Bijbel in één jaar uitlezen

Ds. P. Koeman / 14 reacties

Vraag

Graag wil ik de Bijbel in één jaar uitlezen. Vanwege de volgende zaken komt het er niet van. Ten eerste heb ik jonge kinderen aan tafel en voor hen moet je natuurlijk uit de kinderbijbel lezen. Ten tweede maak ik gebruik van een dagboek (voor het slapen gaan) waarin voor elke dag wel een Bijbelgedeelte staat voorgeschreven. Die gedeeltes betreffen echter vaak veelgelezen passages uit de Schrift en bevorderen dus ook niet dat je de Bijbel in zijn geheel leest. Ten derde heb ik de gewoonte bij het lezen van een gedeelte uit de Bijbel er de uitgebreide verklaring van Matthew Henry bij te pakken om dat gedeelte beter te begrijpen. Met als gevolg dat ik een kleiner stukje intensiever lees en dus niet echt vorder met het uitlezen van de Bijbel. Ten vierde lees ik zondag vooral preken van oudvaders en andere stichtelijke boeken, in plaats van de Bijbel. Wat is wijsheid? Moet ik me niet meer richten op het lezen van de Schrift?

Antwoord

Dank voor uw vraag. Fijn dat u de Bijbel leest en naar ik begrijp die in een jaar helemaal wilt doorlezen. Echter gezinssituaties, etc. vragen...

Ik zou u willen adviseren toch te proberen voor uzelf per dag een bijbelgedeelte te lezen (b.v. een pericoop). Me dunkt, dat kan gecombineerd worden met de andere momenten die u noemt. Daarnaast mag u op zondag voorafgaand aan het lezen van... eveneens een bijbelgedeelte kiezen, dat al dan niet past bij de verkondiging die u hoort of leest. Tegelijkertijd moet u er niet te krampachtig mee omgaan. Wat wel geldt: de Schriften zijn het belangrijkste. Die mogen dus prioriteit hebben. En daaraan is een specifieke belofte verbonden!

Zegen en groet,
Ds. P. Koeman

14 reacties
naam
... en het gaat er niet om hoelang stuk je leest. Maar of het gedeelte je persoonlijk wat te zeggen heeft/ of Gods Geest er in mee komt. (wat overigs niet zegt dat dan frequent bijbellezen er niet toe doet).
Cloudsadmirer
'De Bruidegom tegemoet' is een Bijbels dagboek van Mac Cheyne. Je leest aan de hand van dat dagboek de hele Bijbel in één jaar. Het zijn ongeveer 4 hoofdstukken per dag.
hjrl
www.nl.om.org heeft het Bijbelrooster van M'Cheyne te koop. Heel mooi en heel handig.
Hopeful
Een mooi boekje is 'Doeltreffend Bijbellezen en groeien in geloof', van Tim LaHaye.

Het is een studieboekje die je de Bijbel doorstuurt. Erg mooi en super leerzaam, het zet je zelfs aan om teksten uit je hoofd te leren!

In dit boekje doe je er echter 3 jaar over...
1a2b3c
Wat maakt het nou uit hoe lang je erover doet om de Bijbel uit te lezen?
Gods Woord is geestelijke spijs, de één kan veel op en de ander weer minder.
En soms eet je veel en de andere dag weer wat minder.
Als je zo veel leest dat je het niet meer opneemt, schiet je het doel voorbij.
En als je te weinig leest bereik je je doel niet en ga je geestelijk honger lijden.
Maar om naar behoefte de Bijbel te lezen is denk ik ook de maatstaf niet.
Een paar keer per dag de Bijbel pakken om er een gedeelte uit te lezen hebben we wel nodig.
Catherine
Zat te denken, volgens mij moet je dan veel lezen per dag.
En hoe wil je dat doen, Gen 1 beginnen, eindigen in Openbaring ?
Wij lezen niet op volgorde, (na het eten bijv) maar wat van toepassing is. Vreugde, verdriet, verjaardag, chr. feestdagen.
Ik heb ook versch dagboekjes, waarin 1 of 2 verzen worden uitgelegd en besproken. Dat vind ik net zo waardevol, aanvullend dan !
pannenkoek
"Ten eerste heb ik jonge kinderen aan tafel en voor hen moet je natuurlijk uit de kinderbijbel lezen."

Hebben wij nooit gedaan. Dat deden/doen we op zondagavond na het eten voordat ze naar bed gaan. Maar dan wel gelijk een half uur.
petrus
Het is véél belangrijker dat de Bijbel door jou heen gaat, dan dat jij door de Bijbel heen gaat.
henkie
'Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft' geeft mijns inziens aan dat het niet onbelangrijk is om goed thuis te zijn in (heel!) de Bijbel.
pannenkoek
@petrus, mooi gezegd!
tulp
Waarom zou je jezelf opleggen de Bijbel in een jaar te lezen? Waarom niet in een half jaar of in anderhalf jaar?
Hopeful
@ Petrus....Pardon? Tuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar dit is wel heel makkelijk gezegd. Wist je dat het in de Joods cultuur de gewoonte is dat de kleinste kinderen (jongens) de Thora uit het hoofd moeten leren. Wellicht dat Jezus dit ook gedaan heeft, hoe vaak heeft Hij wel niet gezegd: "Er is geschreven..." of in andere formuleringen. Lees de Evangeliën er maar eens op na!

En dan nog dit: wie weet nog hoe lang we in vrijheid de Bijbel mogen lezen. 1 jaar, 10 jaar, 50 jaar? Voor hetzelfde geld verandert het allemaal heel snel, sneller dan we verwachten. Dan lijkt het me alleen maar fijn als je de Bijbel in je hoofd hebt zitten (en natuurlijk in je hart, voordat mensen daarover vallen), zodat je het op elk moment kunt gebruiken en de papieren versie niet nodig hebt omdat alles in je hoofd zit en daar troost uit kunt putten.
1a2b3c
Het is zeker heel nuttig om veel Bijbelkennis te hebben maar je kan beter één Bijbeltekst in je hart hebben dan honderd in je hoofd.
Het heeft niet zoveel zin om jezelf als doel te stellen om in één jaar de Bijbel door te komen en dan 4 of 5 hoofdstukken per dag te lezen, terwijl het niet in je HOOFD en/of HART blijft hangen.
Je kan beter wat minder lezen dan alles door de vogels weg te laten pikken.
Zorg dat het in de akker valt en niet op de weg. Normaal gesproken gaat het via je hoofd/verstand naar je hart, dus kennis is zeker heel belangrijk.
plien
Houd de komende tijd de boeken van Uitgeverij Medema in de gaten: Binnenkort komt er een boek uit van Cheri Fuller met ongeveer de volgende titel: Een jaar bidden door de Bijbel. De precieze titel weet ik nog niet. Ik heb het in het Engels gelezen en was erg enthousiast. Je leest elke dag een stukje OT, een stukje NT, een gedeelte uit de psalmen en een paar spreuken. Iedere dag lees je een uitleg bij één van die gedeelten en staat er een gebed dat je zou kunnen bidden. Aanrader!