Vrouwen begrijpen

drs. E.J. (Els) van Dijk / 9 reacties

Vraag

Een vraagje. Soms zie ik meisjes en vrouwen topless op het strand liggen. Waarom doen ze dat? In de afgelopen vakantie waren we op een strand, waar veel vrouwen topless liepen. Zelfs lag er een meisje van een jaar of 17, die een groot deel van haar borsten liet zien. Misschien speelde eenzaamheid op dat moment een rol, maar ‘s avonds bevredigde ik op haar met veel zondige fantasieën. Mijn vraag is hoe meisjes naar borsten (en bloot in het algemeen) kijken. Waarschijnlijk anders dan bij jongens, maar hoe anders? Bij mij als man roept een topless geklede vrouw de gedachte op dat zij mij liefde en intimiteit wil bieden. Maar blijkbaar klopt dat niet, want als ik haar aan blijf staren, vindt ze dat vervelend. Maar wat wil ze daarmee dan wel aangeven? De reden van mijn vraag is dat ik graag wil begrijpen waarom een vrouw haar naaktheid zo makkelijk laat zien. Maar ook om dit te relativeren en daardoor  evenwichtiger in contact met meisjes kan komen. Daarbij komt dat ik geen zusjes heb en nog nooit verkering heb gehad. Verder denk ik dat vrouwen vaak veel van hun lichaam laten zien als een troef van de satan. Het niet kijken naar nadrukkelijk bloot en niet fantaseren is voor mij een hele zware strijd en houdt me vaak af van het volgen van de Heere Jezus. Vrouwen maken het de mannen soms best moeilijk! Een jongen van 22.

Antwoord

Beste...,

Je legt terecht je vinger bij afschuwelijke ontwikkeling in onze samenleving, namelijk de seksualisering ervan. Door o.a. een overdaad aan bloot in allerlei media hebben hebben velen een vertekend beeld van seksualiteit gekregen. Aan bijna alles wordt een seksuele beleving toegevoegd of wordt er een erotische lading aan toekend. Dat heeft er ook toe geleid dat steeds meer mensen zich seksueel uitdagend kleden of zelfs voor een deel ontkleden, zoals jij op het strand hebt geconstateerd.

Waarom doen mensen dat? Ik denk dat er een paar antwoorden te geven zijn. Het eerste komt voort uit onverschilligheid. Als bloot nu zo gewoon is geworden, waarom zou je er dan niet aan meedoen? Iedereen doet het toch? Je moet niet onderschatten hoe groot de invloed van het uitgangspunt 'iedereen-doet-het' is geworden! Afschuwelijk vind ik dat. Mensen vormen geen eigen mening en leven niet (meer) vanuit eigen principes maar stemmen af op wat iedereen doet.

Het tweede antwoord heeft te maken met het schoonheidsideaal van sommige vrouwen: zij vinden het veel mooier wanneer zij egaal bruinen i.p.v. dat er in hun ogen lelijke witte plekken op hun huid achterblijven van een badpak ofzo.

Deze beide groepen vrouwen hebben in de meeste gevallen geen idee wat zij voor uitwerking op jongens en mannen hebben bij wie seksuele gevoelens nu eenmaal heel gemakkelijk opgewekt worden door lichamelijk schoon. Dat werkt bij mannen anders dan bij vrouwen. Mannen die uitdagend geklede vrouwen zien of deels naakte vrouwen kunnen daar belangrijke erotische prikkels door krijgen. En ik heb gemerkt dat heel veel meisjes en vrouwen zich dat onvoldoende realiseren. Die keren dat ik een jonge vrouw op haar kleedgedrag aansprak met de vraag of zij graag wilden dat mannen met seksueel getinte gedachten over haar zouden denken of spreken, keken zij mij geschrokken aan en zeiden: “Nee, natuurlijk niet!” Waarop ik hen moest uitleggen dat zij er zelf toch zeker aanleiding toe gaven. Je hebt dan ook groot gelijk met je opmerking dat vrouwen het mannen soms knap moeilijk maken op dit gebied. Als ik dan ook aan jongens vraag of het hen lukt om zich seksueel rein te bewaren, geven zij eerlijk toe dat dit een geweldige moeilijke opgave is.

Dat wordt extra moeilijk gemaakt door de derde groep vrouwen die ik wil noemen en die bewust kiest voor seksueel uitdagend gedrag, door zich schaars te kleden, door bepaalde accenten in de kleding aan te brengen of door zich op het strand topless te kleden. Zij vinden het prettig dat zij gewaardeerd worden als mooie vrouwen. Het merkwaardige is dat als je je ogen niet van zo'n vrouw kunt afhouden, zij dat als seksueel intimiderend ervaart, terwijl zij er wel toe uitnodigt. Deze vrouwen willen je helemaal geen liefde en intimiteit bieden, maar zijn vooral met zichzelf bezig. Ze vinden het wel heerlijk als je hen seksueel aantrekkelijk vindt, maar je mag het je niet toeëigenen.

