Zoekende naar gemeente

B. Noteboom / 2 reacties

Vraag

Mijn ouders willen graag dat ik (26) weer actief naar een kerk ga. Nu ben ik met mijn vriend erg zoekende. Ik ben traditioneel, terwijl mijn vriend erg van opwekking houdt. Dit kan ik ook zeker waarderen, prachtig om naar te mogen luisteren! Mijn vriend heeft negatieve ervaringen met de Ger. Gem. (de mensen die ter kerke gingen vloekten, behalve op de zondag). Wij zitten zelf te denken om eens een baptistendienst te bezoeken. Dit heeft iets wat wij allebei willen. Traditioneel met gezangen, maar ook opwekkingsliederen. Mijn ouders daarintegen gaan niet naar de kerk. Ik ben RK opgevoed en sta ook nog ingeschreven in deze kerk. Maar nu ik erachter ben hoe de RK in elkaar lijkt te steken, heb ik het de rug toegekeerd. Ik heb mijn communie en vormsel (belijdenis) gedaan, rechtstreeks vanuit mijn hart. Niet omdat het een verplichting was en ik daarna cadeaus kreeg. Dan had ik het niet hoeven doen namelijk. Ik worstel hier allemaal behoorlijk mee, vraag de Heer om mij de weg te wijzen. Gevoelsmatig heb ik het idee dat mijn ouders niet willen dat ik me los week van de RK. Uitschrijven is tijdrovend. Men wordt van het kastje naar de muur gestuurd en ineens ben je een verdoemde. Ik weet het eventjes niet meer, en ik hoop dat u mij hierin kunt adviseren.

Antwoord

Dag jongedame ;-)!

Je zit in een lastige fase... Je vriend en jijzelf zijn samen op zoek naar een passende gemeente. Echter, jullie verleden achtervolgt jullie. Hij met zijn negatieve ervaringen vanuit de Ger. Gem. en jij met je verleden in de RK-kerk. Samen zoeken jullie een gemeente waar God wil dat jullie mogen gaan dienen en gezegend zullen worden.

Een paar belangrijke tips:

-Zoek een gemeente waar het Woord centraal staat! (dit is o.a. een voluit bijbelse prediking!). Waar dus geen boodschap gebracht wordt die ons kietelt achter de oren...

-Zoek een gemeente waar onderlinge verbondenheid is. Let op: dit is meer dan zondags samen een kop koffie drinken!

-Zoek een gemeente waar jullie de van God ontvangen gaven en talenten kunnen inzetten! Want bij een gemeente sluit je je niet in de eerste plaats voor jezelf aan!

-Zoek een gemeente waar je samen trouw aan kunt zijn en blijven. Zodat het Lichaam van Christus daarmee gediend wordt!

Heb je zo'n geestelijk thuis gevonden, dan is het goed om de banden die er nog liggen vanuit het verleden te verbreken. Het zou schijnheilig zijn om stil lid te blijven van de RK-kerk terwijl je een andere gemeente bezoekt. Kies waar en wie je dienen wilt! Je kunt niet ergens "lid van een lichaam" zijn terwijl je stilzwijgend afwezig bent. Een lid is aanwezig en functioneert in een lichaam...

Mocht dit advies niet voldoende zijn. Schroom niet om door te vragen. Gods zegen toegewenst bij het samen zoeken naar een christelijke gemeente!

Hartelijke groet
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzeouders
2 reacties
Race406
Je ouders willen dat je actief naar de kerk gaat maar gaan zelf niet?
Klinkt als die vader die niet wilde dat zijn zoon naar een biljartcentrum ging maar zelf wel in het café zat....
janvanverweg
Uitschrijven uit de rkk;
als je een duidelijke brief schrijft naar de rkk-admin waarin je zegt dat je je uitschrijft en alle banden met de rkk verbreekt, dan ben je klaar :)
Hoe de rkk erop reageert is jouw zaak niet. als ze hun ledental kunstmatig hoog willen houden door je naam niet uit hun bestand te verwijderen, dan is dat hun zaak.
en het 'verdoemen' zegt meer over de club die je verlaten hebt dan over jou. wie denken ze wel dat ze zijn? God zelf??