Er gebeurt helemaal niks...

D. van Genderen / 5 reacties

Vraag

Ik heb al zo vaak gebeden en gezegd: "Mijn leven leg ik in Uw handen, Heere Jezus, mijn hart ligt open voor U." Maar er gebeurt verder helemaal niks. Wat nu?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw gebed verheugt mijn hart. Wat een prachtige woorden, dat je je leven in de handen van de Heere Jezus wilt leggen. Je voegt eraan toe dat je hart open ligt voor Hem. Echter: je schrijft ook dat er vervolgens helemaal niets gebeurt. Wat ik me afvraag, is:

1. Heb je je leven wel echt aan de Heere Jezus gegeven of houd je het toch nog in eigen handen? Dat kan hoor. Je moet eens lezen wat Romeinen 6 hierover zegt.

2. Zijn er misschien zonden in je leven, waar je aan vasthoudt? Bekering houdt ook in dat je je afkeert van de wereld en keert naar God. Een breken met de wereld. En zeker, dat is ook een proces, in Gods kracht. De Bijbel zegt in Jesaja 58 dat het onze zonden zijn die scheiding maken tussen God en ons.

3. Nog een vraag die mij opkomt, is: wat had je verwacht, waar wacht je op? Op een directe ingreep van God in je leven? Op een Paulus-bekering? Op een totale verandering van je verlangens? Dat je leven heiliger wordt? Je schrijft dat je dit gebed al heel vaak hebt gebeden. Dat is goed, blijf dat doen. Maar je mag ook leren om de Heere te gaan danken. Te danken dat je je leven aan Hem hebt mogen overgeven. Te danken dat je mag weten dat Hij je kent, en je leven leidt.

4. Zie uit naar wat de Heere gaat doen in je leven. Leer ook om in de kleine dingen met Hem te leven. Verwacht niet in de eerste plaats grote dingen. Een baby is ook niet opeens volwassen, zo moet ook je geestelijke leven gaan groeien.

5. Wees bovenal gericht op de Heere Jezus. Lees de eerste vier verzen van Hebreeën 12 en ontdek hoe we daar worden opgeroepen en aangespoord om gericht te zijn op Hem.

Weet je, de Bijbel roept ons op tot bekering en geloof. En ik hoor het nogal eens en misschien is dat bij jou ook wel zo, dat mensen zeggen: ik geloof wel, maar ik voel het niet, ervaar het niet. Het komt echter aan op geloof. En het gevoel, de ervaring komt na verloop van tijd 'vanzelf' wel, als de Heere werkt in ons hart en in ons leven, door Zijn Woord en door de Heilige Geest.

Ik wens je Gods rijke zegen toe!

Dirk van Genderen

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
5 reacties
EVA
Amen! mag dit antw voor vele een zegen zijn! en het begin van verandering!
maria
Mag ik me daar bij aansluiten.
Heel helder, eenvoudig beantwoordt, het bewaard ook voor krampachtigheid, wanneer we zo de Heere Jezus mogen volgen en dienen!
adriano313
Wat een mooie vraag
en volgens mij verwacht je ook iets

Wat zou je dan van Hem verwachten
en wat zou HIJ van Jou verwachten

Hoorde laatst een preek over U Wil geschiede
Ligt in het verlengde van je vraagt
Wij bidden “Uw wil geschiede”
Maar we doen vaak liever het omgekeerde
Wij gaan dan vaak uit van onze wensen
we bedenken een hele hoop, we hebben voornemens
en vragen aan het einde of Hij het wilt zegenen...

Het is absoluut noodzakelijk om je aan Hem te geven
Maar het is even belangrijk dat jij vertrouwen hebt
dat HIJ er is, dat Hij werkt, dat Hij zorg draagt,....etc
Op Zijn manier, op Zijn moment

Het is dus een relatie van 24 uur per dag
en niet alleen op een eigen moment...
Hij wil dat je een baken van licht bent (gelijkenissen)

Misschien weetje dit allemaal al
Maar sta er nog een keer bij stil en bidt dat je groei wil in je intimiteit en relatie
saisem
(s)Misschien gebeurt er wel iets maar heb je het niet door.Ik begrijp ook niet zo goed wat je precies verwacht.Maar als je op een antwoord van de Heer wacht,dan zeg ik je nu open je ogen en aanschouw het licht.
kneusi
als de Heere Zichzelf aan je openbaard geschied dat niet in een hoek. het is een geschonken geloof,bij God vandaan. leren tegen Wie we gezondigd hebben.kort gezegd,,adam niet geleerd, Christus niet begeert. kijk een naar de wijze en dwaze bouwer? pas op voor een conclusiegeloof! Vraag maar veel aan de Heere om dat zaligmakende geloof,dan kan je altijd vertellen .hoe je eraan bent gekomen,als je zelf je ogen kunt openen en alles zelf kan doen, waar heb je de Heere dan nog voor nodig?onze reformatie is toch de rechtvaardiging van de goddeloze?er is een oud boekje van cgk ds. van brummen.een eenzijdig Godswerk!