Dromen van de Heere

Ds. N. den Ouden / 4 reacties

Vraag

Graag stel ik deze vraag aan een dominee van de Ger. Gem. of HHK. Ik ga met iemand om die regelmatig dromen in verband trekt met haar geestelijk leven. Zij zegt dat die dromen van de Heere zijn. Ze slaapt niet altijd, soms droomt ze half slapend. Ook zegt ze dat het vaak vanaf de preekstoel wordt bevestigd. Zij droomde pas dat de Heere Jezus een tekst tegen haar zei die bestond uit twee bij elkaar gevoegde teksten. Ik heb er moeite mee en weet niet goed wat ik ermee aan moet. Ik heb dit ook tegen haar gezegd en haar geadviseerd om eens te praten met een dominee of ouderling. Maar zij vindt dat ze dan de Heere verloochent door Hem niet te geloven. Graag zou ik weten hoe ik daar bijbels gezien mee om moet gaan als zij zulke dingen tegen mij zegt. Ik moet erbij zeggen dat ik de enige ben waar zij dit tegen zegt; ze loopt er dus niet mee te koop. Een 29-jarige vrouw.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Begrijpelijk dat u moeite hebt met verhalen over dromen. Het is een bedenkelijke zaak als mensen zich beroepen op inwendig licht en zaken die hen buiten het Woord om gezegd worden; als ze woorden krijgen die niet in de Bijbel staan en dingen veronderstellen omdat hun gevoel dat zo aangeeft. Dan zakken we weg in een gevaarlijk moeras. We mogen dromen en visioenen nooit losmaken van de Schrift als het Woord Gods. Dat is het Woord des levens, zoals het er ligt rechtstreeks door de Heere ingegeven en geschreven opdat verloren zondaren zouden geloven dat Jezus is de Christus, de Zoon van de levende God.

Ik geloof anderzijds wel dat de Heere dromen in Zijn dienst kan nemen om het getuigenis van Zijn Woord bekend te maken. Maar dat is dan niet extra bijzonder, of nadrukkelijker van Godswege, omdat het een droom is. Het staat op dezelfde hoogte als bijbelwoorden die in onze gedachten komen als we wakker zijn. Ook daarbij geldt dat we een bijbeltekst niet klakkeloos hebben op te vatten als zondermeer rechtstreeks van toepassing op ons hart en leven.

Ik sprak ooit iemand die droomde dat de Heere Jezus tot haar zei: Uw zonden zijn u vergeven. Ze bleek echter heel weinig te verstaan van de voldoening door het bloed van Christus en van het ware geloof dat tot Hem de toevlucht neemt. Dan moet je zeggen: Bouw niet op een invallende tekst die wakend of dromend in onze gedachten komt. Gods Woord leert tot duidelijk dat er alleen vergeving is voor degenen die in de Zoon geloven.

Kortom: Een invallende bijbeltekst is als bijbeltekst wel waar, maar moet ook gezien worden in het geheel van de Schrift. Als mensen bouwen op gedroomde bijbelteksten, maar zonder dat het hart uitgaat naar de Zaligmaker zelf, bedriegen ze zich maar al te zeer. Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die vertroost werden met een bijbeltekst toen ze wakker werden. Een bijbeltekst die precies paste bij de omstandigheden van hun leven, en ook niet los stond van de praktijk van een leven met God. God kan dromen en invallende gedachten dus wel gebruiken. Maar bouw er niet op als extra bijzonder, terwijl het geheel van de Schrift en het eigen hart en leven uit het oog verloren wordt.

Ik krijg de indruk dat de persoon in kwestie wel sterk leeft op het gevoel. Waarom zou de niet met een dominee of ouderling over deze dingen spreken? Wil ze zich door hen niet laten onderwijzen? Voelt ze misschien zelf aan dat ze meer op bijzonderheden bouwt, dan op het kale Woord van God Zelf? Ambtsdragers zijn toch aangesteld om zielen te leiden? Ik zou haar inderdaad adviseren om wel met een ouderling of predikant te spreken, en ik zou haar ook iets van bovenstaande proberen duidelijk te maken.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

dromen
4 reacties
Alphonsus
Dromen zijn zeker niet onschriftuurlijk. Er zijn vele voorbeelden van te vinden in de Bijbel.
Helaas wordt er nogal een onjuist mee om gegaan, om maar niet te spreken over misleiding.
Meestal is het zo dat een droom, wanneer deze van God afkomstig is, in de praktijk door andere "voorvallen" wordt bevestigd. Deze dromen zijn dan persoonsgericht voor wat de bedoelde uitwerking betreft en niet voor brede communicatie.
10249
Wat een mooi evenwichtig antwoord!
Catherine
Dat klinkt een beetje als iemand met apnoe ! Die slaapt dan zo weinig en slecht dat ze overdag (half)zittend kunnen slapen, soms heel kort. Mijn tante had dat en kon in een halve minuut dat ze dan zat te dutten (soms niet eens opgemerkt door iemand) een hele droom dromen ! Maar het kan dan zo levensecht zijn. Dus waarom dan ook geen teksten ? Misschien dat haar dat onder het preekluisteren of radioluisteren gebeurt.
Girl12
God spreekt niet door dromen zei onze dominee (Ger.gem) pas. God spreekt door Zijn Woord. Dromen komen altijd vanuit onszelf, met zonden bevlekt. God spreekt niet meer zoals in het OT ook nu nog door dromen of visioenen maar door Zijn volmaakt Woord.