Incest en mishandeling

Eleos / 5 reacties

Vraag

Ik heb twee jaren van incest en mishandeling achter de rug. Ik dacht dat ik alles wel verwerkt had. Ik woon nu op mezelf. De laatste tijd heb ik last van heftige emoties, ik begin soms helemaal te schokken. Ook in mijn relatie heb ik veel last van ongewenste emoties, of ervaar ik juist geen emotie. Ik heb hulp gehad via Eleos. Het probleem is dat het lijkt of alleen God mij kan raken. Ik heb hier zelf geen controle over. Weet u misschien of er een christelijke hulpverlener is die alles bekijkt vanuit een Bijbelse visie?

Antwoord

“Ik dacht dat ik alles wel verwerkt had”. Kennelijk begin je eraan te twijfelen. Hoe dan ook: het is duidelijk dat je emotionele problemen ervaart. En het zijn wellicht deze problemen die moeilijkheden geven in je relatie. Als het zo is dat God je kan raken, zoals je schrijft, dan lijkt me dat op zichzelf geen probleem. God is onze grote genezer, Hij is ons het meest nabij van iedereen, en is bij machte om ons aan te raken en Zijn werk in ons te doen.

Maar je zegt dat "alleen God" je kan raken. Anderen blijkbaar niet. Je probleem ligt dan juist in de omgang met andere mensen. Je vraagt om een hulpverlener. En dan kennelijk een die anders is dan de hulpverlener die je al hebt gehad bij Eleos. In hulpverleningsrelaties is de ‘klik’ tussen hulpvrager en behandelaar van groot belang. Daarom is het goed om niet ontmoedigd te zijn als je het gevoel hebt dat de samenwerking met je behandelaar niet zo goed is. Als dit, ook na pogingen van beide kanten om de samenwerking te verbeteren, zo blijft, is het de moeite waard om een andere hulpverlener te zoeken. Het is in zo'n geval het beste als dit gebeurt in overleg met je behandelaar. Bij Eleos is deze ervaring opgenomen in het beleid, en is verandering van hulpverlener bespreekbaar.

Echter, je denkt zelf dat het de heftige gevoelens zijn, waar je last van hebt, die doorwerken in je relatie (met je partner, zo veronderstel ik). Je schrijft dat je incest en mishandeling hebt moeten doormaken in het verleden. Dat zijn heel schadelijke ervaringen die een negatieve invloed kunnen hebben op de manier waarop je in relatie tot anderen staat.

De heftige gevoelens hierover kunnen ook de therapeutische relatie beinvloeden. En dit kan ervoor zorgen dat er moeite voor nodig is om tot een goede samenwerking te komen. Dat het niet mee valt om de ‘klik’, waar ik het ver had hierboven, mee te maken. Het is het echter wel waard om deze moeite te doen.

Ik lees dat je het gevoel hebt dat God alleen je kan helpen, dat je problemen hebt in je relatie, dat je hulp via Eleos hebt gehad en dit kennelijk niet als zo goed hebt ervaren dat je hierop terugvalt nu het weer moeilijk wordt. En nu zoek je een hulpverlener met een bijbelse visie. Je bent teleurgesteld in anderen, zo denk ik. En het zou kunnen dat dat vooral te maken heeft met de ervaringen die je hebt moeten doormaken. Het is goed als je weer hulp zoekt.

Mijn advies is: doe dat in overleg met je hulpverlener van eerder. Bij Eleos hebben alle hulpverleners een bijbelse visie. Hoe ze die visie toepassen in hun werk, verschilt per hulpverlener. Mijn advies: ga uitleggen hoe jij het graag zou hebben. Dan kan vervolgens gekeken worden wie daar het best bij past. Behalve Eleos zijn er natuurlijk meer christelijke hulpverleners. De Christelijke Vereniging voor Psychiaters Psychologen en Psychotherapeuten heeft een verwijslijst:  www.cvppp.nl/verwijslijst/verwijslijstcvppp.htm Ik wens je een goede uitkomst van je zoektocht.

Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

psychologie
5 reacties
Hanna
Sterkte!!
jetta
Een predikant die mensen begeleidt omtrent incest, juist ook vanuit een bijbelse visie, is ds. Zweistra uit Elspeet. Zomaar een handreiking.
Heel veel sterkte hierin!
bootje
Sterkte vragensteller!
Alphonsus
Hoe onvoorstelbaar ingrijpend kan het beschadigen van de menselijke integriteit zijn. Het kwetst het diepst van de mens. Opstand, vijandigheid en bitterheid kunnen de overhand krijgen.
Volg DAAROM het advies van Els de Bruin of het advies van Jetta. Alleen kom je hier niet uit.
Ik raad je aan om de geschikte middelen die God je kan geven in betrouwbare (Christelijke) hulpverleners met beide handen aan te grijpen.
Een gehele bevrijding op dit punt toegebeden.
petrus
Het CPC in Dordrecht.