Samen een kerk kiezen

drs. I. A. Kole / 13 reacties

Vraag

Ik wil graag een vraag stellen aan iemand van de Ger. Gem. Ik heb een aantal jaren verkering met een meisje uit een naburig dorp. Zij gaat naar de HHK, terwijl ik zelf Ger. Gem. ben. We zijn bezig met de voorbereidingen voor ons huwelijk, maar we zijn er na al die tijd nog steeds niet uit naar welke kerk we moeten gaan. We zijn naar beide dominees geweest, maar dit heeft geen oplossing opgeleverd. Wel hebben we van beide predikanten meegekregen dat we moeten opletten dat de leer zuiver gepreekt wordt, dat de sacramenten zuiver bediend worden en dat de tucht gehandhaafd wordt. Mijn bezwaar om HHK te worden is dat in de gemeente van mijn aanstaande vrouw naar mijn mening het Heilig Avondmaal niet zuiver wordt bediend. Wanneer dat daar gevierd wordt, gaat letterlijk de helft van de gemeente aan, waaronder zeer veel echtparen en soms complete gezinnen. De dominee met wie wij gesproken hebben, wil dat iedereen die maar het minste spoortje van geestelijk leven kent aan het HA deelneemt. Ook als ze het nog niet met zekerheid durven te zeggen. Daardoor gaan er ook veel mensen aan die alleen maar dénken dat ze bekeerd zijn. Die dominee zegt dat mensen die het echt denken, maar zich later blijken te vergissen, zich geen oordeel eten en drinken. Ik kan me totaal niet vinden in deze zienswijze. Verder wordt in haar gemeente nauwelijks enige tucht gehandhaafd, terwijl daar af en toe wel reden toe is. Ook ben ik aan mijn eigen gemeente gehecht en ben ik van mening dat mijn vrouw mij moet volgen. Zij heeft hier erg veel moeite mee, omdat in onze gemeente weinig kerkelijke betrokkenheid is, terwijl dat bij haar juist wel zo is (hier ben ik het zelf ook mee eens). Zij is daardoor natuurlijk ook erg gehecht aan haar gemeente. Ook weegt voor haar sterk mee dat we in haar woonplaats zullen gaan wonen en dat we dan letterlijk haar kerk voorbij rijden om in een andere plaats (mijn woonplaats) naar een 'betere' kerk te gaan, omdat die van haar 'niet goed' is. Dit doet haar erg veel pijn. Ze zal zich dan ook bij ons niet thuis gaan voelen. Wij zijn hier al erg lang mee bezig en willen hoe dan ook met elkaar verder. Nu is toch het moment gekomen dat we moeten beslissen, omdat onze trouwdatum al vaststaat en we het aan iedereen willen gaan vertellen. We weten echt niet meer wat we moeten doen. Mijn dilemma is dus in het kort dat ik echt inhoudelijke bezwaren heb om naar haar kerk te gaan, maar dat ik aan de andere kant vooral wil dat mijn vrouw gelukkig zal worden. Daarom wil ik haar niet dwingen naar een kerk te gaan waar ze zich niet thuis voelt. Haar bezwaren om Ger. Gem. te worden in mijn woonplaats zijn het vrijwel ontbreken van kerkelijk meeleven en het feit dat we een goede kerk voorbij rijden. Dit ook in verband met catechisatie van evt. kinderen, etc. Er zijn nog meer zaken die een rol spelen, maar die kan ik hier niet allemaal gaan beschrijven. Ik hoop dat iemand iets verstandigs kan zeggen, want het vliegt ons soms allebei naar de keel en wel zodanig dat het ons hele dagelijks leven gaat beheersen. Dit zou toch helemaal geen issue mogen zijn..? Ps.: We zijn het verder op ethisch vlak helemaal met elkaar eens, dit is echt het enige probleem dat ons in de weg staat.

Antwoord

Bedankt voor julie vraag. Jullie zijn wel erg laat met het aanzwengelen van deze problematiek als de trouwdatum al vastgesteld is en de kerkkwestie niet opgelost is! Wezenlijk is dat jullie kiezen om bij één kerk te willen horen. Dat is het beste ook met oog op kinderen als jullie die krijgen uit Gods Hand!

De HHK is een kerk waren veel meer verschillen zijn dan in de GG. De mensen kunen daar ook mee omgaan. Als GG'er zijn we dat niet gewend. Wezenlijk in de kerk is: wordt er geleerd dat we wedergeboren moeten worden? Dat kennis van de Heere Jezus nodig is om aan het HA te mogen gaan, want dat is gericht op versterking van het geloof; er moet een uitgang zijn naar de Heere Jezus. Het gaat niet om een volmaakt geloof, maar om een begin van geloof. Ik kom aan de tafel omdat ik dood in de zonde lig en zonder de Heere niet leven kan. Als je toch deelneemt omdat je lid b.v. van de kerk bent, maar je mist het ware geloof, dan wil de Heere die zonde ook vergeven.

