Kledingkeuze van de heren

Ds. A. Jonker / 5 reacties

Vraag

Ik snap dat het in sommige gemeenten een probleem is als de dames met leggings aan naar de kerk komen en korte rokjes dragen. Maar hoe kijkt men naar de kledingkeuze van de heren? Stel er komt een jongeman in een wijde broek naar de kerk, die zo laag hangt dat zijn onderbroek zichtbaar is. Wordt deze jongeman dan gesommeerd zijn riem te gaan halen omdat het aanstootgevend is voor de dames? Ok, het is cultureel gezien vrij onwaarschijnlijk dat er binnen de gereformeerde stroming heren zijn die hun broek op die manier dragen, aangezien die manier van kleden gebruikelijker is in onder andere de hiphop-cultuur. Maar toch, ik zie wat vragen over kledingkeuze voorbij komen die allemaal betrekking hebben op de kledingstijl van dames en ik vraag me af, zijn kerkenraden net zo consequent als het om een heer zou gaan die zich niet netjes kleedt? Natuurlijk is het zo dat heren eerder visueel geprikkeld zijn dan dames, maar om nou te denken dat je als dame niet visueel geprikkeld kan worden, is naïef. Deze vraag gaat er niet over of hiphop goed of fout is, echt alleen over kledingstijl. Ik ben benieuwd. Een nieuwsgierige jongedame.

Antwoord

Deze problematiek is naar mijn mening wel herkenbaar. Voor zo ver ik gemerkt heb wordt er doorgaans meer gelet op de kleding die meisjes en dames dragen dan op de kleding die jongens en mannen dragen. Zou dit komen doordat in de gereformeerde gezindte de kerkenraadsleden mannen zijn? Of zou het komen doordat lange tijd de jongens en de mannen zich misschien iets minder opzichtig gekleed hebben dan mannen? Of zou het komen doordat de mode voor dames wat uitdagender is dan die voor mannen? Ik zou het niet precies weten.

In ieder geval geef ik je volkomen gelijk dat de kledingkeuze van vrouwen én mannen aan dezelfde norm moet voldoen. Aan welke norm? Dat geldt in de eerste plaats persoonlijk: Dat ieder zijn of haar kledingkeuze verantwoordt aan de Heere God. Al zullen we het niet vaak letterlijk zeggen, maar dat we bij het kopen van kleding zullen denken: “Heere wat wilt U dat ik doen zal?”

Aan welke norm moet kleding voldoen? Een kerkenraad zal hier met wijsheid en liefde mee om moeten gaan. Er moet altijd vanuit de tijd van de Bijbel een vertaalslag gemaakt worden naar het heden. Duidelijk is wel, dat kleding eerbaar moet zijn en dus niet mag prikkelen tot verkeerde gedachten. Daarbij vergeten we niet dat wij kleding dragen sinds de zondeval!

Zou een jongere of oudere die de Heere van harte lief heeft, ook niet in zijn of haar kleding tot eer van de Heere willen leven? Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen!

Ds. A. Jonker

5 reacties
Con
Mannen moeten netter gekleed. Je ziet teveel vrijetijdskleding in Gods Huis (!), terwijl ze wel netjes in pak naar hun werk gaan.

Vrouwen moeten soberder en zediger gekleed. Ze dragen teveel korte rokjes (ja, door de legging kan én mag dat tegenwoordig), doorzichtige kleding en sieraden.
pannenkoek
er was tijdens een avondmaals dienst een man aangegaan in een nette broek en een t shirt, maar daar is wel wat van gezegd. Zo gan je ook niet naar de koningin, waarom wel naar de Koning de koningen
Als we een feestje hebben zijn we netjes, en in d ekerk kan idd veel.

Het scheelt ook wat voor uitgangspunt je neemt. Mijn man is akkerbouwer, dus die loopt altijd in een overal. Dan is voor hem een nette spijkerbroek netjes. De ander die loopt altijd op zijn werk in een nette spijkerbroek, en dan is bij hem een nette broek en een blouse weer netjes. Als je op je werk altijd in een blouse en stropdas loopt is het weer netjes om tijdens een verjaardag of zo er een jasje overheen te doen.
Overigens is mijn man altijd degelijk in het zwart in de kerk, daar hij in de kerkenraad zit. Maar voor die tijd was het altijd een pak met stropdas.
ONze kinderen mogen niet in een spijkerbroek naar de kerk. De oudste is een dochter en die wil ik niet in een spijkerrokje er naar toe hebben.
refoweb
Er zijn 25(!!) reacties verwijderd omdat deze niets met het onderwerp te maken hadden. Het gaat hier over kledingkeuze in de kerk en niet over de PKN. Een vriendelijk verzoek om bij het onderwerp te blijven, vriendelijk met elkaar te blijven omgaan en ons geen extra werk te bezorgen. Onze tijd steken we liever op een positieve manier in Refoweb.
danskesirjon
ik vind dat je in Gods huis gewoon ook gekleed moet zijn zoals het hoort.
en daarbij passen geen sport en / of wereldgelijkvormige kleding.
Wat dat is? nou we behoeven ons niet te kleden naar de eerste mode denk ik, moet het dan ouderwets? nee ook niet, maar normaal en gedekt. Dan werk je mee aan een waarderend moraal, en kan je aanzien kweken te opzichte van jongeren.
te korte rokken, maar zeker ook vreemdsoortige kleding van mannen kunnen alleen maar afleiden van de boodschap waar het om gaat.
in dit opzicht vind ik dat er ook geen "week" kerkkleding is en "zondagse"kerkleding.
Ten alle tijde is het Gods huis, en Zijn woord wat wordt bediend, in welke vorm dan ook, en daarbij past geen ongepaste, verleidelijke, of opzienbare kleding.
en dat geldt voor man en vrouw, jongen en meisje.
"Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd", dat komt dan zeker ook in de kleding openbaar.
Cloudsadmirer
@redactie,

Ik voelde mij aangevallen en heb m'n kerkgenoodschap verdedigd, hierin heb ik me laten gaan en was een forum wellicht een betere plek geweest.Mijn oprechte excuses dat ik mede verantwoordelijk ben geweest voor jullie extra werk.