Preken van ds. Simons

Ds. A. Simons / 24 reacties

Vraag

Aan ds. Simons. Ik ben net als uw belijdend lid van de Protestantse Kerk in Nederland! U preekt radicaal en recht door zee. Ik mis echter vaak de bevinding wat betreft je zelf praktisch toetsen in wat Christus uitwerkt in je leven! Exegese en achtergrondinformatie ontbreekt vaak ook in de preek. Heeft u hier een bepaalde reden voor?

Antwoord

U zegt van mijn manier van preken dat ik radicaal ben en recht door zee. Maar, er is een maar... U vindt dat ik te weinig het praktische toetsen in wat Christus in je uitwerkt preek. Wat moet ik hierop zeggen? Het enige wat ik hierop wil antwoorden is dat ik pas een serie van tien preken heb gehouden over de vrucht van Galaten 5. Over praktisch/concreet gesproken?!
In de tweede plaats denk ik dat u gelijk hebt als u meent dat mijn accent daar niet ligt in mijn prediking. Nee, de laatste preken die ik heb mogen houden over Hebreeën 11 hebben mij hierin bevestigd. De Kerk is niet aangenaam in wat ze doet! De Kerk is aangenaam in het geloof. Door het geloof heeft Abraham..., door het geloof heeft Abel..., door het geloof heeft Noach... Nee, niet het timmeren “op zich”  was God aangenaam. Niet het offer aan zich. Maar dat Noach door het geloof heeft getimmerd, dat was Gode aangenaam. Lees maar Hebreeën 11:6.

Er is vandaag een groot gevaar. Het evangelie wordt een nieuwe wet. Gods kind moet zoveel! Een groot gevaar om betoverd te worden (Gal. 3:1:6). Slaven zijn vaak trouwer dan kinderen. Ik weet het, er is ook een andere kant waar Jakobus voor waarschuwt; het geloof zonder de werken is dood! Van harte mee eens, omdat de Schrift het zegt. Laten we biddend met het Woord omgaan, dat is mijn hartelijke wens.

Als laatste vindt u mijn exegese mager. Sterker, u vindt dat het zelfs ontbreekt. Wat moet ik hierop zeggen broeder? Ik denk dat u gelijk heeft: gewogen en te licht bevonden. U hebt ook gelijk als u zegt dat dit niet het accent heeft in mijn prediking. Ik vind inderdaad exegese belangrijk in mijn kamer, maar minder op de preekstoel en zeker tijdens lezingen.

Ik hoop dat ik uw vraag voldoende heb beantwoord. Ik beloof u dat ik uw ‘handreikingen’ mee neem.

Gods zegen,
Ds. A.Simons

24 reacties
1a2b3c
43843, mijn voorbeeldje van de weg van Rotterdam naar Groningen heb ik niet persé voor jou bedoelt maar het was meer in het algemeen.
Wees maar blij dat die bevindingpreken voor jou geen problemen opleveren, voor veel anderen is dat weer anders.
Wordt er bijv. gezegd: er komt een keer een moment in het leven dat het voor jou niet meer kan. Dan ga je beleven hoe groot je zonde en ellende is en dan wordt je nederig en ootmoedig.
Nou, dat stationnetje van dat het voor jou niet meer kan heb ik gemist. Zo lang ik me kan herinneren heb ik gelooft dat het voor iedereen kan die tot Hem komt.
De daarbij behorende bevinding (nederigheid en ootmoed) zag ik nou ook niet direct in mezelf, integendeel juist, het was veel meer opstand tegen God en onbegrip wat mijn bevinding uitmaakte.
En dan ga je denken: ik zit vast niet op de goede weg want wat die dominee zegt ben ik niet tegengekomen dus bij mij klopt er niets van.
En als je dan wel dingen tegenkomt die je niet zijn voorgepreekt of je hebt een heel andere bevinding dan de dominee preekt bij een bepaalt stationnetje wat je dan toevallig weer wel herkend, dan is de verwarring compleet.
En er moet wel rekening mee gehouden worden dat mensen die nog blind zijn en dood in zonden en misdaden die dingen ook horen en ze meestal niet kunnen plaatsen of ze gaan er op wachten en er voor bidden en zo gaat de kostbare genadetijd voorbij.
Gods Woord moet gebracht worden zonder voorwaarden. Wie tot Mij komt zal ik geenzinds uitwerpen. Heden, zo gij Mijn stem hoort, verhard u niet maar laat u leiden. En als je dat doet zie je vanzelf wel wat je bevindingen zijn.

