Teleurgesteld door einde aan verkering

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

07-08-2002, 00:00

Vraag

Ik heb God heel lang om een lieve christelijke vriend gebeden omdat ik voorheen heel veel uitging, veel verkeerde vrienden had en veel verkering met onchristelijke jongens. Toen ik tot geloof kwam had ik erg veel spijt van wat ik gedaan had en ben op de jeugdvereniging gegaan en heb hele lieve echte vrienden van God ontvangen. Toen ging ik bidden om verkering met iemand om mijn leven mee te delen en die ook christelijk was. Maar ik kon mijn oude onchristelijke ex-vriend niet vergeten, toen ik eindelijk na een half jaar het aan God overgegeven had en vroeg of God me de jongen wilde geven die bij me paste.

Twee dagen later had ik verkering; onverwacht en ongedacht dat het zo snel ging. De jongen was lief, eerlijk, christelijk en onze karakters sloten perfect op elkaar aan. Zo ook onze interesses. Gisteren heeft hij me opgebeld om te zeggen dat hij niet meer van me hield. Waarom krijg ik eerst een vriend van God om hem daarna weer te verliezen zodat ik alleen maar meer pijn heb God heeft toch zelf in Zijn woord beloofd dat je eerst het Koninkrijk van God moet zoeken en dat daarna je alle dingen toegeworpen zullen worden! Ik snap ook dat ik niets verdien en dat alles wat ik krijg alleen genade is, maar waarom weer die pijn terwijl ik eindelijk mijn levensgezel gevonden had? Is dat een straf van God?


Antwoord

Ik kan mij ontzettend goed voorstellen dat je telergesteld bent. Je hebt je 'oude' onchristelijke vriend los moeten leren laten, wat je veel moeite kostte. Je kreeg als verrassing een nieuwe, lieve, gelovige vriend en je had het gevoel dat dit een gebedsverhoring was. En nu deze teleurstelling. Ja, het is moeilijk om hier een antwoord op te geven. Het is goed te begrijpen dat je hier heel veel verdriet van hebt. In ieder geval mag je dit verdriet ook bij de Heere God neerleggen.
 
Je moet dit niet als een speciale straf van God zien. Je had je zonden over je verkeerde levenswandel tegenover Hem beleden, dan wil Hij het ook vergeven. Het bijzondere van de Heere God is dan ook dat Hij werkelijk opnieuw wil beginnen met mensen. Daar zijn vele voorbeelden van te noemen in de Bijbel.

Het is nu eenmaal zo dat verkeringen uit kunnen gaan. Daarom heb je ook verkering om te zien of je bij elkaar past, of je naar elkaar toegroeit. En als dat bij een van beiden niet het geval blijkt te zijn, dan "moet" de verkering worden uitgemaakt, hoe moeilijk dat misschien ook is en hoe pijnlijk ook voor de ander die liever had willen doorgaan. Als een van beiden tegen zijn/haar zin zou trouwen dan gaat het gewoon niet goed in het huwelijk en dan zit je pas echt goed in de problemen.

Gods leiding in je leven kun je niet narekenen. Vaak kun je achteraf, soms pas na lange tijd zeggen dat het goed is dat het gegaan is zoals het gegaan is. Het belangrijkste is dat je ook in dit alles op God durft te vertrouwen en dat je jouw leven in Zijn handen durft te geven.

Je mag blijven bidden om een lieve, gelovige man, maar bidt dan ook: "Heere, u wil geschiede".

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

liefdesverdriet
Dit artikel is beantwoord door

Alie Hoek - van kooten

  • Geboortedatum:
    27-08-1949
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
936 artikelen
Alie Hoek - van kooten

Bijzonderheden:

Auteur van o.a.

Bekijk ook:

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Waarom heeft God mensen geschapen met dubbele seksuele gevoelens? Waarom heb ik die in mijn leven? Waarom voel ik me soms aangetrokken tot mijn eigen geslacht? Waarom val ik vaak daarin en laat ik me ...
Geen reacties
07-08-2006
Hoe kan ik weer goed contact met mijn dochter krijgen? Ze is al een poos depressief en heeft zelfmoordneigingen. Wat moet ik? Ik ben echt radeloos.
Geen reacties
07-08-2015
Aan een Ger. Gem.-predikant/ambtsdrager. Mag ik van Jezus spreken als ik Hem (nog) niet ken? Hij is mij nog nooit geopenbaard vanachter het recht.
Geen reacties
07-08-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering