullen ze dat best accepteren

STERKTE
peet91
Heel veel sterkte met alles!
Als je zo af en toe eens iemand nodig heb mail me dan gerust..
ZOek me profiel maar op;)
Je bent welkoM!
Heeel veel kracht en wijsheid!
naam
Ik merk nog wel vaak dat onkerkelijke mensen in mijn omgeving de Gereformeerde Kerk of de Ger. Gem de Ger. Gem in Nederland noemen... :-) Kan hier dus ook zo zijn... ze is niet kerkelijk opgevoed.
Vraagstelster; je hebt veel lieve reacties gekregen; doe er wat mee. Zoek hulp, accepteer hulp! Want hulp heb je nodig!
Je schrijft dat je kerkelijk meelevend bent. Bel/ schrijf/ mail een ds. of ouderling/ diaken waar je vertrouwen in hebt. Of een gemeentelid.
Veel sterkte, kracht en wijsheid gewenst!
debbie
heel veel sterkte in de komende tijd, wat zal er veel op je afkomen en veranderen, Gods zegen toegebeden, kneusi fijn van je aanbod, helaas is het praktischer wat minder makkelijk uit te voeren, omdat kinderen tot 18 jaar die uit huis lopen door de politie terug gebracht kunnen worden bij de ouders, en dan gaat wel alles in werking treden, als blijkt dat je bijv. thuis niet welkom zou wezen, dan gaat de hulpverlening op gang komen, maar de ouders mogen via een telefoontje aan de politie hun zoon of dochter tot 18 jaar weer thuis laten halen, tenzij die zoon of dochter op dat moment via een instantie uit huis word geplaatst.