Naar den naam zijns vaders

Ds. J. Westerink / 2 reacties

Vraag

Op een bijeenkomst van de mannenvereniging bleef een vraag onbeantwoord. In Lukas 1:59 staat: "...en noemden het Zacharias, naar den naam zijns vaders." In vers 63 staat dat ze zich allen verwonderden als Zacharias schrijft: Johannes is zijn naam. Als je echter de geslachtsregisters leest in de Bijbel, dan blijkt dat niemand naar zijn vader genoemd wordt. Is hiervoor een verklaring?

Antwoord

Echt een vraag voor de mannenvereniging. Nu, er is een antwoord op. Mensen die het weten kunnen vertellen ons dat in de tijd van Johannes' geboorte, onder invloed van het Griekse denken, het Hellenisme, de gewoonte was ontstaan om kinderen een naam uit het voorgeslacht te geven. Dit lijkt mij een passend antwoord.

Hartelijke groet,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

naamgevingZacharias
2 reacties
ajl
Afgelopen zondag heeft onze ds over deze tekst gepreekt. Onze ds (chr.ger.) gaf als verklaring dat indien een ouder gehandicapt was (geworden) zoals Zacharias (stom) dat dan het kind naar zijn gehandicapte ouder vernoemd werd. Hierdoor kon het 'leven'van de gehandicapte ouder opnieuw beginnen.
Raptor
Nog een aanvulling: Matthew Henry stelt dat de mensen Johannes naar zijn vader Zacharias wilden noemen, omdat hij hoogstwaarschijnlijk geen kinderen meer zou krijgen en dit een uiterst unieke gebeurtenis is. Ze willen hem daarmee eer bewijzen.

En heel interessant is om het eens vanuit Joods perspectief te bekijken, bijvoorbeeld via deze link: http://www.nik.nl/2006/12/een-joods-kind-een-joodse-naam/