De tentoonstelling Body Worlds

Ds. H. Korving / 10 reacties

Vraag

Mag je als christen naar de tentoonstelling van Body Worlds of is dit niet verantwoord? Ik zou er graag voor mijn werk naar toe willen namelijk, maar hoor dus van sommige mensen dat je daar als christen niet naar toe mag. Bij deze zou ik graag uw mening willen weten; het liefst door een predikant beantwoord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik kan begrijpen dat een medisch student behoefte heeft aan anatomische les. Wat mij echter tegen de borst stuit bij Body Worlds is dat het hier gaat om een publieke tentoonstelling van geprepareerde menselijke lichamen en lichaamsdelen. Duizenden mensen hebben daarvoor hun lichaam of lichaamsdelen gedoneerd. Het menselijk lichaam wordt op deze manier een stuk “lering en vermaak”, business ook. De bijbelse gedachte dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest en deel zal hebben aan de opstanding in de jongste dag is hier geheel zoek. Het is er ook mee in strijd. Om die reden zou ik je niet adviseren daar naartoe te gaan.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

uitgaan
10 reacties
Johnvb
Je lichaam is alleen een tempel van de Heilige Geest als de Heilige Geest in je woont. Met andere woorden: alleen als je wederomgeboren bent, door genade alleen een kind van God bent, is je lichaam een tempel van de Heilige Geest. Lees 1 Korinthe 6 : 19 en 20.
Els
Ik ben er pas geweest, het is erg interessant en leerzaam en heeft helemaal niets met vermaak te maken. Mijn dochter is een medisch student en krijgt in een academisch ziekenhuis les in de "snijzaal", dat zijn ook allemaal mensen die hun lichaam ter beschikking hebben gesteld aan de wetenschap, ik zou het zelf nooit doen maar we mogen blij zijn dat er mensen zijn die dat wel doen, Hoe zouden toekomstige artsen anders hun kennis op moeten doen?
Catherine
Er stond een foto in de krant van 2 blinden die zo'n geplastificeerd lijk betastten. Ik vond het nogal "shocking".
In de setting van een ziekenhuis vind ik het heel anders.
drernie
Ik ben nog nooit geweest naar deze tentoonstelling geweest en heb er als arts zijnde ook geen behoefte aan. In de media heb ik diverse reportages gezien over de tentoonstelling en over de patholoog Von Hagens. Hij zegt dat zijn doel educatie is, maar als ik de poses zie waarin de lichamen zijn geprepareerd heeft dit niets te maken met educatie, maar puur als vermaak en ter meerdere glorie van deze Von Hagens. Bovendien heeft hij er een aardig commerciële business van gemaakt. Er zijn ook andere manieren om meer over het lichaam te weten te komen.

http://www.bodyworlds.com/en/prelude.html

Misschien interessant om het promotie filmpje te bekijken.
1a2b3c
kilejan: Een lichaam dat deel zal hebben aan de opstanding. Tenminste als het lichaam van een christen is.

Ook de lichamen van niet christenen zullen opstaan.
Joh.5: 28 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen;
29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.
dijna61
Zie ook Daniël 12:2 en 3
Antoinette
Ik ben ook christen, ik ben er best wel lang geleden geweest met een paar collega's ook vanuit mijn werk.
Ik vond het interressant, ik ben er wijzer van geworden.
Niet dat ik dat op een andere manier niet had kunnen worden, maar ik vond het gewoon indrukwekkend om er te zijn.

En het is maar met welk doel je daarheen gaat?
"aapjes kijken" of om er iets van te leren?
tamara87
Ik zit in de zorg en ben daar onlangs met een teamuitje naartoe geweest.

Geen moment heb ik in de christelijke context nagedacht of het wel of niet wenselijk was om naar body's te gaan.

Ik neem mezelf dat nu best wel kwalijk want dat is wel mijn gewoonte.
Ik kan iedereen die het overweegt zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat het dus NIET WENSELIJK is.

Het kan best educatief bedoelt zijn, maar uiteindelijk staan daar dus wel geprepareerde lijken. Dat zijn inderdaad ooit mensen geweest, en ook inderdaad is je lichaam een tempel van de heilige geest!

Ik heb vanalles gezien daar, van hoe ze de lijken prepareren tot aan lijken die in (!!!) seksuele standjes stonden opgesteld met elkaar! Met hakken en piercings er op en eraan. Verschrikkelijk was dat, ik kan me niet voorstellen dat dat educatief is, dat is pure commercie.

En dan kun je je afvragen of je wilt zijn bij zo'n tentoonstelling!
drernie
Ik sluit me aan bij mijn voorganger, de poses waarin de lichamen zijn geprepareerd heeft niets met educatie te maken, maar puur met artistieke expressie.
dijna61
Dan is ook nog zoiets als piëteit.