Chronisch en lastig probleem

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Toen ik zestien weken zwanger was, kreeg ik last van mijn SI-gewricht, de klachten waren startpijn bij lopen en onder het lopen af en toe stilvallen van de pijn. Heb fysiotherapie gevolgd en door het volhouden en doorbijten heb ik het de zwangerschap door me "op de been" kunnen houden. Een half jaar na de geboorte van de kleine heb ik nogmaals fysio gehad; zonder resultaat. Nu heb ik een jaar na de geboorte nog steeds last. Als ik even zit en ik ga staan, heb ik pijn in mijn lies en het weglopen is moeilijk. Op bed met omdraaien heb ik nog steeds last. Na het zwemmen (wat ik heel weinig doe en als ik zwem probeer ik zo rustig mogelijk te zwemmen) heb ik veel meer last. Is hier nog iets meer aan te doen dan alleen fysio?

Antwoord

Chronisch en lastig probleem! SI-pijn hoort bij de gewone lage rugpijn. Zo te horen heb je er veel hinder van. Huisartsen geven vaak het advies naar de fysiotherapeut of oefentherapeut te gaan en daarnaast pijnstilling. Ook wordt wel eens een bekkenband geadviseerd. Een wondermiddel heb ik helaas niet. Er zijn mij geen operatieve ingrepen bekend die je klachten kunnen verhelpen.

Gezien de duur van je klachten is een pijnspecialist te overwegen. Dit is een anaesthesist en hij/zij kan het SI-gewricht bijvoorbeeld aanprikken. Je zou met je huisarts kunnen overleggen of een verwijzing daarheen in jouw geval zinvol is.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
tulp
Ik hoor in mijn omgeving dat mensen met SI-gewrichtklachten baat hebben bij een een behandeling van een ostheopaat. Misschien kun je dat ook eens proberen?