Over oude relatie vertellen

E. (Betsy) Westeneng / 29 reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden heb ik een relatie gehad met een getrouwde man. Gelukkig is er een einde aan deze relatie gekomen. Zelf ben ik nu gelukkig getrouwd en we hebben een fijn gezin. Ben ik verplicht om tegen mijn huidige man te vertellen dat ik een relatie heb gehad met een getrouwde man? Het overvalt me de laatste tijd.

Antwoord

Ik kan jou geen antwoord geven op de vraag waar je mee leeft. Het is een dilemma, wat in jou zelf is begonnen en groter is geworden. Jij hebt éérder een afweging gemaakt of je openheid zou geven of niet –dat kan niet anders– toen je je man leerde kennen en je maakt nú een afweging. Jij alleen weet wat de reden destijds was om het niet te doen en waardoor het komt dat je nu opnieuw bezig bent met die vraag. Ik weet niet wat de achtergrond is van je vraag: ben je misschien bang, dat het een keer op een andere manier bekend wordt doordat iemand anders gaat praten? Of speelt je geweten een rol? Of het geloof?

Belangrijk punt is hoe je de gevolgen inschat van de situatie als je openheid geeft en hoe het met jou en met je huwelijk zal gaan als je geen openheid geeft? Wat is het beste voor je huwelijk? Wat is het beste voor jou (je gemoedsrust misschien?)? Vragen, waar jijzelf uit zult moeten komen en waarin je zelf een beslissing zult moeten nemen.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie
29 reacties
EVA
Was dit voor je huwelijk? of tijdens je huwelijk? Omdat je het elke keer weer overvalt is het mooi als je dit met iemand kan delen, zodat je er over kan praten anders stik je er in....je hebt een zonde begaan door een relatie aan te gaan met een getrouwde man...heb je dit beleden bij God, heb je daar vergeving over gevraagd? en dus ook ontvangen!! Want God zal je niet laten staan als je bij Hem komt om vergeving, en zal je ook niet veroordelen. zou graag even me je van gedachten willen wisselen,evangelie@live.nl

Be blessed,
annie
Eigenlijk begrijp ik deze vraag niet zo goed..Als het goed is heb je toch geen geheimen naar elkaar! Dat kan toch niet! Draai de situatie eens om en stel..uw man stelde deze vraag...het is geen kleinigheid wat je elkaar verzwijgt!
Zoiets moet je niet met 'iemand' delen, zoals Eva zegt, maar met eigen man of vrouw. Ik zeg niet dat dat niet moeilijk is! Van harte sterkte!
hoop
Hallo mevrouw,

Ik begrijp je strijd, onzekerheid en onmacht.

Vraag allereerst aan de Heere of Hij via Zijn Woord je hier leiding in wil geven.
Leg het zeker bij een broeder of zuster neer. Volgens Jakobus 5
De Heere wil ook dat we elkaar helpen en elkaar tot steun en wijsheid zijn.

Gods sterkte toegewenst!
Catherine
@EVA: ik denk dat het voor haar huwelijk was. Als ze het wil vertellen had ze dat misschien beter eerder gedaan. Wellicht is het nu beter om te zwijgen. Je weet niet hoe haar man gaat reageren. Je maakt zo snel iets kapot. Of een heel goed moment afwachten. Dat heeft niets met geheimen voor elkaar te maken. Alles wat voor die tijd is gebeurd, staat los van haar huidige man. Maar ja, als vraagstelser hiermee worstel als een ondraaglijk geheim ?
Gretchen
Ik snap het ook niet helemaal. Als je een relatie krijgt, dan praat je met elkaar toch ook over de eventuele relaties die je daarvoor hebt gehad? Om het nu nog te zeggen... Haar man heeft al die jaren gedacht dat hij de eerste voor haar is... Als is de leugen nog zo snel...
hoop
Gretchen,

