De straf verdienen

Ds. A. Versluis / 1 reactie

Vraag

Ik las pas bij in een boek van Jonathan Edwards: "Iemand die vindt dat hij de straf niet verdient, kan ook de Zaligmaker hiervoor nooit volledig van harte accepteren." Zolang ik me kan herinneren, ben ik al bezig om me voor te stellen hoe die straf eruit zal zien. Alle mogelijke pijnen tegelijk breng ik in mijn gedachten, zoals weeën, gebroken botten, klem zitten, enzovoorts. Die komen dan allemaal tegelijk. Op tv zie ik dan bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting, een soort vloeibaar vuur, en dan denk ik dat ik daar middenin lig en dat in moet ademen. Verder denk ik aan vreselijke angst, eenzaamheid en een afschuwelijke dorst. En ik bedenk me ook dat dat alles nog maar het topje van de ijsberg is, dat het allemaal veel erger is dan ik me voor kan stellen. En alles zal erger worden, een eeuwigheid lang. Als ik dat bedacht heb, denk ik aan mijn zonden en dan durf ik niet te zeggen dat ik het ermee eens ben dat ik die straf verdien. Ik kan dat niet inzien en ik denk dat dat komt, omdat ik niet echt zie hoe groot God is. Dus kan ik ook niet echt zien hoe erg de zonde is en vervolgens kan ik weer niet zien dat de straf rechtvaardig is. Ik loop hier al ruim dertig jaar mee en daarom kon ik nooit geloven, want ik heb het ook vaak horen preken, zoals ik bij Edwards las. Maar omdat er in de Bijbel staat dat Jezus niet zal uitwerpen wie tot Hem komt, durfde ik eindelijk te geloven dat Hij mij dan ook niet zou uitwerpen. Ik kan niet zeggen wat voor enorme opluchting het was om niet meer aan al die vreselijke pijnen te hoeven denken. Maar nu ga ik toch weer twijfelen. Als mijn geloof echt zou zijn, zou ik nu toch wel moeten inzien dat de straf rechtvaardig is? Nu wil ik zo heel graag weten of je echt geloof kan hebben en toch niet in kan zien dat de straf rechtvaardig is. Ik geloof dat wel, omdat ik weet dat God niet liegen kan en niet onrechtvaardig is, maar zelf zie en vind ik van niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor de vraag. Een antwoord in een paar punten:

1. Hoe moet je je de straf van God over de zonde voorstellen? Je kunt proberen je allerlei pijn en ellende voor te stellen. De Bijbel is echter heel sober in de beschrijving van de hel. De Heere roept ons ook nergens op om ons dat zo concreet mogelijk voor te stellen. Op die manier leer je ook niet het oordeel aanvaarden. De diepte van de straf zie je niet door je allerlei lichamelijke ellende voor te stellen. Het gaat bij de zonde allereerst om de verhouding tot God die verbroken is. De straf is dat de Heere me laat ondervinden wat dát betekent. Daarom kun je nooit bevatten wat Gods oordeel inhoudt zonder het besef Gód kwijt te zijn. Wat dat betekent, zie je op het diepst in het lijden van de Heere Jezus Christus. Overdenk dát maar.

2. Echt zien hoe groot God is en hoe erg de zonde is, kan niemand op aarde. Wie de Heere liefheeft, heeft zijn leven lang nodig om meer te leren wie de Heere is en om steeds meer zijn eigen zondige hart te leren kennen en daarmee tot Christus te vluchten.

3. De kern van het werk van de Heere Jezus Christus is dat Hij zondaren zalig maakt. Het gaat erom dat ik Hem nodig krijg als Zaligmaker, als Borg, die in mijn plaats het oordeel van God gedragen heeft om mij daarvan te verlossen. Om dat te gaan zien, en steeds meer te gaan zien, moet ik bij diezelfde Zaligmaker zijn, bij Wie zondaren welkom zijn en niet worden afgewezen.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Versluis

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
1 reactie
adriano313
Reflexie lijkt me een goede zaak maar wat is het resultaat van deze gedachte over straf.
Waar komt het vandaan en waar leidt het naar toe...
Het is twijfelachtig, destructief, ellendig etc., het heeft een gehalte dat je aangeklaagd wordt.
Wie klaagt aan voor zonden…
Satan en niemand anders en hij neemt dat recht
Is het zinvol om je te focussen op straf of je aanklager.
Lijkt me niet want het leidt naar nog meer twijfel, ellendige gedachten en angst.
Hij is de misleider en daardoor brengt hij juist ongeloof i.p.v. geloof.

Geloof je dat een auto kan rijden?
Of ga je nu denken dat er eerst een motor in moet, benzine, olie, filters, oja en niet te vergeten 3 punt bougies. Want met 2 punts werkt het niet etc, etc, etc.
Of zeg je gelijk ja een auto kan rijden, want je weet dat ze elke dag lang flitsen.

Zo is het ook met Jezus Christus
Geloof je dat Hij al jouw zonden op Zich neemt
Jouw Hele zondepakket kosteloos en binnen 1 seconde verdwenen?
Kom koopt, drink en eet zonder geld is toch echt kosteloos.
Of ga je nu opeens nadenken zoals benzine bougies, olie, filters, etc, etc,
Test je Geloof, want zelfs een atheïst heeft een geloof en dat is dat God niet bestaat.

Is God diegene, die wil dat je angstig in je stoel zit of in je bed ligt? Levert dit gedrag resultaat op in de geestelijke strijd die er momenteel woedt? Ben jij er voor Hem of moet je, je nog bezinnen?
Beste vragensteller Neem de HELM des heils dan op (geestelijke wapenuitrusting ), bid zoals David zei: Heere, Heere, sterkte van mijn verlossing, U beschermt mijn hoofd ten dage van de (geestelijke)strijd.

Ja het lijkt me meer een geestelijke strijd dan een positief verhaal. God heeft toch echt ook een andere boodschap n.l. dat je je aardse positie moet innemen, zodat je kan handelen, dat je tegen gedachten vecht zoals het staat in efeze 6, en dat je overwint!!

Menselijke strijd is niet nodig, ellendig en putterig met zonde rondlopen al helemaal niet.
Ja, we zijn van nature zondig, maar door HEM gelukkig niet meer…(spring maar een een gat in de lucht) Legt het dan allemaal bij HEM en bij het kruis! Daar hoort je verhaal thuis. Want Hij weet dat je ploetert maar pas op dat je geen eigen scenario creert.