Piercings laten zetten

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik heb een wenkbrauwpiercing en ik heb pas een lippiercing laten zetten. Nu zeggen er mensen tegen mij dat ik mijzelf vermink. Staat er iets over in de Bijbel dan behalve dat je lichaam een tempel van de Heilige Geest is? Ik vind piercings mooi en ik geloof dat God echt van mij houdt, ook al heb ik piercings in mijn gezicht. Maar waarom reageren mensen dan zo fel op mij, alsof ik mij 'vermink'?

Antwoord

Beste jonge vriend(in),

Inderdaad is een heel belangrijk uitgangspunt voor de christen dat zijn lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Die schone tempel van de Heere moeten en mogen we rein, zuiver, voorzichtig bewaren.

In dat kader lezen we in de Schrift ook over de wetten voor de Israëlieten om heilig te zijn. Zo lezen we in Lev. 19:28: "Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken: Ik ben de HEERE." Dit wordt niet alleen tegen de priesters gezegd, maar tegen het volk in het algemeen. Blijkbaar was dit een gewoonte van de heidenen om Israël heen als teken van rouw. Ook in deze uiterlijke en concrete dingen moest het volk zich onderscheiden van de andere volkeren.

In Jeremia 16:6 komt dit terug: "Men zal hen niet beklagen, noch zichzelf insnijden noch kaal maken om hunnentwil." Jeremia verwijt het in Gods Naam aan Moab dat op alle handen insnijdingen zijn (Jer. 48:37). Een hoofdstuk eerder lezen we: "Hoelang zult gij uzelf insnijdingen maken?" Hieraan was blijkbaar het onderscheid tussen heidenen en niet-heidenen zichtbaar. Wanneer men deze gewoonte niet meer zou hebben, zou dat een teken zijn dat er bekering bij de Filistijnen was gekomen.

Deze enkele gegevens kunnen ons duidelijk maken dat we hier met een heidens rouwgebruik hebben te maken. Waarom zouden wij dat overnemen? Laten we niet kijken hoever we nog net met de wereld meekunnen, maar laten we onderzoeken hoe we zover mogelijk bij de wereld vandaan kunnen blijven. Dat leert Gods Woord en Gods Geest in ons hart. Is dat jouw verlangen?

Je ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

sieraden