Geen positief beeld van seksualiteit

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik sta op punt om te trouwen. Ik merk nu dat ik helemaal geen positief beeld van seksualiteit heb. Ik denk alleen in termen van misbruik. Toch ben ik nooit misbruikt op dat gebied. Hoe zou dit komen? En, hoe kan ik me oefenen om seksualiteit als iets moois te zien, ook voor de vrouw?

Antwoord

Om te beginnen, wil ik je zeggen dat ik het heel goed vind dat je deze vraag stelt als je daarmee zit. Seksualiteit heeft met heel veel te maken, heeft heel veel kanten, en daar kun je dus allerlei emoties aan beleven. Het lijkt erop dat jij bij jezelf opmerkt dat jij er geen positief beeld bij krijgt. Dat vindt je blijkbaar een probleem. Kennelijk vind je namelijk dat je wel positief t.o.v. seksualiteit zou moeten staan. Je bent dus eerlijk over je eigen beleving van binnen tegenover jezelf. Daarbij heb je een andere beleving voor ogen, heb je het idee dat je verder kunt komen dan je nu bent. Dat jouw beeld niet klopt en dat het anders kan. Het is goed om die houding vast te houden.

En dan verder. Het beeld dat je van iets hebt kun je altijd proberen te toetsen: kijken of het klopt. Of het klopt met wat je erover waarneemt om je heen. In dit geval het beeld dat seksualiteit te maken heeft met misbruikt worden. Ik denk dat dat zal gebeuren in de omgang met je aanstaande man. Vind je dat hij je misbruikt wanneer hij je aanraakt of je zoent? Of denk je dat hij dat gaat doen wanneer jullie intiemer gaan worden? Zo nee, dan zul je toch moeten concluderen dat seksualiteit niet altijd met misbruik te maken heeft. Zo ja, dan moet je natuurlijk heel snel je bruiloft uitstellen, kijken of de omgang kan verbeteren, en zo nodig niet met deze man trouwen. Want het is niet de bedoeling dat je je in een situatie begeeft waarin je misbruikt gaat worden. Dus toetsen aan de realiteit zoals je die zelf meemaakt.

Maar: wat je opmerkt van de realiteit wordt ook geleid door je eigen geest, door je overtuiging bijvoorbeeld. Als christenen hebben we de Bijbel, waarin staat dat de waarheid ons vrij maakt, en dat God wil dat we de waarheid leren kennen. Een waarheid in de Bijbel is dat het Gods wil is dat mensen elkaar liefhebben. Zo is dus de omgang van mensen met elkaar, in allerlei relaties, ook in een liefdesrelatie, bedoeld. Er staat echter ook dat uit ons mensen allerlei kwaads voort komt, en dat we verlost moeten worden van het kwaad. Dat er een beeld bij jou heeft kunnen ontstaan van seksualiteit als van een situatie waarin je misbruikt wordt, is daarom ook weer niet zo heel vreemd. Wanneer mensen niet geleid worden door de Heilige Geest zijn ze tot alles in staat en ook tot misbruik. Je hoeft echt niet op voorhand te denken dat iedere ander het beste met je voor heeft, want dat is niet zo. Dus: sta open voor wat je opmerkt, bij jou, bij hoe je vriend met je om gaat, bij wat je van anderen ziet. En laat je interpretatie daarvan geleid worden door de waarheid die je vindt in Gods Woord.

Je kunt je beeld van seksualiteit ook toetsen aan de realiteit zoals anderen die ervaren. Door bijvoorbeeld te lezen wat mensen erover geschreven hebben. Alie Hoek-van Kooten heeft hele goede boeken geschreven over seksualiteit, met veel aandacht voor de beleving ervan. En ook kun je met anderen praten. Ik vraag me af of je met iemand met wie je vertrouwelijk kunt zijn het wel eens over jouw beleving van seksualiteit hebt gehad.

Wanneer je er met deze stappen niet verder mee komt, kun je gebruik maken van de mogelijkheid om met iemand beroepshalve te praten. Dan kom je het eerst terecht bij iemand in de eerste lijn, bijvoorbeeld de huisarts, het maatschappelijk werk (De Vluchtheuvel of De Driehoek), of een eerstelijnspsycholoog. Dit zijn heel algemene richtlijnen. Waarbij ik voorbij ga aan eventuele complicaties in wat je hebt meegemaakt of in hoe je zelf bent. Ik denk vast dat je er verder mee kunt komen.

Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk