Weinig oog voor de Heilige Geest

Ds. H. van der Ham / 3 reacties

Vraag

Waarom is er zo weinig oog voor de Heilige Geest? Zijn werk wordt meestal beperkt tot de wedergeboorte, maar daarna lijkt het wel of de Geest buiten beeld is. De wedergeboorte is toch alleen maar het begin, maar het lijkt wel alsof er vaak gedacht wordt dat het een eindpunt is. Komt dat omdat er bepaalde groepen doorgeschoten zijn en teveel op de Heilige Geest zijn gericht en te weinig op Jezus en dat als reactie daarop weer te weinig aandacht aan de Geest wordt gegeven? Kunt u mij wat goede boeken aanraden die ik daarover kan lezen?

Antwoord

Beste jongere,

Waarom is er zo weinig oog voor de Heilige Geest? Daar heb je gelijk in. Eén van de redenen is dat de Heilige Geest Zelf niet zo op de voorgrond treedt. Hij plaatst Zichzelf niet in het middelpunt. Dit mag je noemen: de bescheidenheid van de Heilige Geest. God de Vader is de oorzaak van het heil. De Heere Jezus is de Gezondene van de Vader. Hij komt om te doen de dingen die bij God te doen zijn. Hij is de Middelaar tussen God en de mensen. Hij kan zeggen: "Niemand komt tot de Vader, dan door Mij." Hij is mens geworden, om Borg te zijn, opdat Hij ons zou brengen tot de Vader. De Vader en de Zoon hebben de Heilige Geest geschonken aan de kerk. De Geest is een Persoon. De Geest is er om Christus te verheerlijken. Dat wil zeggen: De Geest toont ons Christus. De Heilige Geest wederbaart. Maar dat niet alleen. Denk eens aan:

-  de Godheid van de Heilige Geest.
-  de Geest en de levendmaking.
-  de inwoning van de Heilige Geest.
-  de heiliging
-  de verzegeling door de Heilige Geest
-  de Geest getuigt.
-  de Geest leert bidden.
-  de Geest troost.
-  de Geest vernieuwt het eglaat van het aardrijk (in de lente bijvoorbeeld)
-  de Geest heeft de Bijbelschrijvers geïnspireerd.

Bovendien spreekt de Bijbel -heel boeiend- over de vrucht van de Heilige Geest. "De vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid." Galaten 5:22.

En de gaven van de Geest. Daarvan kun je bijvoorbeeld lezen in  1 Korinthe 12. Onder de "gaven van de Geest" vallen ook gaven als: leiding geven van een dominee of een ouderling. En leiding geven in het geestelijke leven. En het onderscheidingsvermogen.

Er is een heel mooi boek vertaald van Octavius Winslow. Het heet: "Het werk van de Heilige Geest." Daar kun je veel in vinden. Verder nog enkele boeken:

L. Floor,  Persoon en werk van de Heilige Geest.
J. H. Bavinck, Ik geloof in de Heilige Geest. (Deze twee boeken kun je in een antiquariaat kopen.)

Johannes Calvijn heeft in zijn grote werk -De Institutie- ook een deel gewijd aan het werk van de Heilige Geest. Het is zeer de moeite waard.

In ieder geval, dank je voor je fijne vraag! Van harte het goede toegewenst.

Groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Heilige Geest
3 reacties
Alphonsus
Je krijgt de geest van wijsheid en openbaring, die de harten verblijdt, niet zonder een oor dat naar God gekeerd is!
We hebben een doorboord oor nodig, zodat je kan horen wat de Heilige Geest tot jou te zeggen heeft, zodat je je in alle dingen kunt laten leiden door de Geest; onafhankelijk van wat mensen van je vinden.

Met betrekking tot David:
Je kunt in de Psalmen merken hoe hij in nood is, en bidt, en zich bij God binnendringt, en roept. En dan eindigt de psalm met een lofzang; toen was de verbinding via de Heilige Geest tot stand gekomen, en ervoer hij dat God zijn rots was.
jodeloiti
Stuur me een mailtje en ik zal je een boekje sturen over de Heilige Geest. Gratis. Het zal je uitleggen wat het verschil is tussen wedergeboorte en de doop in de Heilige Geest. Ook over spreken in tongen, openbaring en alles wat met de heilige Geest te maken heeft. jodeloiti@hotmail.com
Catherine
Heb meerdere malen onder het gehoor van ds Ham mogen vertoeven. Met zeer veel genoegen ! Zoals je kunt lezen is bij deze dominee de werking van de Heilige Geest wel zeker aan de orde !