Seksuele omgang na menopauze

Ds. A.T. Vergunst / 25 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. A. T. Vergunst uit Nieuw-Zeeland. Wij zijn een gelukkig echtpaar van over de 50 jaar en hebben vier kinderen. Mijn vrouw is inmiddels in de overgang en het zal niet lang meer duren voordat de menopauze daar is. Is het Bijbels verantwoord na de menopauze nog steeds seksuele omgang met elkaar te hebben? Immers, er kunnen geen kinderen meer komen.

Antwoord

God heeft de seksuele relatie tussen man en vrouw binnen het huwelijk niet alleen gegeven om kinderen te verwekken. Het is een van Zijn liefdevolle gaven die Hij gaf en geeft tussen man en vrouw. Ik heb op het ogenblik geen Nederlandse Bijbel tot mijn beschikking omdat ik overzee ben, maar leest u zelf aandachtig door Spreuken 5:15-22 en ook Prediker 9:9.  Daarin spreekt God heel positief en zelfs aanmoedigend om toch juist van deze gave te genieten. In een gewone en gezonde relatie in het huwelijk zullen man en vrouw toch vaak bij elkaar komen om samen hun liefde te uiten zonder het doen om een kind te verwekken? Dat is niet alleen de realiteit maar ook de bedoeling van Gods gave in het seksuele. Dus ook nadat de vrouw in of na de overgang is, blijft dit waar dat we met elkaar mogen genieten in het seksuele leven binnen het huwelijk.

Ik neem aan dat Abraham en Sarah nog steeds seksueel met elkaar omgingen ver nadat Sarah de leeftijd van baren was gepasseerd. Dit was ook zo voor Zacharias en Elizabeth. Ik denk niet dat alleen nadat de Heere had bekendgemaakt dat de kinderzegen hen nog zou worden gegeven, deze  twee stellen bij elkaar kwamen. Er zal een geregeld liefdesleven geweest zijn, ook ver nadat de vrouw de grens van kinderen krijgen gepasseerd is.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst ook in het verdere van uw gelukkig huwelijksleven. Wat geeft de Heere veel aan ons dat Hij heeft onthouden aan anderen die ongetrouwd door het leven moeten gaan. Neem vandaag eens de tijd om ook voor hen te bidden.

Ds. A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

overgangseksualiteit in het huwelijk
25 reacties
marliesk
Het antwoord is duidelijk, maar wat ik heel erg mis is dit;
In de overgang kan een vrouw nog steeds vruchtbaar zijn. Dus ik zou voorzichtig zijn als er geen kinderwens meer is!!
hjrl
Precies Marlies, dát gegeven wordt vaak achterwege gelaten. Maar is wel belangrijk.
ariane
Maar de vragensteller zegt na de overgang! Dan is het voorbij de vruchtbare periode!
hjrl
Ariane, is het wel zó duidelijk? Na overgang ook echt onvruchtbaar?
ariane
Als je als vrouw na je laatste menstruatie (de menopauze) een jaar niet meer hebt gemenstrueerd dan ben je in de postmenopauze en niet meer vruchtbaar.
Natuurlijk is het altijd verstandig met je huisarts deze dingen te bespreken, er breekt een nieuwe levensfase aan er zullen andere vragen zijn maar anti-conceptie is dan niet meer nodig.