‘Toevallig’ las ik net nog een mooi voorbeeld: feit (Gods Woord) loopt voorop en geloof loopt er achteraan en daarachter komt weer ervaring/bevinding.
Alles gaat goed zolang geloof maar naar feit kijkt maar als geloof achterom naar bevinding kijkt verliest hij feit uit het oog en raakt van de weg.
ZIE OP HEM!!! VOLG HEM!!!
Maartje
M.i. wordt er in veel reacties een valse tegenstelling gemaakt tussen bevinding en geloof.

Wat is bevinding eigenlijk? Het is de verborgen omgang met God zoals daar bijvoorbeeld in psalm 25 over gezongen wordt. Die omgang is er door het geloof.

Geloven is niet simpelweg conclusies trekken (Jezus is voor onze zonde gestorven, ik ben een zondaar, ik neem Hem aan en ben een kind van God), maar je in eigen onwaardigheid vastklemmen aan de God van de beloften, vragend of de Heere die beloften wil vervullen.

Zoals in alle dingen moeten we ook hier waken voor twee uitersten, nl:
1. Geloven als zouden wij dat zelf kunnen maken. (het geloof op zak hebben)
2. Alleen als ik Gods gemeenschap ervaar kunnen geloven. (op je gevoel leven)
1a2b3c
Ik denk niet dat er een valse tegenstelling wordt gemaakt tussen geloof en bevinding.
Het tegenovergestelde van geloof is ongeloof en met alles wat we doen of niet doen bevinden/ervaren we iets, tenzij je niet bij bewustzijn bent.
Je gelooft God op Zijn Woord of je doet dat niet.
Als daar bevinding bij moet komen is het niet alleen meer God op wie je vertrouwt.
Dan sta je met je ene voet op vaste grond (Gods Woord) en met de andere op drijfzand (je eigen soms/vaak bedrieglijke gevoelens)
Gods Woord is de waarheid en dat wordt niets meer of minder waar door iets wat wij wel of niet voelen en ook niet of wij het wel of niet geloven.
Je gevoel heeft er vaak wel invloed op maar dat is heel onterecht want de waarheid veranderd er niet door.
Geloven doe je als je iemand vertrouwt en als hij/zij in staat is het beloofde waar te maken.
God is volledig betrouwbaar en in staat waar te maken wat Hij belooft.
Efz.2: 13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte.

De verborgen omgang met God zoals in Ps.25 zou ik meer relatie willen noemen en geen bevinding. En natuurlijk heb je daar je bevindingen bij net zoals je dat bij alles hebt.
Bevinding en geloof zijn gewoon twee verschillende dingen en verborgen omgang is weer iets anders.
Overigens had ik het meer over de bevindingen mbt het evangelie in het komen tot Jezus.
Ps.25 gaat over een gelovige.
Protestant
Als we nu eens zouden begrijpen wat prediken nu eigenlijk betekent, dan denk ik dat we de zaken anders gaan bekijken. Dan hebben we het niet meer over bevinding of over exegese. Ds. A. Simons begrijpt als geen ander wat prediken betekent. Niet van de mens. Totaal niets. Predik het Woord, predik het Evangelie dat is de taak van een predikant. Hoe lieflijk zijn de voeten desgenen die het goede verkondigen. Daar mogen we een predikant op 'afrekenen' Dit is mij bij Ds. A. Simons nooit gelukt. Deze man weet goed waar hij mij bezig is.