Mag het aub wat pastoraler?
Cloudsadmirer
Annie, van harte mee eens.
Catherine, hoe kan je dat nou zeggen? "Dat heeft niets met geheimen voor elkaar te maken. Alles wat voor die tijd is gebeurd, staat los van haar huidige man." ??? Het heeft alles met geheimen voor elkaar te maken.
Ik blijf me echt verbazen hoe makkelijk mensen hier op refoweb in hun huwelijk geheimen voor elkaar hebben. Ik snap daar werkelijk niks van. Je deelt alles met elkaar en dan zoiets groots en belangrijks niet? Daar kan ik echt niet bij. Hoe kun je elkaar recht in de ogen blijven kijken?
Catherine
Maar lieve mensen, hoe oud was je toen je trouwde ? 25 ? Tuurlijk is dan eea gebeurd. Bij hem evengoed denk ik. Het gaat niet over stiekem of geheim. Maar als je een aantal jaren getrouwd bent en je voelt je ineens geroepen om een dergelijke zonde op te biechten, wees je ervan bewust wat het bij de ander doet !! Misschien kun je het wel omdraaien, dat het juist eigenlijk een beetje egoistisch is om de ander ermee op te zadelen. Het is gebeurd, er is niets meer aan te veranderen. Het is wat anders !! als zoiets gebeurt als je getrouwd bent.
Ik heb ook zat dingen uitgevroten, maar of ik ze nou allemaal verteld heb aan mijn man ? Ik heb verteld over mijn eerdere relaties, hoe dat fout ging en zo, maar al mijn pekelzonden ? Ik denk het niet. Soms vertel ik hem nu nog wel eens wat, en hij ook. Nogmaals, misschien maakt vraagstelster haar man doodongelukkig hiermee juist, dat kunnen wij niet beoordelen. Het gaat erom dat het tussen God en haar ziel vlak ligt denk ik.
petrus
Ik voel het meeste voor de reactie van Catherine.
Wijsheid is geboden. Anders krijg je straks de situatie dat jouw 'zieltje schoon is', maar de ander 'opgezadeld zit' met een megaprobleem, waar die ander misschien (afhankelijk van zijn psychische (in-)stabiltiteit) z'n leven lang niet meer overheen komt. Is dat de bedoeling???
Catherine
@MollyM en wat dan als je het verteld hebt ? Dan ben jij het kwijt en zit hij er mee. Waarom heb je dit niet VOOR onze huw.bev verteld, dit zou een mogelijke reactie kunnen zijn. Weet zij alles van hem ? Wie veel weet moet veel verantwoorden ! We kennen haar man niet, in welke positie is hij, een krachtige man ? Verstandig ? Psychisch zwak ? We weten niks, daarom zeg ik: terughoudendheid zou volgens mij niet verkeerd zijn.
annie
Het aardse huwelijk behoort een afspiegeling te zijn van het huwelijk met Christus en Zijn bruid. Als wij onze zonden niet aan Hem belijden, staat er iets tussen de Heere en ons in..en als het goed is hou je dat je dat niet uit en ga je naar Hem terug! Zo ook in het aardse huwelijk..
flowers
Als je man oprecht van je houdt, je door en door kent (en dan bedoel ik niet dat hij alles van jou weet, maar dat hij wel weet hoe jij nu in elkaar steekt) en je goed met elkaar kunt communiceren, kun je hem ook hiervan vertellen. Waarschijnlijk zal het moeilijk zijn, maar als het goed is overwint de onvoorwaardelijke liefde die jullie voor elkaar voelen. Je kunt hem vertellen van je schuldgevoelens en misschien kan hij je hierbij helpen. Je zult dan alleen maar meer van elkaar houden.

Waar ben je bang voor? Dat hij je opeens afwijst? Dat jullie huwelijk kapot gaat om een misstap die jij vóór je relatie met hem hebt begaan? Dat hij alles wat jullie in jullie relatie/huwelijk hebben opgebouwd plotseling weggooid? Dan heb je geen stevig huwelijk, en kun je inderdaad maar beter je mond houden.
Cloudsadmirer
Het is toch wel de omgedraaide wereld om zonden voor jezelf te houden omdat je anders te egoistisch zou zijn. Ik lees in de Bijbel nergens ene grond voor dit soort uitspraken.

Het is toch wel erg makkelijk zeg. Ga je vreemd, je hoeft het nooit op te biechten want dan ben je egoistisch! Ja dag!
43843
Ik ben het helemaal eens met annie en Rinske.
1a2b3c
Verzwijgen vanuit egoïstische motieven is iets anders dan wanneer je oprecht de ander op het oog hebt.
Ik denk dat je heus wel in kan schatten hoe je man/vrouw erover denkt en wat hij/zij aan kan.
De één (zoals Molly M) is blij dat ze het weet, maar bij de ander kan dat weer heel anders liggen.
Persoonlijk zou ik er geen enkele behoefte aan hebben om alles te weten wat voor fouten mijn man eerder heeft gemaakt.
Ik geloof niet dat m'n huwelijk daar beter van zou worden en ik zou er vast aan moeten denken op de momenten dat je het het minst gebruiken kan.

Pred.7:16 Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?
Deze tekst wordt nogal een misbruikt maar als beter is voor je man/vrouw en je huwelijk geloof ik dat die tekst hier wel op zijn plaats is.
annie
Ik ben benieuwd naar de reaktie van de mevrouw die de vraag stelde na al deze verschillende antwoorden...
1a2b3c
Vergat ik nog, ik denk dat je ook niet zondermeer kan stellen dat het lekker makkelijk is als je niets hoeft op te biechten.
Om met een geheim/geheimen te leven gaat de één misschien wel makkelijk af maar de ander juist weer niet, dat is heel persoonlijk denk ik.
Net als het opbiechten zelf, de één moet over een enorme drempel en de ander doet het veel makkelijker.
Degene die de fout gemaakt heeft moet volgens mij doen wat het beste voor de ander is of hij dat nu wel of niet makkelijk doet maakt in deze niet uit.
Uiteraard staat voorop dat het niet tegen Gods Woord in moet gaan!!
Jac. zegt: belijdt elkaar misdaden en bidt voor elkaar OPDAT GIJ GEZOND WORDT.
Dus dat belijden aan elkaar heeft een doel en als de ander eraan ondergaat schiet het het doel voorbij.
Catherine
Net zo goed als je iets ook wel eens verzwijgt voor je kinderen, om ze geen zorgen te geven, of je ouders ! Nogmaals, je kent de psych staat van de echtgenoot niet ! En het aardse huwelijk zou een afspiegeling moeten zijn, maar is het niet ! Door de zondeval is dat afgelopen.
Cloudsadmirer
Catherine, ik zou de relatie met je ouders of je kinderen nou niet zo snel vergelijken als die met je echtgenoot.
Catherine
Het is ook niet hetzelfde, maar je begrijpt toch wel wat ik hiermee wilde aangeven ? Misschien verzwijg je voor je beste vriendin ook wel iets, UIT LIEFDE !. Liefde is niet altijd alles opbiechten om ervan verlost te zijn. Dit moet met tact en wijsheid overwogen worden. Nogmaals, kennen wij de man in kwestie ? Nee.