Mycrogynon 30 en de eicellen

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Naar aanleiding van de vraag over mycrogynon 30: betekent dit dat de eicellen blijven zitten? Dus je komt later in de overgang, want de eicellen gaan pas uit de eierstokken als je met de pil stopt? En als je de pil blijft slikken?

Antwoord

Het slikken van de pil heeft geen duidelijk effect op het moment van de overgang. Vrouwen die tien jaar de pil geslikt hebben, komen niet tien jaar later in de overgang.

Het moment van de overgang wordt niet bepaald door het moment dat de eitjes ‘op‘ zijn, maar door het moment waarop het hele hormonale systeem er door veroudering mee stopt. Dat wisselt per vrouw.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch