De pil doorslikken

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar en ben sinds twee weken aan de pil vanwege heftige menstruatie. Nu is het zo dat ik altijd erg vrolijk ben en nu 'ineens' best vaak depressieve buien heb. Ook ben ik, sinds ik de pil slik, aangekomen, terwijl ik normaal ook een heel stabiel gewicht heb. Ik heb de huisarts gebeld en die zei dat ik de pil nog een half jaar door moet slikken. Is dit wel verstandig? Wat moet ik anders?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

De pil kent bijwerkingen. Dat zul je ongetwijfeld wel gelezen of gehoord hebben. De een heeft er meer last van dan de ander. De voor- en nadelen moeten daarom altijd zorgvuldig afgewogen worden. De klachten die je hebt kunnen door de pil veroorzaakt worden. Twee weken gebruik is echter erg kort om te zeggen of dit door de pil komt en of je hier blijvend last van zult houden. Ik adviseer je nog even door te gaan met het gebruik van de pil. Ondertussen moet je jouw klachten goed in de gaten houden en bij twijfel of toename van de klachten weer contact opnemen met jouw huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

de pil
4 reacties
Annemieke1
Ik herken je klachten. Ben zelf ook een tijdlang aan de pil geweest. Na een jaar ben ik gestopt, omdat ik ook veel depressieve/sombere gedachten kreeg. Het zijn ook erkende bijwerkingen die in de bijsluiter staan.

Misschien overstappen op een ander soort pil? (nadat je de pil een tijdje geslikt hebt, want je lichaam moet er zeker 3 maanden aan wennen)

Sterkte ermee!
Cloudsadmirer
Ik snap eerlijk gezegt niet dat nog zo vaak de pil voorgeschreven word met menstruatieklachten. Het is een bonk hormonen wat je lichaam GEEN goed doet (zo te merken).

Het lijkt mij verstandig om met zulke klachten naar een natuurarts o.i.d. te gaan.
drernie
@rinske: waarom is het verstandig om naar een natuurarts te gaan?
Cloudsadmirer
Als een reguliere arts het bij 'de pil' houd (iets wat de meesten doen), lijkt het mij zeer verstandig op dit gebied je hulp elders te zoeken.

Een natuurarts (bijv.) zoekt natuurlijke middelen om zulk soort problemen op te lossen. Je kunt natuurlijk hormonen slikken, maar dat doet je eigen hormoonhuishouding geen goed, juist omdat blijkt dat door menstruatieproblemen je hormoonhuishouding eerder wat ondersteuning kan gebruiken i.p.v. plat gewalst (want dat gebeurt) te worden door 'vreemde' en 'veel sterkere' hormonen.