Preken van ds. Simons

Ds. A. Simons / 24 reacties

Vraag

Aan ds. Simons. Ik ben net als uw belijdend lid van de Protestantse Kerk in Nederland! U preekt radicaal en recht door zee. Ik mis echter vaak de bevinding wat betreft je zelf praktisch toetsen in wat Christus uitwerkt in je leven! Exegese en achtergrondinformatie ontbreekt vaak ook in de preek. Heeft u hier een bepaalde reden voor?

Antwoord

U zegt van mijn manier van preken dat ik radicaal ben en recht door zee. Maar, er is een maar... U vindt dat ik te weinig het praktische toetsen in wat Christus in je uitwerkt preek. Wat moet ik hierop zeggen? Het enige wat ik hierop wil antwoorden is dat ik pas een serie van tien preken heb gehouden over de vrucht van Galaten 5. Over praktisch/concreet gesproken?!
In de tweede plaats denk ik dat u gelijk hebt als u meent dat mijn accent daar niet ligt in mijn prediking. Nee, de laatste preken die ik heb mogen houden over Hebreeën 11 hebben mij hierin bevestigd. De Kerk is niet aangenaam in wat ze doet! De Kerk is aangenaam in het geloof. Door het geloof heeft Abraham..., door het geloof heeft Abel..., door het geloof heeft Noach... Nee, niet het timmeren “op zich”  was God aangenaam. Niet het offer aan zich. Maar dat Noach door het geloof heeft getimmerd, dat was Gode aangenaam. Lees maar Hebreeën 11:6.

Er is vandaag een groot gevaar. Het evangelie wordt een nieuwe wet. Gods kind moet zoveel! Een groot gevaar om betoverd te worden (Gal. 3:1:6). Slaven zijn vaak trouwer dan kinderen. Ik weet het, er is ook een andere kant waar Jakobus voor waarschuwt; het geloof zonder de werken is dood! Van harte mee eens, omdat de Schrift het zegt. Laten we biddend met het Woord omgaan, dat is mijn hartelijke wens.

Als laatste vindt u mijn exegese mager. Sterker, u vindt dat het zelfs ontbreekt. Wat moet ik hierop zeggen broeder? Ik denk dat u gelijk heeft: gewogen en te licht bevonden. U hebt ook gelijk als u zegt dat dit niet het accent heeft in mijn prediking. Ik vind inderdaad exegese belangrijk in mijn kamer, maar minder op de preekstoel en zeker tijdens lezingen.

Ik hoop dat ik uw vraag voldoende heb beantwoord. Ik beloof u dat ik uw ‘handreikingen’ mee neem.

Gods zegen,
Ds. A.Simons

24 reacties
1a2b3c
Ik ben opgevoed met 'bevinding preken' waar het evangelie idd als een nieuwe 'wet' gepreekt wordt en ik vind de lezingen en preken van ds. Simons een 'oase'.
Zo is het evangelie weer wat het is: een BLIJDE BOODSCHAP!!
Helemaal overeenkomstig Gods Woord dus dan kan het niet anders of de vruchten komen vanzelf.
In die bevinding preken moet je steeds maar weer zoeken in jezelf terwijl het evangelie is: zie op Hem!!
bootje
Mag ik vragen wat exegese is? Hoorde het woord thuis ook vaak vallen, maar weet niet wat het inhoudt.
Alvast Bedankt.
joelie
Ook voor mij zijn de preken van ds. Simons een oase. Hij stelt Christus centraal en Zijn werk. Eindelijk es geen preken die mij steeds mij naar mezelf doen kijken. Maar zien op Jezus!

Dank aan God dat er nog zulke predikanten zijn in deze tijd!

Gelukkig hebben we internet en download ik geregeld zijn preken. Moet zeggen dat ik er heel veel van geleerd heb. Dat ik Christus hierdoor beter heb leren kennen (al weet ik helaas nog veeeeels te weinig).
1a2b3c
Exegeze is verklaring/schriftuitleg. (staat gewoon in het woordenboek ;))
Catherine
Zo is er altijd wel iets aan te merken. Jammer. Ds Simons heeft zelfreflectie, blijkt uit het antwoord, maar ik snap vraagsteller niet helemaal. Elke predikant heeft gaven en talenten. Soms brengt een predikant wel een bevindelijke prediking, met exegese, maar dan is zijn spraak weer niet fijn. We moeten ons maar richten op de BOODSCHAP en NIET op de BOODSCHAPPER ! Als het goed is, valt deze er tussenuit.
maria
Persoonlijk ken ik ds. Simons niet, maar een aantal preken heb ik mogen beluisteren. Daarin lag zoveel herkenning voor mij persoonlijk. Hij mag Christus juist in al Zijn rijkdom verkondigen. Waar gaat het ten diepste om in de prediking? Toch dat de Heere aan Zijn eer komt! Zetten we daarmee de ds. op een voetstuk? Nee, zeker niet. Hij mag preken in opdracht van zijn Zender.
En de Heere is het toch waard dat er goed van Hem gesproken wordt.
Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk.
Je gaat leren zien, dat je er zelf helemaal buiten komt te staan, maar dat er zaligheid in Christus te vinden is. Hij moet wassen, ik minder worden.
Daar draait het hele Evangelie toch om. En ga je Christus kennen, dan leer je ook je eigen hart kennen.
"Zie het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt!"
sydneylover
1a2b3c: Ik had het niet mooier kunnen zeggen.

