Dr. Neil T. Anderson

Ds. J. Westerink / 11 reacties

Vraag

Dr. Neil T. Anderson is nogal populair bij sommige mensen die Refoweb bezoeken. Klopt zijn visie op de vergeving wel? Hij zegt dat je in de eerste plaats vergeeft om zelf vrij te worden. Dit klinkt mij niet bijbels in de oren, zo vergeeft God niet. Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. God vergeeft toch niet om Zelf vrij te worden, want Hij is niet gebonden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ben niet op de hoogte van de uitdrukking van Neil Anderson. Maar wanneer ik jouw mailtje lees, denk ik dat er een misverstand in het spel is. Zoals jij de zin citeert, gaat het hier niet over vergeving die God schenkt, maar over vergeving van de ene mens tegenover de andere. Daar kan ik me in ieder geval iets bij voorstellen. Inderdaad: God vergeeft niet om Zelf vrij te worden. Maar wanneer de ene mens de andere vergeeft, dan kan dat voor hemzelf bevrijdend zijn.

Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

boeken
11 reacties
petrus
Lees het boek van Neil Anderson: 'Overwinning over de duisternis' zelf, en oordeel zelf met de Bijbel ernaast.
Als je alles aan een dominee vraagt, ben je net als iemand die melk behoeft, (het wordt je aangereikt) maar het is de boedoeling dat je vaste spijze neemt (je onderzoekt zelf de dingen die met Gods Woord te maken hebben).
1a2b3c
Ik heb toevallig een paar maanden geleden gelezen wat N.T. Anderson over vergeven schrijft en ik kan het er niet helemaal mee eens zijn.
Hij zegt zeker waardevolle dingen maar m i klopt niet alles wat hij zegt, zoals:
- dat je moet vergeven ook als de ander daar niet om vraagt
- dat je overleden personen moet vergeven en
- dat je vergeeft om zelf vrij te komen van wrok en bitterheid.
Dat is niet zoals God vergeeft: Vergeef ons onze schulden GELIJK ook wij vergeven onze schuldenaren en Ef.4: 32 Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, GELIJKERWIJS ook God in Christus ulieden vergeven heeft.
God is wel vergevingsgezind maar Hij vergeeft pas als wij met berouw en bekering erom vragen.
Mt.18:15-18 en in Lk.17:3,4.Indien uw broeder (tegen u) zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. Indien hij naar u luistert, indien hij BEROUW (!!!) heeft, vergeef hem, dan hebt gij uw broeder gewonnen. En zelfs indien hij zeven maal per dag tegen u zondigt en zeven maal tot u terugkomt en zegt: IK HEB BEROUW, zult gij het hem vergeven. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede... Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar."
In zo'n geval spreekt Jezus niet meer over vergeven.

Als iemand die je iets aangedaan heeft geen berouw heeft en geen vergeving vraagt hoef je niet te vergeven. (al moet je wel bereid zijn om hem te vergeven als hij er om komt) maar dan moet je het overgeven aan God.
1Petr.2:23 Die, als Hij gescholden werd, niet terugschold, en als Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem die rechtvaardig oordeeld.

Wrok en haat gaat alleen weg als het door God geschonken rechtvaardigheidsgevoel bevredigd wordt, of doordat de tegenpartij tot andere gedachten komt en vergeving vraagt, of doordat God als Rechtvaardige Rechter de zaak in handen neemt.

Meer hierover: http://www.internetbijbelschool.nl/ onder zielzorg: moeten we altijd vergeven.
Bij Anderson blijf ik toch met vragen zitten, al geeft het in eerste instantie wel bevrijding maar ik raad je echt aan dit te lezen.
EVA
@ 1a2b3c
Hij zegt zeker waardevolle dingen maar m i klopt niet alles wat hij zegt, zoals:
- dat je moet vergeven ook als de ander daar niet om vraagt
Dat is niet zoals God vergeeft: Vergeef ons onze schulden GELIJK ook wij vergeven onze schuldenaren

Sterker nog God heeft je al vergeven voor dat je de zonde begaat, en er vergeving over vraagt, Hij heeft op golgotha al jouw zonden, en straf gedragen zelfs die zonde die jij nog moet doen, door dat wij andere vergeven kan God ons vergeven...Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15 Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven

Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren....staat toch niet dat die schuldenaar er om vraagt?

Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, GELIJKERWIJS ook God in Christus ulieden vergeven heeft.

is toch ook duidelijk God heeft jouw vergeven, dus moet jij die ander vergeven......ook als die gene niet vraagt vergeef me, moeten wij de minste zijn, en om zelf van de wrok/haat vrij te komen de ander vergeven.

Moet je de gelijkenis is lezen in matt 18> de uitleg is dat Jezus ons zoveel heeft vergeven, zijn wij dan niet verplicht om de andere te vergeven.

pas op met internet bijbelcursussen sommige zijn niet bijbelgetrouw
1a2b3c
@Eva, Het wordt veel te lang om alles hier uit te leggen en aan jouw antwoord te zien heb je het niet gelezen. Ik weet best dat lang niet alles Bijbelgetrouw is daarom toets ik het ook aan de Bijbel.

Wij moeten anderen vergeven gelijk/zoals God vergeeft.
Mensen die nooit naar God komen om die vergeving te ontvangen krijgen die uiteindelijk ook niet.
God is wel vergevingsgezind, Hij heeft de vergeving al klaar liggen.
Zo moeten wij ook vergevingsgezind zijn jegens degene die ons iets misdaan heeft maar dat is iets anders dan eenzijdig vergeven.
God vergeeft ook niet als iemand zijn zonden niet los WIL laten en er geen berouw over heeft en geen vergeving vraagt.
Lucas 17:3...En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem LEED is, zo vergeef het hem.
Als het waar is wat jij zegt zou de hele wereld vergeving van zonden hebben.
Dat Jezus genoeg vergeving heeft voor alle mensen is niet hetzelfde dan dat Hij ook alle mensen vergeeft.

Je zegt: Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren....staat toch niet dat die schuldenaar er om vraagt?
Nee, maar er staat GELIJK…dus je moet vergeven zoals God vergeeft, net zoals bij: Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, GELIJKERWIJS ook God in Christus ulieden vergeven heeft.

Je zegt: ook als diegene niet vraagt vergeef me, moeten wij de minste zijn, en om zelf van de wrok/haat vrij te komen de ander vergeven.
Nee, zo vergeeft God NIET en wij moeten vergeven GELIJK Hij vergeeft.
Dat heeft niets te maken met de minste zijn of wrok en haat te koesteren.
Als je het overgeeft aan Hem koester je geen wrok en haat maar heb je eerder medelijden omdat je weet van ‘de schrik des Heeren’, je bidt voor hem en bent bereid te vergeven als je dat gevraagd wordt, net zoals God bereid is te vergeven als we daarom tot Hem komen.

N.T.Anderson heeft het zelfs over dat wij God moeten vergeven, hoe ik dat moet plaatsen zou ik niet weten.
jodeloiti
Ik denk dat jullie allemaal Neil verkeerd begrijpen.
Ik ben zelf in het bevrijdingspastoraat actief geweest en ik heb bij meerdere personen gezien dat het vergeven (lees ook loslaten) van anderen bevrijding heeft bewerkt.
Iemand die fibromialgie had vergaf een persoon waar ze in het verleden iets mee heeft gehad en ze genas spontaan.
Het vergeven van anderen is puur voor jezelf. Zoals Neil ook zegt is een wortel van wrok en bitterheid altijd onvergevingsgezindheid.

Het gaat er dus niet zo zeer om dat je voor die ander vergeeft.... Het gaat er om dat wanneer jij iemand anders vergeeft JIJ vrij zult komen.
1a2b3c
Dat zegt Anderson idd, dat het erom gaat dat jij vrijkomt.
Dan gaat het om jezelf maar dat is niet zoals God vergeeft Hij doet het niet voor Zichzelf.

