Bang voor dingen

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Ik word echt gestoord van mezelf. Hoe kan het dat je bang bent voor dingen, daar over droomt en er herinneringen aan hebt, terwijl dit niet is gebeurd? En hoe kan het dat je eraan gaat twijfelen, terwijl de feiten duidelijk maken dat het niet is gebeurd? Soms denk ik dat dit iets is van de duivel. Kan dat?

Antwoord

Beste vragensteller,

In het dagelijkse leven kun je bang zijn voor bepaalde zaken; je kunt bijvoorbeeld bang zijn voor onweer, voor een hond, maar ook bang voor, angstgevoelens hebben voor, heel andere dingen. En wat je in het dagelijkse (intens) bezig houdt kan in je dromen terugkomen vanuit je onderbewustzijn, ieder mens kent dat. Als je 's morgens met anderen samen bent dan kun je wel eens tegen anderen zeggen: ik heb vannacht toch zo gedroomd, misschien wel: zo vreemd gedroomd! Hierbij is het ook goed mogelijk dat je bepaalde aspecten van je droom terug kunt koppelen aan een bepaalde gebeurtenis of een bepaald persoon, en zo kan het ook heel goed zijn dat je 's nachts droomt over de dingen die jou in het dagelijkse bang maken.

Blijkbaar door de dromen je te herinneren denk je wel eens dat het realiteit is (geweest), terwijl de feiten duidelijk anders aantonen. Je doet er goed aan om je bij de feiten neer te leggen en als jouw gedachten aan "realiteit" er zijn om die feiten duidelijk voor ogen te stellen en daarmee de zogenaamde realiteit proberen de kop in te drukken. Ook is het goed (indien mogelijk) om er met iemand over te spreken, die voor jou de feiten bevestigt, zodat er als het ware een dubbele zekerheid voor je is.

Maar hoe komt het dan dat je twijfelt, is dit van de duivel. zo vraag je. De duivel probeert ons als mensen ook wel in angst te doen leven, daar heeft hij legio mogelijkheden toe en zijn macht is groot! Zijn bezig zijn is niet anders dan het leven met God te verstoren, ons bij Hem vandaan te houden; daar is hij in het paradijs mee begonnen en zal daar mee doorgaan zolang de mensheid bestaat. Maar geldt dit nu ook voor jouw vraag? Of heeft het mogelijk met jouw persoonlijkheid te maken?

Om hierover meer duidelijkheid/inzicht te krijgen zou je eigenlijk dieper over jouw bangheid, dromen en gedachten moeten spreken. Ik denk dat het dan ook heel goed voor jou is om hier eens met iemand over te spreken, die ook de bekwaamheid heeft om jou daarin verder te helpen, zeker omdat je zegt dat je er gestoord van wordt. Is het bijvoorbeeld mogelijk om er met jouw eigen predikant over te praten of met een ander vertrouwenspersoon? Ook zijn er chistelijke instellingen die jou hierbij willen helpen. Schroom niet om hierover contact op te nemen.

Leg in het gebed ook jouw probleem maar veel bij de almachtige God, Die in deze zaken verandering kan en wil geven, ken Hem in al je wegen, want Hij wil het goed maken; dat we hierbij de weg van de hulpverlener, van de middelen mogen bewandelen is ook een gave van Hem.

Heel veel sterkte toegewenst en Gods zegen.

Ds. P. C. van Keulen