Waarom is God er niet?

B.S. van Groningen / 2 reacties

Vraag

Ik worstel al best lang met het geloof. Ik bid al jaren om vergeving van mijn zonden en een nieuw hart. Soms met een oprecht hart en soms niet. In mijn leven is de laatste jaren alleen maar tegenspoed geweest. Mijn verkering is op de klippen gelopen, mijn ouders zijn onverwachts gestorven toen ik 19 was, etc. Ik vroeg en vraag God of Hij mij kracht kan geven om alles te verwerken, maar ik merk daar al jaren niks van. Het wordt eerder zwaarder. Als ik bid, lijkt het of God niet bestaat, omdat ik Zijn nabijheid niet ervaar. Ik bid God of hij mij een nieuwe relatie wil schenken, maar er is nog niks gebeurd. Ik verwacht echt niet ineens grote wonderen, maar waarom is God er niet? Alles gaat mis in mijn leven. Ik dreig ondanks voldoende inzet voor mijn studie vast te lopen en ik haal examens steeds niet, terwijl ik zo oprecht bid en eerlijk vraag of ik het wel mag halen. God zegt toch Zelf: "Bid en u zal gegeven worden"? Kunt u mij alstublieft helpen, want ik zak steeds verder weg, terwijl ik van nature een optimist ben.

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Het heeft lang geduurd voor ik jouw vraag ging beantwoorden. Jij spreekt over worstelen, maar ook ik heb geworsteld hoe ik jou het best, het eerlijkst kan helpen. Dat is niet eenvoudig. Al vertel je sommige ingrijpende zaken, toch mis ik best veel details die wellicht ook een rol spelen in jouw leven.

Als je om vergeving bidt van je zonden en om een nieuw hart, zijn dat zaken, die in de Bijbel terug te vinden zijn. Alleen je zegt zelf al: soms met een oprecht hart, soms ook niet. Je geeft zelf aan, dat het niet altijd eender is. Dan ervaar jij de laatste jaren alleen maar tegenspoed en de zaken die je noemt, zijn niet gering: verkering op de klippen gelopen, ouders gestorven toen je 19 jaar oud was. Wat een verdriet, wat een vragen, wat een raadsels.

Al antwoordend, denk ik aan Job: God is groot en wij begrijpen het niet. En dat tot God roepen, vragen of Hij je kracht wil geven om alles te verwerken en er niets van te merken. Dat het steeds zwaarder wordt, begrijp ik. Ik licht nog een zinnetje uit jouw vraag: het lijkt of God niet bestaat, omdat ik Zijn nabijheid niet ervaar. Gelukkig zeg je: lijkt. Want al ervaren wij de Heere niet, toch is Hij er. Denk aan de zon: al is het helemaal verscholen achter de wolken, en zie je hem niet, toch is de zon er wel degelijk. Zo is het ook met God. In Zijn Woord lees ik: ga ik voorwaarts ik zie Hem niet, ga ik achterwaarts, ik bemerk Hem niet. Zou God Zijn gena vergeten, nooit meer van ontferming weten? Zo klaagden ook de Bijbelheiligen. En zij kregen niet altijd antwoord, zeker niet gelijk. Dat is Gods wijze bedoeling en die kunnen wij niet narekenen.

En jij gaat nog door: ik bid om een nieuwe relatie, maar nog steeds niets gebeurd. Waarom is God er niet? Hij is er wel, maar jij bemerkt het niet. En dan je studie, ondanks hard werken toch geen resultaat. Wat zal ik zeggen, zoveel vragen en je zegt zelf, dat God zegt: Bid en u zal gegeven worden. Gelukkig, dat blijft waar, dwars door alles heen. Ik wilde dat ik je direct kon helpen, maar geloof me, hier voel ik me ook enigszins machteloos.

Ik twijfel niet aan jouw eerlijkheid, oprechtheid, maar ik weet ook zeker dat God Zich niet vergist. Hij plaagt de mensenkinderen niet van harte, maar altijd tot ons nut. Moeilijk om dat te aanvaarden. Maar Hij laat geen oprecht bidder staan: daar staat Hij Zelf garant voor. Toch moest Zijn eigen Zoon het uitroepen: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? Ik kan je in deze situatie toch alleen maar wijzen op Zijn Woord: Houd aan, ook in deze moeilijke omstandigheden. Grijp moed uit Zijn toezeggingen. Hij wil jouw ondergang niet.

