Littekens

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Een jaar geleden ben ik geopereerd aan mijn rug. Er moest een (zeer grote) cyste uitgehaald worden. Dat ging prima, de hechtingen werden er na dertien dagen uitgehaald. Wond zag er goed uit. Ik had eerst een kuiltje maar dat vulde zich weer op. De wond bleef echter rood en schrijnen. Ik liet hem na drie maanden zien aan de arts. "Ziet er goed uit, niks mis mee", was het antwoord. Maar nog steeds schrijnt het af en toe; ik voel waar het wondje zit. Het is nog steeds vuurrood. Heb er een paar weken vitamine E (uit een capsule) op gesmeerd, maar dat hielp niets. Ik heb er dit jaar niet mee in de zon gezeten. Mijn vraag: gaat dit nog over? Ik ben ooit eerder geopereerd (blindedarm) en dat was een veel groter litteken en dat genas heel mooi. Ik heb wel een gevoelige huid. Je kon na twee weken nog zien waar de eilandpleister had gezeten! Heeft dat er soms mee te maken?

Antwoord

Littekens kunnen lang 'werken' , maar na een jaar zijn ze meestal wel uitgewerkt. Waarom het nog zo gevoelig is kan ik op afstand niet beoordelen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
Mien
Ik had ook zo'n pijnlijk litteken op mijn rug, met dezelfde klachten. Het bleek een allergische reactie te zijn. Ik kreeg er een hormoonspuit in, en de klachten zijn verdwenen. Het litteken is niet echt fraai, maar daar is niets aan te veranderen!
Catherine
Tegen mij zei de huisarts dat het een hypertrofisch litteken was. Geneest spontaan, maar kan heeeeel lang (soms jaren) duren. Bij mij duurt het nu al ruim anderhalf jaar, maar moet wel zeggen dat het langzaam minder wordt. Het steekt en schrijnt niet meer voortdurend, maar is wel vuurrood en licht verheven.