Hoofddeksel buiten de eredienst

Ds. R. van de Kamp / 15 reacties

Vraag

Er zijn een aantal doordeweekse bijeenkomsten, zoals recent de zendingsdagen in Kootwijkerbroek en Harskamp, waarbij vrouwen beleefd wordt gevraagd een hoofddeksel te dragen. Het gaat me niet om de discussie hierover, maar ik was in de veronderstelling dat het dragen van een hoofddeksel door vrouwen gerelateerd is aan de eredienst in een kerkgebouw. Het organiseren van een zomerse zendingsdag -al dan niet in de buitenlucht- is toch niet hetzelfde als een eredienst? Is het louter traditie dat dit gevraagd wordt, of heeft het toch een Bijbels gefundeerde achtergrond?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is aan de ene kant goed om ons steeds af te vragen of bepaalde tradities niet tegen Gods Woord in gaan. Als dat het geval is, moeten we ze onmiddellijk afschaffen. Tradities hebben echter ook grote voordelen. Door onze postmoderne tijd, die zich kenmerkt door individualisme, worden wij gedwongen steeds weer keuzes te maken, die passen bij ons als individu. Voor een ieder wat wils. Omdat wij tradities hebben hoeven we niet steeds na te denken en keuzes te maken, want dat hebben onze ouders al gedaan. Dus dat zorgt enigszins voor rust.

Nu wil ik het dragen van een hoofddeksel voor vrouwen, beter is om in aansluiting met 1 Kor 11 te spreken van het hebben van hoofdbedekking, zeker niet tot een traditie rekenen. De Schrift is er duidelijk in en gelukkig ben je het daar ook mee eens. Nu gaat het in 1 Kor 11 over het bidden of profeteren. Moeten vrouwen dan ook niet aan tafel, als we bidden en danken, hoofdbedekking hebben? Ik herinner mij mijn opa, die altijd een pet droeg. Hij legde die op zijn knie als wij de maaltijd begonnen of afsloten.  1 Kor 11 verbiedt het voor mannen om het hoofd te bedekken (vs. 7). Hoewel het er niet zo letterlijk staat, kunnen we tussen de regels doorlezen dat Paulus het hier over de samenkomsten van de gemeente heeft. De kanttekeningen bij de SV merken op bij 1 Kor 11: 18 waar het gaat over “het samenkomen in de gemeente”: “dat is, in de vergadering der gelovigen, die toen nog niet werden gehouden in kerken, alzo de Christenen toen nog geen kerken hadden gelijk als nu, maar in huizen en andere gelegen plaatsen.”

Het is duidelijk dat het bij een zendingsdag niet gaat om een bijeenkomst van de gemeente. Maar is het niet een vergadering van gelovigen? En dan ontstaat de discussie. De één vindt van niet en de ander van wel. Dan is het goed als de organisatie van zo’n bijeenkomst aangeeft wat er verwacht wordt. En dan is het goed om zo dicht mogelijk bij de Schrift te blijven. In ieder geval is het duidelijk dat we het Woord niet tegen hebben als de vrouwen hoofdbedekking hebben op een zendingsdag. En het is niet duidelijk of we het Woord mee hebben als zij geen hoofdbedekking hebben. Daarom is het goed als vrouwen wordt gevraagd om hoofdbedekking te hebben bij dergelijke bijeenkomsten.

Gode en Zijn genade in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

hoofdbedekking
15 reacties
jan33willem
Tip: lees eens de kanttekening bij 1 Kor. 11:4 voor een verrassend postmodern, cultuur-relativistische opmerking van nota bene de statenvertalers zelf: "Doch in dezen allen moet men altijd zien op het gebruik van verscheidene tijden en landen, en wat daarin eerlijk en stichtelijk is"!
Diny
Als het dan toch over hoofdbedekking gaat, is de column van Dhr. S. Post op pagina 16 van het RD van afgelopen zaterdag een aanrader!
sydneylover
Goed dat ds. Van der Kamp in de laatste alinea de ruimte openlaat.
En toch, en toch...

Voor ons een ietwat verbijsterende ervaring hadden we toen we voor het eerst de opening van het nieuwe schoolseizoen meemaakten. Nietsvermoedend togen mijn vrouw en dochter naar een kerk in onze regio alwaar alle dames een hoofddeksel bleken te dragen! Het was weliswaar een vergadering van gelovigen, maar toch absoluut geen eredienst maar gewoon de opening van een nieuw schoolseizoen met de uitreiking van de lesroosters?
Om die lijn door te trekken: moeten de vrouwen dan tijdens een Bijbelstudie van de lokale gemeente bij iemand thuis (toch ook een vergadering van gelovigen) onder het genot van een kopje koffie ineens ook een hoed op?
Volgens mij zou het voor iedereen een stuk duidelijker zijn als het dragen van een hoofddeksel gerelateerd blijft aan een plechtigheid zoals een eredienst. Maar ik laat ieder graag de ruimte van Romeinen 14...
Catherine
Ik ben een fervent hoedendraagster in erediensten. Maar als er bijv een zondagsschoolviering is (kerst) of anderszins, opening van schooljaar idd, ga ik geen hoed dragen. Tijdens rouwdienst vind ik het ook zo vaag. In een aula zetten de meeste vrouwen geen hoed op (ook als het ger gem of ggin betreft !) maar als de dienst in de kerk gehouden wordt wel ! Kan iemand deze vraag beantwoorden. Ik ging naar een begrafenis van iemand uit de ger gem bleek ik bijna de enige te zijn met een hoed. Dan voel je je dus overdressed.
Hanna
Catherine: ik ben Ger.Gem en heb bij een begrafenis altijd een hoed op,
ook als de rouwdienst in een andere gemeente plaatsvind.
Heb het nog nooit meegemaakt dat in de Ger.Gem vrijwel niemand met een rouwdienst geen hoed ophad, misschien verschilt het per gemeente?
Catherine
@Hanna: ik had het over een dienst in de aula van de begraafplaats ! Toen ik het vroeg zei iemand: ja, het is ook geen eredienst in een kerk.
Dat vond ik zo'n vreemde reden.
Als ik nu een rouwkaart krijg uit die richting, vraag ik het altijd even. Of neem een hoed mee en dan zie ik het wel.
Hanna
Catherine: sorry, ik zie nu dat ik niet duidelijk geweest ben, ik bedoel ook een rouwdienst in de aula!
De reden die ze geven vind ik ook vreemd!
dominerik
Omdat wij tradities hebben hoeven we niet steeds na te denken en keuzes te maken, want dat hebben onze ouders al gedaan.
Heerlijk: niet hoeven na te denken ...
dijna61
Catherine een "rouwdienst" is nooit een eredienst , maar altijd een samenkomst. Er wordt dan ook geen votum en geen zegen uitgesproken, misschien zijn er kerken binnen de ger. gezindte waar dit anders is, maar ik denk het niet. Dit in tegenstelling tot een trouwdienst die wel een eredienst is,
Catherine
@Dominerik: ik zie het nu pas wat er staat, wat vreemd idd, onze ouders hebben dat al gedaan, dus dan is het goed ?
Maar dan ben ik er nog niet helemaal uit, eredienst of niet, als je samenkomt in een gebouw met een predikant, is dat toch een kerkdienst als zodanig, dus met dezelfde regels, al wordt geen zegen uitgesproken ?
jetta
Dit is heel persoonlijk. Wij moesten op de chategesatie ook altijd een hoed op, al werd dit gehouden in een zaaltje. Het is wel eerbiedig.
Zelf vind ik het in een rouwdienst wel gepast. Of deze nu wel of niet in de kerk wordt gehouden. Vroeger kerkten er ook mensen in schuurtjes, en maakten de mensen toch ook geen onderscheid.
Wanneer iemand begint met het afzetten van een hoed, gaan mensen elkaar nadoen. Jammer is dat.
bootje
Vind bij catechisatie een hoedje op persoonlijk niet nodig. In een bepaald kerkverband weet ik doen ze zelf een hoedje op met belijdenis catechisatie bij de ouderling thuis in de woonkamer, traditie of niet vind het zelf maar een aparte gewoonte traditie.
Catherine
Wat heeft dat met eerbiedig te maken, mag ik vragen ?
Je zit met een stel jongelui in een zaaltje, je praat over geloof, bijbel, zingen een psalm, lezen een stukje uit de bijbel.
Dan is zonder hoed over het geloof praten of bidden, niet eerbiedig ?
ariane
Zonder gekheid maar dan moet je thuis ook(bij lezen en bidden) een bedekt hoofd hebben. Dat lijkt mij conseqeuent.
Hopeful
Precies....je zit met een stel mensen in de kerk, je luistert over het geloof, bijbel, zingen een paar psalmen en lezen een stukje uit de bijbel.
Dan is zonder hoed luisteren of bidden niet eerbiedig?

Kom op mensen, het gebouw is niet heilig...het WOORD is heilig.