Probeer met de HHK-predikant nog eens opnieuw aan de hand van vragen die jullie samen hebben een gesprek te hebben, zodat je elkaars nieren goed proeft!

Als de geestelijke basis van jullie samen ontbreekt dan moet je niet trouwen! Bid om wijsheid en schrijf op wat je wilt bespreken en neem daar ruim de tijd voor!

Drs. I. A. Kole

13 reacties
janneman
vraagsteller, in de HHK veel meer verschillen dan in de GG...zo lees ik, dat is gewoon niet waar, in de GG zijn ook enorme verschillen tussen gemeenten en tussen predikanten, je krijgt ook binnen de GG uiters rechts en uiters links.
Voorbeeld: de nieuwe Bijbelvertaling die onlangs verschenen is, sommige GG dominees vinden dit een goede vertaling...andere het tegenovergestelde...
In jou vraag ben je naar mijn mening te negatief over de HHK en te positief over de GG....jouw ziening op het aantal Avondmaalsgangers vind ik niet de juiste, binnen de GG is het vaak, hoe minder aan gaan hoe beter, dat is net zo erg als wat in het door jou genoemde voorbeeld er veels te veel aan zouden gaan, en dan niet op goede gronden...
Ik denk dat jullie er niet uit komen op deze manier, jij bent erg kritisch naar de HHK en je aanstaande ziet het niet in de GG zitten.
Dan kan je 2 dingen doen, of je zoekt een alternatief, bijvoorbeeld een andere GG in de buurt, of HHK in de buurt. of je gaat samen thuis preken lezen voorlopig, en vraag of de Heere een weg wil openen voor jullie.
Ik vind het niet goed om je huwelijk eventueel te gaan uitstellen omdat het volgens mij niet vast zit op hoofdzaken, welke prediking raakt jouw hart? en welke prediking het hart van je aanstaande? dat vind ik veel belangrijker! sterkte.
zandkasteel
Speelt hier ook niet het karakter mee? IK vindt ipv wij vinden en God vindt?
Ook het vooroordeel over betere en slechte kerk! Vanmorgen stond er in het commentaar van het RD zo'n mooi stukje :Als we bidden en de ogen gesloten hebben, zien we de fouten van een ander niet, met gevouwen handen kunnen we niet slaan en met gebogen knieen niet trappen. Zou dat in dit geval ook niet opgaan? Het gebed? Het gaat er niet om dat een ander onder de tucht komt of wel/niet aangaat, maar om mijn eigen relatie met God de Vader. Dan heb je genoeg aan jezelf en meet je een ander het oordeel niet aan. Samen in gebed moet er dan een weg zijn, zeker als je het etisch eens bent met elkaar en ga in ieder geval wonen in de plek waar je naar de kerk wilt, zo hebben wij (uit Ger gem en herv bond) het ook gedaan. Het is met opgroeiende kinderen (zo je die mag krijgen) heel erg belangrijk dat ze midden tussen jeugd uit de kerk wonen, die ze ook op school en op de clubs en verenigingen zien. En niet apart staan, omdat ze naar een andere kerk gaan. Wat Drs. Kole ook zegt, bevraag een ander op zijn/haar geloof, dan vallen vaak heel veel vooroordelen weg! Prima antwoord!
zandkasteel
@ janneman
Het is nooit goed om je aan een gemeente te ontrekken, door thuis te gaan lezen. Dan beter wachten met trouwen ( waarom zou dat niet kunnen?)
Wat dacht je van de gemeenschap met andere leden van Gods wereldwijde kerk en de bediening van de sacramenten? Die zou je allemaal missen bij thuislezen, dus dit is nooit de weg!
1a2b3c
Je kiest toch niet voor een kerk om de kerk!!!
Kies om Jezus te volgen, Hij heeft zich echt niet aan één kerk verbonden.
Waar twee of drie in Zijn Naam vergadert zijn is Hij in het midden.
Als dat voor Hem goed genoeg is waarom zou dat voor jou dan niet zo zijn?
Als Hij verkondigd wordt is het goed en het kerkelijk meeleven, het gemeente zijn is heel belangrijk!!
Een volmaakte kerk heb je hier op aarde niet hoor.
janneman
@zandkasteel, er zijn genoeg mensen wereldwijd die thuis lezen agv allerlei omstandigheden. wat volgens jou dus nooit de weg is, is soms wel de weg.
zandkasteel
@ janneman,