Op je vraag waarom vrouwen zo graag hun naaktheid laten zien, heb ik geen sluitend antwoord. Er zijn dus vrouwen (zoals ik hierboven beschreef) die geen enkel schaamtegevoel meer hebben helaas en die er geen enkel idee bij hebben dat genieten van de schoonheid van het lichaam voorbehouden is aan de huwelijksrelatie tussen een man en een vrouw. Oftewel: naaktheid, lichamelijk schoon is in onze samenleving een consumptiemiddel geworden, hoe vreselijk dat ook is. Je hebt gelijk, satan heeft daarmee een belangrijke troef in handen waarmee hij zijn duizenden verslaat.

Voor jou als man geldt dat je moet proberen daar zo ver mogelijk vandaan te blijven! Als je weet dat je ontvankelijk bent voor seksuele prikkels van topless dames moet je niet naar een plek gaan waar je ze veel ziet. Vooral niet als je weet dat je veel verder gaat dan het constateren door verder op een zondige manier te fantaseren en jezelf te bevredigen. Dat laatste is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Je weet vast dat je geen andere vrouw dan je eigen vrouw mag aanzien om haar te begeren. Dat is de wijze les die God Zelf ons geleerd heeft.

Ik had ooit een collega die nogal ontvankelijk was voor het lichamelijk schoon van vrouwen maar die daar niet aan toe wilde geven en vervolgens bad hij of de Heere God een niet al te mooie secetaresse op zijn pad wilde brengen....

Als je weet waar het gevaar ligt voor je, dan moet je het gewoon niet opzoeken. Je kunt in Nederland gelukkig steeds naar het strand bijvoorbeeld waar niet de topless vrouwen zijn. Maar er speelt nog iets anders. Op het moment dat je de onbeschaamde naaktheid als zonde ziet, is de kans dat dit afschuw opwekt groter dan dat je erdoor geprikkeld wordt. Je moet dus ook voor jezelf nadrukkelijk bedenken hoe je hier mee om wilt gaan. Als jij kiest voor zuiverheid in je contacten met vrouwen, dan heeft dat een uitwerking in waar je op let en waar je naar kijkt. En nogmaals, dat is in een geseksualiseerde samenleving als de onze niet eenvoudig, maar het kan wel. Als jij je rein wilt bewaren voor je toekomstige vrouw (als je die mag ontvangen) vraagt dat nu voor bewuste keuzes en dus ook het oog en hart afwenden van het seksuele kwaad. Hoe minder je ziet, hoe minder je ook zult gaan fantaseren. Dat kan niemand anders voor je doen, maar het vraagt van jou grote zelfbeheersing, toewijding aan God en verlangen naar reinheid.

Ik wens je veel vastberadenheid om dit vol te willen houden!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

psychologie
9 reacties
Nen
Dit is nou exact wat ik me ook afvraag. Ik ben dan een vrouw, maar ik vind het ZO onbegrijpelijk en gek dat vrouwen/meiden zich ten toon stellen.
Ik begrijp niet hoe je zo ver kunt komen.
Ookal ben je geen christen, dan nog heb je toch schaamtegevoel?
En als je dan geen schaamtegevoel zou hebben, dan heb je toch eigenwaarde?
Ik heb vaak medelijden met mensen die dat doen, alle mannen zien haar naaktheid...
Om die reden komen mijn man en ik niet op een strand, en liever ook niet in een zwembad. Mensen lopen als het ware in hun ondergoed (en op het strand dus zelfs topless) en dat lokt gewoon gedachten, gevoelens en zelfs handelingen uit bij mannen. Logisch, 1+1=2.
Ik heb in een geschiedenisboek een foto staan van de jaren 60, dat er een bord staat bij een zwemwater met tijden voor mannen, vrouwen en gezinnen. Allemaal apart van elkaar. Daarna werd gemengd zwemmen geaccepteerd, zij het wel met badpak. Toen kwam de bikini, en nu zelfs al topless. De volgende stap is...

Echt een ernstige ontwikkeling, en ik begrijp dat vragensteller hier vragen over heeft.
Catherine
Nou, in een normaal zwembad valt het gelukkig nog mee. Daar moet je nog eerbaar gekleed zijn, voorzover.
Op het strand is het vrij, daar zie je idd van alles, ook al verschilt dat echt per gemeente. Schaamte is soms ver te zoeken, ik geneer me als vrouw ook wel eens voor anderen, zeker als je met je puberzonen gaat. Bah.
Alphonsus
In spreuken 6 wordt voor deze vrouwen gewaarschuwd,
Want het gebod is een lamp
en de onderwijzing een licht,
de vermaningen der tucht zijn een weg ten leven,
24 om u te bewaren voor de slechte vrouw,
voor de gladde tong der onbekende.
25 Begeer haar schoonheid niet in uw hart,
laat zij u niet vangen met haar wimpers.
26 Want ter wille van een hoer
(vervalt men) tot een schamel stuk brood,
en eens anders vrouw maakt jacht op een kostbaar leven.
27 Zal iemand vuur in zijn boezem halen,
zonder dat zijn klederen in brand geraken?

Haal daarom dat vuur niet in je boezem opdat gedachten en handelingen de overhand krijgen bij jou.
Satan bewerkt bij deze vrouwen dat zij door het tonen van hun naaktheid over de grenzen gaan van de betamelijkheid. Door dit te doen onteren zij God.
De schoonheid van het lichaam, welke door God aan de mens gegeven is, is er niet voor algemene consumptie, maar voor het bewonderen en genieten ervan in de specifieke man/vrouw relatie.

(Er zijn wel mannen die onder deze situaties ongevoelig kunnen blijven, maar dat zijn er slechts enkelen, doch het naakt zijn wordt hierdoor nog niet gelegitimeerd).
Zowel mannen als vrouwen kunnen hun bescherming in de vorm van schaamte verliezen en zij zijn dan overgeleverd aan een verwerpelijk denken en handelen.
Sterkte in deze strijd die er voor bijna allen is.
1a2b3c
Natuurlijk hoef je je niet te schamen voor je lichaam en je hoeft je ook niet helemaal te bedekken.
Maar je hebt ook nog de gulden middenweg, topless hoeft echt niet hoor.
Als je het een probleem vindt dat je witte plekken op je lichaam hebt kan je altijd nog onder de zonnebank.
Tenzij je er normaal ook te bloot bij loopt (je hoort eerbaar gekleed te gaan) ziet niemand er iets van behalve je eigen man.
Als je weet dat je het de mannen erg moeilijk maakt om er zo bloot bij te lopen dan heb rekening met elkaar te houden. Lees 1 Korth. 8 maar eens.
Cloudsadmirer
Ja drusius, die mannen zullen er vast wel zijn! Maar het blijft toch een cliché dat mannen VISUEEL zijn ingesteld. En dan nog blijft de Bijbelse opdracht staan dat vrouwen (en dat geld uiteraard óók voor mannen) 'kuis' en 'ingetogen' gekleed horen te gaan.

Ik begrijp Nen absoluut op dit punt en heb er respect voor dat zij daarom niet naar strand en zwembaden gaat.
refoweb
Er zijn diverse reacties verwijderd. We verwijzen nogmaals op de voorwaarden voor plaatsing. Zie de tekst onder het reactieformulier.
petrus
Het zou vrouwen sieren als ze rekening houden met hoe mannen nu eenmaal in elkaar zitten. Mannen zijn wellicht meer visueel ingesteld dan vrouwen, dat weet ik niet, dat zou kunnen, maar wat ik wel weet (omdat ik zelf man ben) is dat als het over borsten gaat bijvoorbeeld, er zonder dat je dat wilt, iets in je gebeurt. Dat is gewoon fysiologisch te verklaren.
Ik zou zeggen, probeer het niet te begrijpen, maar houd er wel rekening mee.
En ga niet de bal volledig bij de man leggen. Ik zie ook soms schaamteloze dingen, en volgens mij is het vaak een schreeuw om aandacht. En als je die aandacht dan geeft, (door te kijekn, wat ze zo dolgraag willen) dan hoor je: kun je 't zien?
Kijk, dat vind ik nou flauw.
Nen
Precies, Petrus!
Het is inderdaad gewoon fysiologisch te verklaren dat een man reageert op een vrouwenlichaam. Dus de schuld bij mannen leggen is helemaal niet logisch!
Het is aan de man om zijn gedachten en verlangens in toom te houden en zo mogelijk een goede seksuele relatie met zijn eigen vrouw te onderhouden.
Het is aan de vrouw om zich zedig en ingetogen (heel Bijbels!) te kleden en geen aanleiding te geven voor het vlees (Romeinen).
Geen probleem lijkt me. Ik als vrouw ben van mijn man, en hij wil ook niet dat ik tentoongesteld rondloop!
naam
Door de zondeval gingen Adam en Eva zich schamen voor hun naaktheid (ze verstoppen zich onder de struiken en maakten kleding).
Door de zondeval dragen wij kleding. Om onze naaktheid te bedekken.
Elk kleed wat wij dragen is in principe een 'boetekleed'.
Dus zeker niet (half)naakt, maar ook niet voor de pronk. Eenvoud siert de mens ook hierin.
Sterkte mannen...