Het evangelie eenvoudig uitgelegd

Ds. P.D.J. Buijs / 1 reactie

Vraag

Ik ben nog niet zo lang in gesprek met een ongelovige vrouw die echt helemaal nergens van af weet en zelfs tot voor kort nooit gebeden heeft. Aangezien ze nog al wat problemen had in haar gezin heb ik haar gewezen dat ze in gebed moet gaan. Hetgeen ze ook gedaan heeft en ook verhoring gehad heeft op gebeden. Eerst dacht ze dat het toeval was, maar later moest ze toch beamen dat er ‘meer’ is. Ik heb haar geadviseerd de Bijbel te gaan lezen. Ze had er nog een, de Groot Nieuws-Bijbel. In deze Bijbel is ze gaan lezen. Nu is mijn vraag: zijn er ook boeken die je zulke mensen kunt geven waarin het evangelie eenvoudig wordt uitgelegd, zodat ze het ook kunnen begrijpen? En waarin er ook op gewezen wordt dat Christus de enige Weg is. Moet ik haar misschien ook een andere Bijbel adviseren? Kunt u misschien vertellen hoe ik hier mee moet om gaan?

Antwoord

Beste lezer,

Mooi dat u/jij dit contact hebt! Dat is immers kostbaar: met iemand die de Heere niet kent te kunnen spreken over het ene nodige.

Om concreet op de vraag in te gaan: in de eerste plaats zou ik kijken of het mogelijk is deze persoon in contact te brengen met bijvoorbeeld een predikant of een evangelisatieouderling in uw eigen gemeente. Tegenwoordig hebben veel gemeenten wel een manier om een buitenkerkelijke onderwijs te geven. Dat kan bijv. via een cursus of een serie gesprekken.

Er is veel materiaal over. Omdat ik zelf behoor tot de Chr. Geref. kerken, ben ik daarmee het best op de hoogte. U zou kunnen kijken op de website van de cgk en dan doorklikken naar “evangelisatie”.

Zo is er de cursus “ontmoetingen” waar ik in onze eigen gemeente mee werk: in 16 lessen de Bijbel door, voor mensen die geen enkele kerkelijke achtergrond hebben.

Als het gaat over de Bijbelvertaling: dan is Groot Nieuws geen gelukkig keus; dat is een onbetrouwbare vertaling. Misschien kan deze persoon het beste eerst een kinderbijbel doornemen, om daarna een uitgave van de Herziene Statenvertaling aan te schaffen.

De Heere zegene dit contact!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

1 reactie
dominerik
Wellicht is er een Alpha-cursus in de buurt.