Het gaat hier niet om een noodsituatie (wereldwijd). Natuurlijk zijn er zieken of ouderen en vervolgde christenen (die snakken naar een gemeente) en mensen op afgelegen plekken, waar geen gemeente is. Dan is het niet anders. Vraag hen maar of ze liever naar een kerk gaan, dan alleen thuis lezen! Het is een opdracht van God om samen te komen (waar 2 of 3 in mijn naam vergaderd zijn...) en niet in je eigen huis te blijven zitten. In dit geval is er een luxe positie van 2 kerken, die beiden naar Gods woord proberen te leven, dan mag je dus niet thuis blijven.
43843
Vraagsteller. Je wens, dat je een verstandig antwoord zou krijgen, is dacht ik wel in vervulling gegaan. Verstandig was inderdaad geweest, dat jullie eerst de kerkelijke eenheid hadden gezocht om pas daarna verdere voorbereidingen hadden getroffen. Buig samen jullie knieëen maar veel met de bede; 'Heere wat wilt Gij dat we doen zullen, maak ons Uw wegen door Uw Woord en Geest bekend'.
Hij zegt in Zijn Woord: 'Ik zal u wijzen de weg dien gij gaan zult'.
Laat het maar nood worden.
Fijn ook in het antwoord vind ik dat duidelijk aangegeven wordt wat gekend moet worden om met vrucht Avondmaal te kunnen vieren.
Vergeet verder niet dat het H.A. niet heiliger is dan Het Heilig Evangelie.
Wat een verantwoording als we daar elke week onder zitten en onszelf niet bekeren.
jan_we
Of de leer tussen HHK en Gereformeerde Gemeente nu echt zoveel van elkaar verschilt betwijfel ik. Het gaat meer om de praktische uitwerking. Binnen de GG zal men niet zo openhartig zijn over verschillen. Er kan ook verschil in "ligging" zijn, binnen de kaders van Schrift en Belijdenis. De bediening van het Heilig Avondmaal begint als het goed is al bij de voorbereidingspreek. Die preek behoort als het goed is "onderscheidend "te zijn. Gemeenteleden behoren zichzelf te kunnen toetsen of ze het geloof ook deelachtig zijn. Als het goed is wordt er dus bij de voorbereiding al tucht geoefend. In de week van voorbereiding zal ieder die belijdend lid der gemeente is zich dus moeten afvragen of er geen beletsels zijn om te kunnen deelnemen. Is dit niet het geval, en de betrokken leden worden niet door de tafelwachten van het Sacrament afgehouden, dan hebben we te oordelen in liefde. Anders gaan we voor ambtsdrager spelen, en dat is niet Gods weg. We kunnen best bij sommige personen vragen hebben, maar dat zal in een persoonlijk gesprek aan de orde gesteld moeten worden, onder 4 ogen. Wel ben ik het eens dat in sommige gemeenten wel eens wat al te lichtvaardig over deze zaken gedacht wordt, en dat de tucht ( op medische wijze ) soms nauwelijks funktioneert.
Dat is wel een zaak die op een eerlijke en correcte wijze met de kerkenraad mag worden besproken. Misschien iets voor het huisbezoek? Ds. Kersten vergeleek het Avondmaal eens met de maaltijd in het gezin. Een rechtgeaard vader wil dan graag het HELE gezin aan tafel, dus ook de kleinste kinderen. Het komt niet aan op een groot of sterk geloof, maar op een waar geloof. Als het van God is, ook al is het nog zo klein en aangevochten, dan verdient dat een plaats aan de Tafel des Heeren. Daarvoor is het ingesteld! Ik ben het overigens niet met de HHK predikant eens dat een hypocriet of schijngelovige zich geen oordeel eet. Dan moet hij de Heidelberger maar eens lezen.
naam
Moeilijk voor jullie! Sterkte!
Ik ben er wel voor om in de plaats te gaan wonen waar je ook gaat kerken. Jullie maken de keuzes een beetje verkeerdom...! En erg laat, helaas...!
Anders kon je misschien nog wijken naar een andere gemeente, woonplaats?
Gerteke
"...ik ben van mening dat mijn vrouw mij moet volgen."

En een man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen...
dominerik
De trouwdatum staat al vast ... En ik welke gemeente wordt het huwelijk dan ingezegend
Omega
Mooi gezegd van ds. Kersten: Het hele gezin hoort aan tafel!
kneusi
daar kerken waar een rijke Christus voor en arme zondaar gepreekt wordt. en het zou fijn zijn als je avondmaalgangers ontmoet ,die niet alleen een kerkelijk recht, maar ook een Goddelijk recht hebben.... Ga samen door de weeks eens op zoek om hier en daar te kerken... en dat thuislezen is zo gek nog niet......