Hoe word ik een prater?

B. Noteboom / 8 reacties

Vraag

Hoe word ik een prater? Met verjaardagen praat ik weinig; ik weet weinig te zeggen en durf weinig te zeggen. Ik zou het graag anders willen, maar ben bang dat mensen tegen me in gaan.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat goed dat je deze vraag stelt. Dat is al een stap op weg in de goede richting. Misschien kun je het je niet voorstellen, maar er zijn een heleboel mensen die het moeilijk vinden om op verjaardagen gesprekken te voeren en gaande te houden. Anderen hebben daar overigens totaal geen moeite mee. Het hangt mede samen met hoe je als persoon in elkaar steekt. Een extravert persoon praat makkelijker dan een introvert persoon.

Maar waar veel mensen last van hebben (en als ik jouw vraag lees, denk ik dat jij daar ook onder valt), is onzekerheid. Wie ben ik? Vinden mensen mij wel leuk? Straks vinden ze het stom wat ik zeg, of vinden ze me saai... Of mensen denken dingen als: ik móet nu wat zeggen. Met als gevolg dat ze helemaal niks kúnnen zeggen. Dat heeft allemaal te maken met het zelfbeeld, dat negen van de tien keer negatief ingekleurd wordt.

Herken je je hierin? Dan wil ik je adviseren om aan je zelfbeeld te gaan werken, al of niet onder (professionele) begeleiding. Als je positief over jezelf denkt, durf je ook gesprekken met andere mensen aan te gaan - zonder bang te zijn voor tegengas, afwijzing of negatieve reacties van je gesprekspartner. Ik hoop dat je hiermee verder kunt!

En vergeet niet... Er is Iemand Die jou geschapen heeft, Die weet hoe jij in elkaar steekt. Hij gaat met je mee!

Hartelijke groet,
Bert Noteboom

Tags in dit artikel:

psychologie
8 reacties
JaVi
Ik herken mezelf hier heel erg goed in. 'k Heb het afgelopen jaar een cursus zelfbeeld gevolgd, en het werk echt!!
Catherine
Door gewoon te beginnen zou je bijna zeggen ;-) Nu heb je praters en praters. De ene groep babbelt gewoon maar wat door, weinig inhoud, luistert slecht naar de ander. En je hebt ECHTE praters, die inhoudelijk iets te vertellen hebben en ook nog naar anderen willen luisteren.
Kijk eens om je heen, misschien ga je bij anderen ook wel die onzekerheid herkennen. Begin luchtig, oefen je erin, waarschijnlijk ben je een heel aardig mens. Omdat je niet tegen anderen in durft te gaan. Dat hoeft ook niet meteen.
JaVi volgde een cursus zelfbeeld, misschien schort het daar niet aan, maar ervaar je gewoon een drempel. Maar toch een goed idee !
JaVi
De cursus zelfbeeld is inderdaad een drempel die je over moet stappen. Je gaat bij jezelf ontdekken, waarom ben ik zo onzeker?
Zet je zelf ertoe om ook eens wat te zeggen op een verjaardag. Ik moet bekennen dat ik het zelf erg moeilijk vind om te doen hoor. Het zweet breekt me nog wel eens aan alle kanten uit. Maar door TE DOEN ga je inzien dat je je helemaal niet zo onzeker hoeft te voelen.
Leg jouw struikelblok ook in het gebed voor Hem neer. Hij wil je helpen.
Het klinkt gemakkelijk, ik weet het..... Maar God wil ook jou helpen!
Alphonsus
Soms is het ook wel en zegen als een vrouw niet zoveel praat.
Hanna
Soms zou het ook wel rustig zijn, Alphonsus, als jij wat minder zou 'praten' op dit forum, bij die nieuwe vraag ook weer....ellenlange reactie...sorry, maar ik begin vaak niet eens met lezen als ik de lengte zie...!!

@vraagstelster: in sommige gezelschappen vind ik het zeker herkenbaar!
De tip van een cursus vind ik wel goed!
Curly
Vragensteller,

je moet je ook bedenken dat je er mag zijn zoals je bent! Je hebt stille en je hebt drukke mensen, allebei zijn ze uniek! Als er allleen maar stille of drukke mensen zouden zijn zou dat naar mijn idee best raar zijn.. Je moet je niet steeds vergelijken met iemand die veel praat, als je jezelf accepteerd zul je zien dat je geen prater MOET en HOEFT te zijn! Het is niet zo dat je MOET praten, luisterende mensen zijn ook nodig! Mijn ervaring is dat praters(niet alle praters) niet zo goed kunnen luisteren, het gaat vaak alleen maar om hun eigen verhaal..

Hiermee zeg ik niet dat je je zelf niet kan trainen om wat meer te praten, maar het moet geen must zijn! Je mag stil zijn, als je van nature stil bent!
Cloudsadmirer
Alphonsus!! Misschien betreft het hier een jongen/man! Bovendien: spreek voor jezelf ;) want niet voor iedereen geld dat.

Curly, volledig mee eens!
1a2b3c
Ik zal geen namen noemen maar ik ben er 99,999999999999999999% zeker van dat deze vraag NIET van professor dr.....................is;)