Niet zwanger worden met deze medicijnen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Voor mijn psyche slik ik Clomipramine 200 mg. Twee psychiaters in opleiding waarschuwen mij en zeggen dat ik niet zwanger mag worden met deze medicijnen omdat dit gevolgen heeft voor de gezondheid van het kind; met een grotere kans op afwijkingen. Een wat oudere psychiater zegt dat het wel kan en dat zo'n baby hooguit een licht gewicht heeft. Waar kan ik nou van op aan? En hoe ernstig moet ik dit alles nemen? Zonder of minder medicatie is onmogelijk gebleken. Wat is wijs wel/niet te doen voor mij als jonge getrouwde vrouw?

Antwoord

Zeer verstandig om voordat je zwanger wordt stil te staan bij de medicatie die je slikt. Zo kan gezien worden of dit middel omgezet moet worden in een ander middel of dat de dosering aangepast moet worden. Clomipramine is een oud middel waarvan al veel bekend is.

Ik adviseer je te rade te gaan bij je huisarts. Deze kan je adviseren. Ook kan die overleggen met een psychiater met specifieke interesse in medicatiegebruik en psychische ziekten gedurende zwangerschap. Eventueel weet hij ook waarheen je verwezen kunt worden. Er ontstaan op diverse plekken in het land poli’s met als aandachtsgebied zwangerschap, psychiatrie en preconceptioneel advies. Hoe het in jouw regio zit, weet je huisarts.

Groeten José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch