Geslachtsziekte

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden heb ik een relatie gehad. Ik ben gelukkig maagd gebleven, maar we zijn wel heel erg ver gegaan. Ik zit daar nu heel erg mee. Ik weet dat God me wil vergeven, maar hoe kan ik mezelf vergeven? En kan ik een geslachtsziekte hebben opgelopen? De betreffende jongen was daarvoor namelijk wel met twee andere meisjes naar bed geweest. Voor die meisjes was het allebei de eerste keer. Ik hoop dat uw antwoord mij gerust kan stellen.

Antwoord

Allereerst wil ik ingaan op het vergeven van jezelf omdat je aangeeft over grenzen te zijn gegaan waar je nu wroeging over hebt. Je meldt te weten dat God je vergeeft, maar jezelf niet. Vanwaar dit verschil? Het is toch zo dat bij oprecht schuldbelijden t.o.v. je Schepper er vergeving volgt. Je getuigt er ook van.Het aanvaarden van deze vergiffenis is kennelijk je probleem. Voor aanvaardig is overgave nodig en daar lijk je mee te worstelen. Het van jezelf te weten dat dat je slechts geneigd bent tot alle kwaad. Het is voor ons als mensen moeilijk te bevatten dat alleen het verzoenend werk van Christus ons kan redden en niet wijzelf. God vergeeft bij oprecht schuldbelijden en geeft steeds de mogelijkheid van een nieuw begin.

De kans dat je mogelijk een geslachtsziekte hebt opgelopen lijkt mij gering. Het oplopen van een geslachtsziekte is riscovoller als men onbeschermd vrijt met mensen die wisselde seksuele contacten onderhouden. Als deze jongeman uitsluitend met twee meisjes die nog maagd waren naar bed is geweest is de kans dat hij via hen een overdraagbare geslachtsziekte heeft opgelopen vrijwel nihil.

Ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar deze informatie van je ex-vriend is . Mocht je toch symptomen (klachten) hebben die kunnen behoren bij het hebben van een geslachtsziekte of onzekerheid erover willen wegnemen, dan lijkt het bezoek aan je huisarts de juiste stap. Deze kan eenvoudig vaststellen of er sprake is van een geslachtsziekte. Wees ervan verzekerd dat je huisarts er vertrouwelijk mee om zal gaan.

Mocht je er toch voor willen kiezen anoniemer te willen worden voortgeholpen kun je telefonsich contact opnemen met een GGD. Via internet is deze te traceren. Zij bieden de mogelijkheid te laten onderzoeken of er sprake is van een SOA.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk