Nog niet aan nieuwe zwangerschap toe

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik ben getrouwd en heb twee kinderen. Ik voel dat ik er nog niet aan toe ben om weer zwanger te raken. Periodieke onthouding is voor mij geen optie want ik heb een heel onregelmatige, soms maanden niet, menstruatie. Dus kan ik ook niet weten of ik wel of niet vruchtbaar ben. Mag ik uit bijbels oogpunt dan wel een tijdje de pil gebruiken?

Antwoord

Waarde moeder,

Hartelijk dank voor je vraag. Wat kunnen er veel vragen door ons heen gaan als we oprecht voor Gods aangezicht willen wandelen. Wanneer belasten we ons geweten en wanneer is ons geweten voor de Heere vrij. Naar aanleiding van je vraag wil ik een paar overwegingen maken:

1. In de eerste plaats is het van het grootste belang dat we ons eigen hart nauwkeurig onderzoeken op onze motieven. Waarom voelen we ons niet in staat om opnieuw zwanger te raken? Hebben we onszelf voor de Heere en Zijn dienst over? Beleven we de zwangerschap en het krijgen van kinderen als een dienen van Hem? Mag het dienen van Hem ook wat kosten?

2. Er kunnen voor Gods aangezicht eerlijke motieven zijn dat we niet in staat zijn om opnieuw zwanger te raken. Onze lichamelijke en geestelijke gezondheid kent grenzen.

3. Als voorbehoedsmiddelen dienen om ons eigen leventje te handhaven en te leven voor ons gemak en ons genot, is mijn houding tegenover deze middelen: Neen. Wanneer deze middelen echter gebruikt worden als geneesmiddelen, zeg ik: Ja.

4. Hiermee geef ik enkele principes aan. Het is een zaak tussen God en jouw ziel hoe je daarmee omgaat.

5. Wanneer je in afhankelijkheid van de Heere gebruik maakt van voorbehoedsmiddelen als geneesmiddelen mag en kun je er ook de zegen van de Heere over vragen. Doe nooit iets waarover je Gods zegen niet kunt vragen.

6. Ik wens je van harte overgave aan de Heere, Zijn zegen voor lichaam en ziel, Zijn licht in de weg die je hebt te gaan, Zijn nabijheid en Zijn vriendelijk aangezicht in de diepte van hart!
Gode bevolen!

Je ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel