Boezemzonde onbekend

Dr. J.H. (Jan) van Doleweerd / Geen reacties

Vraag

In een preek van een dominee uit de Ger. Gem. werd gezegd dat als God in je leven komt, je ook je boezemzonde leert kennen. Soms denk ik dat God in mijn leven begonnen is. Maar ik weet niet wat mijn boezemzonde is. Heeft iedereen een boezemzonde en leert God je die altijd kennen?

Antwoord

Een boezemzonde is een zonde die dicht bij je hart zit en daarom moeilijker te herkennen en te belijden. Je begrijpt wel dat niet alle concrete zonden die de Bijbel noemt je op dezelfde manier aanspreken. Denk bijvoorbeeld aan dronkenschap. Als je de verleiding niet hebt om veel te drinken, is het gevaar dat je dronken wordt er ook niet. Dronkenschap is dan niet de boezemzonde. Een ander voorbeeld: de zonde van het raadplegen van tovenaars. Mogelijk heb je nog nooit een tovenaar geraadpleegd. Dan is je wel duidelijk dat tovenarij geen boezemzonde is.

Boezemzonden zijn veel subtieler. Je doet ze, terwijl je ze misschien niet eens in de gaten hebt. Je kunt er moeilijk afstand van nemen, want je bent er vertrouwd mee. Bijvoorbeeld: je bent snel in je oordeel over anderen. Je vergoelijkt dat, want je bent nu eenmaal zo. Dat zit in je karakter. Je bent gewoon een flapuit. En toch is dat een zonde, want in het negende gebod verbiedt de HEERE iemand die te snel oordeelt. Dat is dan een boezemzonde.

Ik denk dat ieder mens allerlei boezemzonden heeft. Niet zomaar een, maar veel meer. Als de Heilige Geest in je komt wonen, dan ontdek je dat doorlopend en ben je daar bedroefd over. Je doet ook je best ertegen te vechten. Maar de Heilige Geest doet ook iets anders. Hij laat je zien dat je met al je zonden bij de Heere Jezus moet zijn. Hij werkt in je hart het vertrouwen dat je zonden door de Heere Jezus zijn gedragen aan het kruis. Als het zo ligt, dan is God in leven begonnen.

Evang. Jan van Doleweerd

Lees meer artikelen over:

boezemzonde