Ga eens na, waarom je twijfelt aan Zijn nabijheid. Ik ken je niet goed genoeg: ligt er iets tussen jou en de Heere? Dat hoeft niet, want Job moest ook lijden, terwijl de Heere van hem zei: oprecht en vroom, rechtvaardig en wijkende van het kwaad. Op alle waaroms in ons leven krijgen we niet altijd een passend antwoord. Maar toch is het goed om naast het waarom, ook te denken aan het waartoe. Wat heeft de Heere er mee voor? De waaromvragen zorgen dat we in een cirkel blijven draaien. Zelfs de Borg, de Heere Jezus moest deze vraag stellen. Toch ging Hij vrijwillig om die weg te gaan om de overtredingen van Zijn kinderen te verzoenen.

Bij alle vragen (en ik proef de ernst, de moedeloosheid bij je) blijft er tot slechts aanbidding over, als je op Hem mag zien: Jezus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart, als wij alles, alles derven (missen), blijft Uw liefde ons bij in smart (ook in jouw smart).

Dan hoop ik dat ik een klein schakeltje mag zijn om jouw waaromvragen om te buigen… waartoe Heere, waartoe? En dan wens en bid ik je toe: Tot Zijn eer en tot jouw zaligheid, dwars door alle verdriet, gemis, onmogelijkheden heen. Bij de Heere zijn geen hopeloze gevallen. Vlucht met al je noden tot Hem, Die gezegd heeft: Kom allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Met een hartelijke, meelevende en meeworstelende beantwoorder, die het ook nodig heeft om alles van Hem te verwachten… En die weet: dan zul je niet beschaamd uitkomen.

B. S. van Groningen

2 reacties
EVA
Mooi antw van dhr v Groningen.
Het eerste waar ik ook aan moest denken wat hij ook al aangeeft is er iets wat tussen jouw en God in staat, een verborgen zonden....heb je God aangenomen als je persoonlijke verlosser en zaligmaker, geloof je met heel je hart dat Hij dit voor jouw gedaan heeft, of is het misschien, ongeloof is ook een grote zonde.
Leg het in je gebed bij God neer, Heere wilt U aangeven waar het (nog) niet goed zit... ga God danken voor alles wat je wel hebt ipv vragen wat je zelf denkt nog nodig te hebben. en vergeet vooral niet te luisteren stil te zijn voor God, we zijn soms zo gehaast dat we geen tijd hebben om naar Gods stem te luisteren, omdat we het druk, druk, druk hebben en God wel degelijk iets tegen je zegt door middel van zijn woord, of preek of lied maar je het niet hoort, of misschien niet wil horen omdat het niet voldoet aan je verlangens. God geeft ons wat Hij denkt wat we nodig hebben en niet wat wij denken nodig te hebben.
Sterkte in de strijd en geef de moed niet op....Hij zal Zijn kind nooit een steen geven als hij om een brood vraagt.

Be Blessed,
1a2b3c
Jij bidt al jaren om vergeving en een nieuw hart maar God biedt jouw al jaren vergeving aan en Hij belooft een nieuw hart te zullen geven Ezech.36:26.
Dat alles kan je krijgen door het geloof in Zijn Zoon.
Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen Hebr.11:6.
Dus geloof Hem en Hij ZAL al Zijn beloften waarmaken want: al wat Hij ooit belooft heeft zal bestaan.
Al ervaar je Zijn nabijheid niet toch moet je geloven wat Hij zegt in Zijn Woord:
Rom.10:8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord,(Jezus) in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
Ik heb het wel eens zo horen zeggen: Gods Woord is de locomotief en de eerste wagon is geloof en daarna volgt het gevoel en de ervaring.
Geloof dus Zijn Woord dan volgt het gevoel/ervaring vanzelf.

En ook voor de tijdelijke dingen mag je weten dat Hij weet wat je nodig hebt.
Rom.8:28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede....
Lucas 12: 31 Maar zoekt het Koninkrijk Gods, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
Math.6:8… want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
Sterkte!