Oorlog tegen Israël

Ds. M. M. van Campen / 1 reactie

Vraag

Ik hoor te laatste tijd van veel mensen dat de spanningen in het Midden-Oosten steeds erger worden. De Bijbel spreekt ook over profetieën die in de eindtijd vervuld zullen worden wat betreft Israël. Klopt het dat er verschillende volken tegen Israël oorlog gaan voeren?

Antwoord

Aanstaande zondag (3 oktober) is het Israëlzondag. We denken dan speciaal in onze voorbede aan de beminden om der vaderen wil, zoals Paulus het uitdrukt in Romeinen 11:28. We geloven op grond van de Schrift dat de Heere zijn oude volk eens zal gaan brengen aan de voet van Jezus Christus, Joshua ha Masjiach, overeenkomstig Zijn belofte. In Romeinen 11:25 staat: “Alzo zal geheel Israël zalig worden.“ Is dat heel Israël? Elke Israeli?” Zou u er wat op tegen hebben? Ik niet! Hoe meer er zalig worden des te groter de eer van de Koning. Beknibbel niet op Gods genade! Wat een geweldig schouwspel voor de engelen en de mensen die dan leven. We zien al het nationaal herstel van Israël sinds 1948  en spoedig komt het geestelijk herstel.

De camera's staan dagelijks op Israël, maar in Romeinen 11 horen we iets van het profetische nieuws: de bekering van Israël. De goddeloosheden van Jacob worden weggenomen, weggespoeld met het bloed van het Lam. Dat geeft ook geweldige gevolgen voor de wereld - Leven uit de doden. De Palestijn zal er ook in delen. Salam en Shaloom worden werkelijkheid in de Vredevorst. Er zal geen Jodenhaat meer zijn, geen pogroms, geen zelfmoordaanslagen en geen intifada; geen hakenkruizen, geen bekladde graven, geen kassam-raketten.

De Schotse ds. S. Rutherford riep uit:  “O, dat gezicht te zien. Het vrolijkste naast dat van Christus. Als Hij en onze oudste broeder elkaar zullen omhelzen en kussen. O beminnelijke dag, breek aan, ik zou wel velen jaren buiten de hemel willen blijven staan om dat te zien, ik zou een lakei willen zijn naast het paard van de Heere Jezus als de Koning Zijn liefde weer verklaart aan Zijn oude volk!”

Maar voor het zover is… Een andere Schotse ds. John Kennedy, werd eens gevraagd waarom hij, in tegenstelling tot zijn vader die ook predikant was, zelden de aanstaande bloeitijd van Gods gemeente (en de bekering van Israel) in het openbaar aanhaalde. Hij antwoordde dat hij zo’n aangrijpend gezicht had op de verdrukking die noodzakelijk aan die periode moet voorafgaan, dat hij niet de moed had om hieraan in zijn openbare gebeden aandacht te schenken….

Hoewel we de Bijbelse profetieën niet mogen gebruiken als een legpuzzel die wij even precies in elkaar zetten, geloof ik wel dat er een tijd van grote verdrukking gaat komen. Een tijd van benauwdheid voor Jacob (Jer. 30:7), maar daaruit zal hij gered worden.

Er zullen verschillende volken oorlog gaan voeren tegen Israël met als doel de verovering van Jeruzalem. Dat is het brandpunt van de eindtijd en de eindstrijd vlak voor de wederkomst van Christus. Zacharia 12-14: spreekt over de belegering en de bevrijding van Jeruzalem, over de ontzondiging van het hele volk Israël en hun bekering tot Hem die ze doorstoken hebben op het moment van de terugkeer van Koning Jezus. Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg, Zach. 14. Dan zal Hijzelf Jeruzalem verlossen van alle naties die tegen haar zijn opgetrokken.

Ik zie verschillende naties in de eindtijd profetieën, die in Israel/Jeruzalem zullen komen en tegen Gods volk zullen strijden. Ik noem ze slechts kort:

-De Koning van het Zuiden= Egypte Daniel 11;40vv.
-De Koning van het Noorden: de Assyrische legermachten (Syrië, Iran?): zie Daniel 11.
-De buurstaten van Israël die in Psalm 83: genoemd worden o.a. Edom en de Ismaelieten, Moab en de Hagrieten, Ammon, Amelek, Filistea, Tyrus ( dat zijn nu allemaal Islamitische landen)
-Het Beest = het herstelde Romeinse rijk Openbaring 13 = Europese Unie in zijn eindtijdelijke karakter?
-Gog en Magog: Rusland? Ezechiel 38v

Eén ding moet in elk geval heel duidelijk zijn: het laatste Bijbelboek de Openbaring leert mij dat de eindoverwinning op al die vijandige machten die God en het Lam en Israël haten,  toekomt aan  de Koning der koningen en de Heere der Heeren: Jezus Christus, de grote Zoon van David. Het geboren Kind, is de gegeven Zoon,  de Man van smarten, de Vorst des levens en de komende Koning! Komt laten wij aanbidden, die Koning!

Laten we net zo leven als Maarten Luther het deed: “Ik leef elke dag alsof Christus gisteren was gestorven, vandaag is opgestaan en morgen terugkomt.” Dat deze levensspreuk ook levenspraktijk wordt. Als je Geliefde gisteren is gestorven ben je er vandaag nog helemaal ondersteboven van. Al zou Jezus vandaag zijn opgestaan dan zou vrees en grote blijdschap in je hart zijn. Als Hij morgen zou komen, dan zou het  besef nog maar één dag te hebben je direct tot verandering  van leven brengen.

Ds. M. M. van Campen, Rotterdam-Zuid

1 reactie
Alphonsus
Helaas, helaas had Luther het met de Joden niet goed voor. En dat is nog zwak uitgedrukt.
Onbegrijpelijk van een man die zegt Gods hervormer te zijn geweest.