Compliment voor ds. Simons door zo eerlijk met zelfreflectie te (durven) reageren op deze vraag.
bootje
Bedankt voor de uitleg!
43843
Toch moet deze Blijde Boodschap 'bevindelijk' gekend worden.
Cloudsadmirer
Cor: mag ik van jou weten waar dat in de Bijbel staat?

Verder vind ik het niet netjes dat zo'n vraag op een site gesteld word en niet aan een dominee persoonlijk. Het is m.i. wel erg makkelijk zo!

Mede daarom vind ik het antwoord van ds. Simons echt heel erg eerlijk!
1a2b3c
43843, O jawel, maar de één zal het weer anders bevinden/beleven dan een ander.
Dat hoeft een dominee je niet voor te preken.
Grote kans dat je je er helemaal niet in herkent en gaat denken dat het dan bij jou niet goed zit zodat je de blijde boodschap niet aan durft te nemen vanwege niet kloppende bevindingen.
We zijn allemaal verschillend en God gaat met ieder weer een andere weg.
Bovendien gaat het helemaal niet om 'bevindingen' maar om geloof!!
Zelfs al zou je er niets bij voelen dan is het nog waar: opdat een ieder die gelooft niet verderve...enz.
Iets is niet pas waar als je het voelt maar het is waar omdat God het zegt!!

cor, kan je dat Bijbels onderbouwen? In mijn Bijbel staat het niet. (SV)
Omega
Bevinding is afhankelijk van je stemming. Geloof is een vast vertrouwen en een zeker weten. Geloof is daarom de beste bevinding.
1a2b3c
Als je naar een bepaalde stad moet. is het toch van belang te weten hoe wij er komen moeten?

Tuurlijk, maar het is niet echt van belang hoe je je daar bij voelt, als je de goede weg maar neemt dan kom je er wel.
En Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven en nergens zegt Hij erbij hoe je je 'moet' voelen als je tot Hem komt.
Hij zegt wel onvoorwaardelijk: wie tot Mij komt zal Ik geenzinds uitwerpen.

De bevinding waar het in Rom.5 om gaat is de bevinding van een gelovige.
Alle bevinding vóór het geloof is zonde want zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Hebr.11:6.
43843
Bevinding is de persoonlijke doorleving van deze zeer blijde Boodschap. Dat is het toepassende werk door de Heilige Geest. Daardoor krijg je er zelf deel aan. Dat is meer dan een 'stemming'. Ook al gaat het niet zonder gevoel, het is er niet van afhankelijk. Het is het werk Gods in ons. En natuurlijk, als we maar op de goede weg zijn! Hebt u echter nooit dat, als u op de goede weg bent denkt; zit ik nu toch wel goed? En wat kan je allemaal niet op die weg overkomen! Zeker, het is voor ieder verschillend, maar toch zijn er ijkpunten. Wat kun je soms blij zijn als je onder de preek ( in de preek ) je hart hoort verklaren, dat de Heere tot je ziel spreekt, opnieuw spreekt. De Bijbelse 'kenmerken' zijn de wegwijzers op de weg naar de stad Sion. Ik hoor ze graag in de preek en zie ze graag op de weg. dan weet ik het weer; 'Ik ben reizend naar die stad.....'
Natuurlijk ieders bevinding is anders, bevindelijk preken is iets anders als bevinding preken, daarnaast moeten we ook bevindelijk luisteren. 'Merk op mijn ziel wat antwoord God u geeft. Maar als ik antwoord krijg, dan ben ik zeer vrolijk in de Heere. Ik lees in de kantt. bij de St.V. iets moois bij bevinding, lees het ook eens!
Ik hoop u allemaal op 'de weg' tegen te komen en samen de Heere groot te maken, voor de genade die we mogen genieten in en door Christus Jezus.
EVA
@cor
Welke vertaling heb jij? Ik kom namelijk het woord bevinding wel tegen in de SV maar dat heeft niets te maken dat als we bevinding missen we alles missen, je moet wel het hele stuk lezen en niet een woord er uit halen.
en dat begint dat we door geloof in Zijn genade mogen delen, (alleen door Jezus) wel of geen bevinding.

