Stoppen met borstvoeding

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Acht maanden geleden ben ik bevallen en heb tot 5 maanden volledige borstvoeding gegeven. Dat heb ik snel afgebouwd. Zes weken na de bevalling was ik ongesteld, dat denk ik tenminste omdat het vloeien zo goed al over was en ik toen opeens weer veel bloed verloor. Daarna ben ik niet meer ongesteld geweest. Ik heb wel zo'n soortgelijke vraag gelezen in het archief maar die vrouw gaf nog borstvoeding. Daar stond bij dat als de menstruatie uitbleef je dan naar de huisarts moest. Raad u mij dat ook aan of kan ik daar nog even mee wachten? Ik zit me namelijk zorgen te maken of er niet iets mis is. Ik slik het pilletje Cerazetta en ben niet zwanger volgens de testen. Soms heb ik een licht kloppend gevoel in mijn buik alsof er een spiertje klopt. Wat raadt u mij aan?

Antwoord

Na het stoppen met borstvoeding kan de menstruatie op zich laten wachten. Tot een periode van ongeveer zes maanden wordt dit als normaal beschouwd. Bij een enkele vrouw met pilgebruik is het bloedverlies in de stopweek minimaal en bij sommigen zelfs afwezig. Dit doet over het algemeen niet af voor de betrouwbaarheid van de pil.

Hopelijk je vraag hiermee te hebben beantwoord.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
jongevrouw
Bij Cerazette heb je geen stopweek, dus ook geen bloeding als het goed is.