Liesbreuk opereren

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Is het verstandig om je aan een liesbreuk te laten opereren als je er geen last van ondervindt.

Antwoord

Het antwoord op die vraag hangt af van wat voor liesbreuk het is. Een buikwandbreuk die geen klachten geeft hoeft niet geopereerd, tenzij er een verhoogde kans op inklemmen is. Als namelijk een breuk beklemd raakt, is er een noodzaak tot acuut ingrijpen (binnen 8 uur). Een situatie die wij liever vermijden. Die kans is afhankelijk van de omvang/grootte van de breukpoort. Is die ruim dan is er geen medische noodzaak tot ingrijpen, hoewel de meesten een breuk toch wel operatief laten herstellen.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
pipo
Tegenwoordig raden ze het opereren van een liesbreuk behoorlijk af in het ziekenhuis tenzij er noodzaak toe is. 1 op de 20 personen krijgt te maken met complicaties of houd blijvende pijn na de operatie. Dus je er weinig of geen last van hebt kun je het beter niet doen.