Uitstrijkje of niet

drs. N. Wolswinkel / 25 reacties

Vraag

Onze dochter heeft vorig jaar tot vervelens toe oproepen gehad om zich te laten inenten tegen baarmoederhalskanker. In overleg met haar kwamen wij tot de slotsom om het niet te doen, omdat zij -net als wij- achter een Bijbelse manier van omgaan met seksualiteit staat. Onder andere door antwoorden in deze vragenrubriek werd voor ons duidelijk dat je dan geen HPV-virus op kunt lopen, in zoverre: het is verwaarloosbaar. Nu ben ik zelf inmiddels 40 jaar geworden en heb weer een oproep ontvangen voor het maken van een uitstrijkje. Mijn man en ik hebben nooit seksueel contact gehad met een ander. Heeft het daarom wel zin om een uitstrijkje te maken? Immers, hier gaat het toch weer om het besmettelijke HPV-virus? Bij mijn huisarts krijg ik geen duidelijk antwoord en de desbetreffende instanties schijnen het ook niet te weten en verwijzen je weer door naar de huisarts.

Antwoord

Wanneer man en vrouw geen seksueel contact met een ander hebben gehad, is de kans waarschijnlijk heel erg klein, en daarmee de kans dat er bij het uitstrijkje iets afwijkends gevonden wordt. Heel erg klein is anders dan dat het niet kan. Of je dat hele kleine kansje laat voor wat het is moet je zelf beslissen, bij de beslissing al dan niet een uitstrijkje te laten maken.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

HPVmedischvaccinatie
25 reacties
ariane
Dat is wel heel kort door de bocht Catharine:er zijn gevallen bekend van vrouwen die celibatair geleefd hebben (nonnen) en die toch bmh kanker hebben gekregen. DAt is maar een hele kleine groep maar toch!

En wat als je bijv aids krijgt door besmet bloed, de kans hier is natuurlijk klein maar in andere wereld landen?
Roeltje
Nog even voor de duidelijkheid: Je hebt verschillende soorten baarmoederhalskanker. (baarmoederhalskanker is wat anders dan baarmoederkanker) De meest voorkomende is het soort wat veroorzaakt wordt door het sexueel overdraagbare HPV-virus. Bij een uitstrijkje wordt alleen getest op kanker veroorzaakt door het HPV-virus. Alle anderen vormen van baarmoederhalskanker worden bij het uitstrijkje niet getest!

Als er in NL een inenting tegen aids of een soort test om aids te constateren komt zou onze gerefomeerde gezindte hieraan dan ook meedoen?
Roeltje
Ha, ha, die drusius! Met dat ik op versturen klikte had ik al door dat ik het niet duidelijk gezegd had. Ik bedoelde dus: een test die landelijk bijv. om de 5 jaar gratis aangeboden wordt.....
Maar je snapte me natuurlijk toch wel?
Roeltje
Precies ja. De vergelijking met een test om aids te constateren gaat idd niet helemaal op. Laten we het hier dan alleen houden op inenten tegen aids. Stel dat het er binnenkort zo'n prik komt. Staan wij met z'n allen dan ook massaal in de rij om zo'n prik te halen? De kans is nl. niet helemaal 100% om het niet te krijgen.... Maar ik kan me zo voorstellen dat wij ons zeer ongemakkelijk zouden voelen als wij hieraan mee zouden doen. Bijv. alleen al de vragen van mensen om ons heen: Gaan jullie ook een prik halen tegen aids? Jullie zijn toch voor seks met één man en één vrouw? Of geldt dat zelfs voor jullie nu niet meer? Oh, jullie laten je alleen inenten omdat je misschien aids kunt krijgen door een bloedtransfusie? Nou ja, dat kan dus ook, maar daarom doe ik het niet hoor! Rare mensen eigenlijk die christenen. Je krijgt er gewoon geen hoogte van.......
Bewust probeer ik te prikkelen omdat ik het idee krijg dat men (de mensen die zich reformatorisch noemen) een soort kuddegedrag vertonen en meedoen met "de algemeen geldende regel" zonder zich af te vragen hoe het nu werkelijk in elkaar zit.
Catherine
@ drusius, bakvis en ariane, als je mijn antwoord nog een keer leest, zie je dat ik schrijf dat er een soort schijnzekerheid wordt bereikt. Uitstrijkje goed ? Ik heb geen kanker. Maar dat is niet waar. Die inenting waar ik eerder over schreef, is tegen een PAAR vormen van baarmhalsk. Niet tegen ALLE. En tuurlijk kun je het krijgen als je zelfs geen sexueel leven hebt, alhoewel het bij nonnen bijv zeer weinig voorkomt ! Er zijn dus ook niet-rokers die longkanker krijgen. Helaas !
Maar veel mensen denken dat je door het ondergaan van deze onderzoeken, er alles aan doet om geen kanker te krijgen. Als je rein leeft zoals in de bijbel bedoeld wordt, is de kans klein.
AIDS is van oorsprong een geslachtsziekte !
Dat je het helaas ook op andere manieren kunt krijgen, is heel jammer, maar het merendeel van de AIDS patienten krijgt het door onbeschermd geslachtsgemeenschap te hebben met een HIV besmet iemand.
Slechts zelden komt het van een naald o.i.d.