Emeritaat op de meest eervolle wijze (2)

Ds. P. Molenaar / 2 reacties

Vraag

Een reactie op de vraag 'Emeritaat op de meest eervolle wijze'. Pas zag ik bij een dominee staan dat hem op de meest eervolle wijze emeritaat is verleend. Niet veel later ging een andere dominee uit ons kerkverband met emeritaat en toen werd alleen vermeld dat hem emeritaat is verleend. Niet op de meest eervolle wijze dus, althans niet vermeld! Heeft dit dus te maken met dat ze vinden dat hij nog krachtig genoeg is? Of begrijp ik dit verkeerd. Het viel mij wel op dat het verschillend vermeld werd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrienden,

We hebben al het een en ander geschreven over het emeritaat. Nu wordt een vraag gesteld over “de meest eervolle wijze” met emeritaat gaan of zonder dat deze toevoeging  vermeld wordt. Liever zou ik daar niets achter zoeken. Emeritaat is kerkelijk mogelijk, zoals we daarover eerder hebben geschreven. De ene kerkenraad zal het emeritaat vermelden met de toevoeging “meest eervol”, de andere niet. Over de gezondheid van een predikant oordeelt uiteraard niet een kerkenraad. Kerkelijke  instanties beoordelen dat na een medische keuring , wanneer iemand met vervroegd emeritaat gaat. Daarom denk ik dat we een zekere nuchterheid moeten betrachten. De predikant neemt de beslissing tot emeritaat voor Gods aangezicht, wanneer hij de leeftijd heeft om met emeritaat te gaan of hij voelt zich ertoe genoodzaakt om emeritaat aan te vragen wegens gezondheidsproblemen, wat al zwaar genoeg is, ook  voor een predikant. Laten we dat zo houden.

Laten we geen dingen zoeken achter bepaalde formuleringen. De ene kerkenraad zal de zaken ook nuchterder beoordelen dan de andere. Maar emeritaat is op zich al eervol. Wanneer een predikant een bepaalde periode in de dienst des Heeren heeft vervuld en in die tijd trouw zijn werk voor Gods Aangezicht mocht verrichten, dan is dat al genade en dan mag hij de Koning der Kerk de eer geven voor het feit dat de Heere Zijn zegen gaf om het werk te verrichten in Zijn Koninkrijk.

Laten we het emeritaat vooral zien als een ambtelijk regeling, waarbij de Heere Zijn dienaren niet meer stelt in de volle dienst, maar toch nog gelegenheid geeft om wat te doen, naar de krachten die hen nog gegeven zijn. Daarom geen wantrouwen koesteren naar kerkenraden of predikanten vanwege emeritaat. Er zijn al zorgen genoeg in de verschillend kerkverbanden.

Een emeritaat kan soms heilzaam zijn voor de predikant of ook voor de gemeente. Wij als dienaren zijn beperkt en ook de gemeenten met kerkenraden hebben altijd wel tekorten in geestelijk of ambtelijk opzicht. We hebben al eerder geschreven dat de Levieten van het volle dienstwerk al waren ontslagen als ze vijftig jaar waren. Lees Numeri 8 maar eens na. De Heere wilde gebruik maken van de gezondheid die de Levieten gegeven was tot vijftig jaar. Daarom heeft emeritaat ook zeker een Bijbels fundament.

Ds. P. Molenaar, Lunteren

Ds. P. Molenaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

emeritaat
2 reacties
CrA
Ds. zegt daar liever niets achter te zoeken en dat zal ook wel. Toch moet men voorzichtig zijn om van predikanten behorend tot eenzelfde kerkverband als er van hun emeritering mededeling wordt gedaan via één medium, b.v. een landelijk kerkblad, om onderscheid te maken in de formulering. Doet men dit wel, dan kan dat vragen oproepen.
sydneylover
Voor mij is deze benaming vooral iets van de gewoonte om een predikant op een voetstuk te plaatsen. Met alle respect maar ik denk dat dat niet nodig is.

Ik heb nog nooit gehoord dat een werknemer op de meest eervolle wijze met pensioen is gegaan