NBV
Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus, 2 door wie wij ook de toegang hebben verkregen [in het geloof] tot deze genade, waarin wij staan, en roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods. 3 En niet alleen (hierin), maar wij roemen ook in de verdrukkingen, daar wij weten, dat de verdrukking volharding uitwerkt, 4 en de volharding beproefdheid, en de beproefdheid hoop; 5 en de hoop maakt niet beschaamd, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de heilige Geest, die ons gegeven is,

Prima en eerlijk antw van ds Simons!
1a2b3c
43843, je zegt: Bevinding is de persoonlijke doorleving van deze zeer blijde Boodschap. Dat is het toepassende werk door de Heilige Geest. Daardoor krijg je er zelf deel aan.
Dat is NIET waar, je krijgt er deel aan door het GELOOF en niet door bevinding, daar is God heel duidelijk over. Uiteraard heeft ieder daar zijn eigen ervaring bij, we zijn geen stok of blok.
-Je zegt: Hebt u echter nooit dat, als u op de goede weg bent denkt; zit ik nu toch wel goed?
Jazeker, maar dan ga ik terug naar Gods Woord en niet naar bevindingen.
Zijn Woord is waar en het hart is arglistig, gevoel/ervaring kan heel misleidend zijn.

Bijbelse kenmerken zijn de vruchten van het geloof Gal.5 en dat we de broeders liefhebben 1Joh.3:14.

cor, Bent u/jij er altijd van verzekerd dat je op de goede weg zit?
zoals je het hier zegt betekent het dat je als mens de bepalende factor ben. En dan begin je over de uitverkiezing.
Jezus is de Weg en ik geloof met mijn hele hart in Hem en Zijn werk.
Hij is een waarmaker van Zijn Woord en Hij heeft gezegd dat een ieder die gelooft niet verloren gaat.
Dat geloof ik vast en daarom ben ik verzekert dat ik op de goede weg ben ook al voel ik het niet altijd.
God vraagt niet naar bevindingen maar wel naar geloof. Daar moet je niet de verkiezing bij gaan slepen want daar gaat het hier helemaal niet over.
Ik geloof zeker dat de verkiezing zijn eigen Bijbelse plek heeft, maar die plek is niet hier.
Als je gelooft wordt je behouden en als je niet gelooft ga je verloren, dat zijn Gods eigen woorden.
1a2b3c
Om nog even op het voorbeeld van cor terug te komen: Als je naar een bepaalde stad moet. is het toch van belang te weten hoe wij er komen moeten?

Stel, wij moeten van Rotterdan naar Groningen en jij wordt in de buurt van Utrecht misselijk en bij Zwolle krijg je hoofdpijn.
Bovendien verdwaal je omdat je de afslag hebt gemist en je vraagt ergens de weg aan mensen (bijv. Steenblok) die het zelf ook niet zo goed weten en je regelmatig de verkeerde kant opsturen.
Ik ga vrolijk door Utrecht heen maar bij Zwolle krijg ik last van maagpijn en vlak voor Groningen krijg ik nog koorst ook.
Ook ik ben verdwaalt maar ik kijk op de kaart (lees Bijbel) en daardoor vind ik zonder omwegen de goede weg snel weer terug en kan ik verder gaan.
Komen we allebei in Groningen aan en dan zeg jij tegen mij dat ik daar niet ben omdat ik bij Utrecht niet misselijk ben geweest maar zelfs vrolijk durfde te zijn. En ook klopt het niet omdat ik al de omwegen heb gemist.

Het maakt uiteindelijk niets uit wat je voelt en niet voelt en jouw stelling: als bevinding ontbreekt ontbreekt alles, dat is gewoon NIET waar, staat nergens in de Bijbel.
Al heb je een oceaan vol bevindingen maar geen geloof dan is het een verloren zaak en omgekeert, als je een kruimel geloof hebt dan ben je behouden, wat je dan ook voelt of niet voelt.

(Het is maar een voorbeeld hé, bedoel niet te zeggen dat ik geen omwegen heb gemaakt enzo. Niets persoonlijks)
Cloudsadmirer
1a2b3c! Wat ben ik BLIJ dat jij op deze site reacties plaatst! Echt, voor mij ben je regelmatig tot Zegen! Je weet, door HEM, alles altijd zo goed Bijbels te onderbouwen!
Als ik even niet meer goed weet hoe ik iets nu precies moet verwoorden dan heb jij vaak juist wel die juiste formuleringen!
DANKT GOD IN ALLES!!
1a2b3c
Rinske, DANKT GOD IN ALLES!!

Ja, laten we dat zeker doen. Ik bid God ook altijd of Hij me de juiste woorden wil geven. Dat ik niet mijn eigen maar Zijn woorden doorgeef.
Fijn dat je er wat aan hebt. Jouw reacties zijn trouwens ook altijd gegrond op de Bijbel, voor zover ik me herinner. De enige vaste grond!!
43843
1a2b3c. Natuurlijk alles door het geloof. En natuurlijk ga ik niet erug naar mijn bevinding om daar in de grond te vinden. Dat heb ik ook niet geschreven. Ik heb juist geschreven dat ik door te zoeken in het Woord en de prediking ervan
bevestiging zoek en vinden mag.
De uitleg die je geeft van de weg gaan van Rotterdam naar Groningen vind ik eerlijk gezecht behoorlijk gezocht. Naturlijk moet je niet bij Steenblok zijn, maar je reisgids raadplegen, dat heb ik juist geprobeerd duidelijk te maken.