In de psychiatrie werken [VIDEO]

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik wil later graag in de psychiatrie werken als verpleegkundige. Tegelijk vind ik dat erg moeilijk, omdat ik vaak onzeker ben. Ook vind ik het moeilijk om werk en privé te scheiden, ik neem snel problemen mee naar huis. Het lukt mij vaak niet om assertief te zijn. Toch zou ik echt graag mensen met psychische problemen willen helpen. Heeft u misschien een goed advies voor mij?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er valt dus nog genoeg te leren voor je! Ga de opleiding volgen die nodig is om je doel te bereiken. Als het goed is leer je dan meer over je eigen functioneren in gesprekken met een tutor of mentor. Ook zijn stageperioden al dan niet tegelijk met supervisie zeer nuttig om je te leren inzien of je geschikt bent voor het beroep dat je later graag wilt uitoefenen.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie
2 reacties
Ria123
Misschien is het een idee om nu al een assertiviteitstraining te gaan volgen.
wilrij
beste mevrouw
belangrijk in deze is de vraag waarom u eigenlijk in de psychiatrie wil.
van belang is niet alleen assertiviteit, maar deskundigheid.
mijn ervaring als verpleegkundige in de psychiatrie (32 jaar} is dat mensen die zelf al de nodige problemen hebben ondervonden in het leven de een opleiding gaan volgen zelden deze voltooien.
het is een zwaar psychisch belast beroep, met de motivering "ik wil mensen helpen" is wel wat mager. bij de hema kan je ook mensen helpen.
weet waaraan u begint. het is een prachtig vak, maar denk er goed over na of u daar stabiel voor in het leven staat, dat is een voorwaarde om dit vak uit te oefenen. de zuster met het lampje uit de Krim oorlog bestaat allang niet meer
ik wens u veel wijsheid toe, denk er nog eens rustig over na.