Slapeloosheid

dr. Nomen Nescio / 3 reacties

Vraag

Ik heb erg veel last van slapeloosheid. Ik kom erg moeilijk in slaap, ook al ben ik erg moe. Vaak word ik 's nachts wakker en kom ik niet meer in slaap. Ik ga dan vaak naar beneden, wat eten en bijv. de krant lezen of radio luisteren. Omdat ik zo slecht in slaap kom, ga ik meestal erg laat naar bed, vaak ben ik nog op de computer bezig tot een uur of 1 's nachts. Tegen de morgen val ik dan weer in slaap en dan ben ik niet wakker te krijgen. Ik heb wel eens slaaptabletjes geprobeerd met melatonine of valeriaan, maar daar voel ik me heel beroerd door. Dan slaap ik even heel diep, om vervolgens weer midden in de nacht wakker te worden. Overdag gebruik ik het medicijn concerta, en soms 's avonds een klein tabletje ritalin (de medicijnen gebruik ik voor mijn concentratie). Mijn vraag is: wat kan ik doen aan mijn slaapprobleem, heeft u adviezen? Ik weet zelf niet goed meer hoe ik dit patroon kan doorbreken, en weer een gewoon dag en nachtritme kan krijgen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/vragenstelster,

Met betrekking tot uw probleem wil ik in de eerste plaats kwijt dat een bekende bijwerking van de concerta slapeloosheid is. Dit valt dan ook niet op te lossen door gebruik van valeriaan of melatonine. Dat is met name voor het inslapen. Zoals u al aangeeft heeft dat geen effect op het doorslapen.

Mijn advies zou zijn om in overleg met uw voorschrijvend arts (van wie heeft u de ritalin gekregen?) het ritalingebruik proberen te verminderen en al helemaal 's avonds geen ritalin in te nemen. Hoe u dit moet doen kunt u dus het beste met de arts overleggen die u de ritalin heeft voorgeschreven.

dr. Nomen Nescio

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Arts/chirurg

Tags in dit artikel:

medisch
3 reacties
naam
En niet computeren voor het slapen gaan..!
Zoek wat andere ontspanning; lezen, een wandeling oid.
adriano313
Wat vervelend voor u
Misschien kunt u als u s'nachts wakker wordt eens een gesprek met God aan gaan
Klinkt misschien wat ongewoon maar het kan geen kwaad

Geeft misschien wat meer lucht, kan irritatie en spaning doen verdwijnen...
En als u er in gelooft, merkt u daar misschien ook nog wat van
Hij luister naar iedereen en is er altijd
drj
Concerta en Ritalin zijn twee namen voor hetzelfde stofje: methylfenidaat.
Concerta is een preparaat met een langzame afgifte van methylfenidaat, waardoor het een langere werking heeft.
Het kan inderdaad de concentratie verbeteren en wordt om die reden voorgeschreven bij ADHD.Normaalgesproken neem je Ritalin niet meer na 16.00 in, vanwege het opwekkende effect - slaapproblemen. Als je Ritalin 's avonds nog neemt is dat ongeveer hetzelfde alsof je 6 koppen koffie voor het slapengaan zou innemen. Geen wonder, dat je dan niet kunt slapen.
(een hele tablet is overigens een hoge dosering)

Het is het beste je dag zo in te delen, dat je de bezigheden waarbij je concentratie nodig hebt dan plant wanneer de concerta noch (na)werkt. Hoe lang dat is, moet je zelf Zo'n beetje uitvinden.
Mocht je 's avonds niet genoeg tijd gehad hebben en je moet nog iets belangrijks doen voor werk of studie is het misschien een idee op tijd naar bed te gaan en 's ochtends een half uur voor het opstaan (twee wekkers?) je eerste dosis Ritalin in te nemen (begint na een half uur te werken) of Concerta (heb ik geen ervaring mee, je zult zelf gemerkt hebben wanneer het gaat werken).
Dan zul je met opstaan ook minder problemen hebben.

Het kan een tijdje duren voor je dag-nacht-ritme weer in normale banen is.
Aangezien de problemen die jij hebt beschreven duidelijk in verband staan met de medicijnen die je inneemt, zou ik niet zelf gaan dokteren maar bovenstaande veranderingen altijd met je behandelend arts bespreken. Ook als je middelen inneemt, zoals kruiden of melatonine, die je meestal niet als een echt medicijn beschouwt, liever even met je behandelend arts overleggen, omdat er bij sommige middelen toch wisselwerkingen met medicijnen kunnen optreden.

Veel succes, Dr J