Eva je zegt ook nog: Sterker nog God heeft je al vergeven voor dat je de zonde begaat.
Als je wederom geboren bent heb je idd een volkomen vergeving maar je moet op de zoekfunctie het woord vergeven eens intypen dan zie je dat het meestal niet in de voltooide tijd staat.
1a2b3c
En in 1Joh. 2:9 staat: Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve.
Daar heeft Johannes het tegen wedergeboren mensen, dus die moeten ook hun zonden belijden en mogen dan geloven dat de zonden vergeven zijn.
Het 'werkt' niet zo: alle zonden zijn bij voorbaat vergeven!!
petrus
@1a2b3c
jodeloiti heeft gelijk.
Jij legt een aantal Bijbelteksten verkeerd uit.
Bijv: de tekst waarin voorkomt: gelijk en gelijkerwijs.
Daar gaat het niet om de manier waarop, maar om de intentie. God vraagt van ons vergevingsgezindheid, altijd.
Ook overleden daders of daders die niet om vergeving vragen, kun je / moet je vergeven. Anders zou het betekenen dat je dus levenslang daaraan gebonden blijft en dat is niet zo.

En zo zijn er meer dingen te noemen die je verkeerd exegetiseert.
1a2b3c
@petrus, Als je goed leest dat weet je dat ik absoluut niet ontken dat je altijd vergevingsgezind moet zijn.
Je moet de vergeving al klaar hebben liggen als de ander erom komt en tot die tijd moet je het overgeven aan God.
Nergens in de Bijbel lees ik dat God een mens vergeeft als die in de zonde door blijft leven of als hij Hem nooit om vergeving vraagt.
Ook blijf je niet levenslang met wrok zitten als je het aan God overgeeft, dat is een hele verkeerde conclusie.
Jij hebt mij zelf een paar maanden geleden op Anderson gewezen en ik heb het gelezen maar bleef met vragen zitten tot ik bovengenoemd artikel las.
Je zou de moeite kunnen nemen om het ook te lezen.
In de door mij aangehaalde teksten staat duidelijk dat je moet vergeven indien het hem leed is, en Lucas 17:4 En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert, (dus hij moet er wel om komen) zeggende: Het is mij leed....
1Petr.2:23 Die, als Hij gescholden werd, niet terugschold, en als Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem die rechtvaardig oordeeld.
Hier lees je ook niet over vergeving maar over overgave, dus blijf je er niet mee zitten.
Nou kan je natuurlijk wel zeggen dat ik die teksten verkeerd uitleg, maar ik zeg alleen maar wat er staat en dat is heel duidelijk.
1a2b3c
Vergat ik nog, je zegt: gelijk en gelijkerwijs. Daar gaat het niet om de manier waarop, maar om de intentie.
De intentie: vergevingsgezindheid, daar zijn we het over eens maar het gaat OOK over de manier. Zie Lucas 17:4. Dat kan je niet zomaar even negeren het staat er toch echt.
Er staat nergens in de Bijbel dat je overleden mensen moet vergeven.
Ook vind ik het een rare opmerking van Anderson dat je God moet vergeven.

En zo zijn er meer dingen te noemen die je verkeerd exegetiseert.
Ja ja, omdat het niet in de N.T. Anderson theorie past.
Maar ik kap ermee, anders zit ik mezelf te herhalen.
Klaassen
- dat je moet vergeven ook als de ander daar niet om vraagt
- dat je overleden personen moet vergeven en
- dat je vergeeft om zelf vrij te komen van wrok en bitterheid.

We kunnen het lang en breed hebben over hoe God vergeeft. Maar de Heere heeft twee voorbeelden in de Bijbel nagelaten over hoe wij moeten vergeven. De Heere Jezus vroeg of God de zonden van Zijn vijanden vergaf. Evenals Stefanus. En hoe kan iemand dat bidden zonder dat hij ze eerst zelf vergeeft?

Wij maken vaak de fout te denken dat vergeven een ontkennen van de schuld is voor de ander. Maar we zeggen niet dat de ander goed handelde doordat we het hem of haar vergeven. Genade is een onrechtvaardige zaak want we doen dan precies het tegenovergestelde van wat het recht verwacht.

Waar staat trouwens in de Bijbel dat we de ander niet mogen vergeven?
Ik lees wel: Indien gij staat te bidden, vergeeft indien gij iets hebt tegen iemand; opdat ook uw Vader Die in de hemelen is, ulieden uw misdaden vergeve. (Markus 11:25)

Overigens weet ik niets van NT Anderson.. en "dat ik God vergeven moet" daar geloof ik zeker niet in.