Schrikken van Psalm 68

Ds. C.G. Vreugdenhil / 46 reacties

Vraag

Ds. Vreugdenhil. Afgelopen zondag luisterde ik via de audioserver naar uw dankzeggingspreek na het Heilig Avondmaal. Ik heb twee vragen: 1. Bij ons was het ook Avondmaal, maar de avonddienst heet bij ons nabetrachting. Waarom noemt u het dankzegging? 2. U noemde aan het eind van de dienst de naam van Kees Kraaijenoord die met 30.000 jongeren Psalm 68:10 zong uit de berijming van 1774. Ik werd nieuwsgierig en zocht het betreffende filmpje op. Daar schrok ik best van! Het kwam toch wel erg heftig over met al die show. En u had in de preek nog wel gewaarschuwd voor wereldgelijkvormigheid. Overigens vond ik het wel erg mooi dat u de psalm aan het einde van de dienst staande liet zingen.

Antwoord

Het bijbelse woord is dankzegging. Nabetrachting is natuurlijk ook goed. Je kunt allebei de uitdrukkingen gebruiken. Wat betreft Psalm 68:10, ik geniet daar van. Ik vind het schitterend als zoveel mensen dit vers zingen. Het gaat om de inhoud en de rest is cultuur. Wereldgelijkvormigheid is iets heel anders. Het gaat om je hart. Wat zullen er veel verrassingen voor jou zijn als jij straks in de hemel komt. Of denk je dat je daar niet zult zijn?

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

46 reacties
joelie
Wat heerlijk dat er nog predikanten zijn met een eigen mening.
Zulke nuchterheid zou er meer moeten zijn...
Roozemond
Geweldig antwoord van de ds.! Hier geniet ik echt van, gewoon jezelf zijn, ook al heb je de taak om het Woord van God te brengen.
Ik moest als 'gergemmer', om me zo maar eens uit te drukken, ook wennen aan Kees Kraaijenoord, maar ik luister er nu graag naar. In april jl. was ik bij een concert van hem in Putten waar we begonnen met Psalm 68:10. Heerlijk dat Kees gelijk van zichzelf afwees en alle 1000 mensen er op wees dat ze niet voor hem moesten klappen, maar voor God, Hem alle eer!

En ja, Psalm 68:10 vind ik een super bemoedigende Psalm!

We mogen God dienen op onze eigen manier, met de gaven die we gekregen hebben, niet met allemaal regeltjes en in 'hokjes'. Zo heeft Jezus het echt niet bedoeld!
Catherine
Had nog nooit van K.K. gehoord. Maar is deze dominee dan geen "buitenbeentje in zijn kerkverband ? Ik lees altijd graag de antwoorden van ds. Vreugdenhil. Maar is dit niet meer een vraag via persoonlijke mail ?
1a2b3c
Wat kan ik er naar verlangen om niet met 30.000 maar met een schare die niemand tellen kan God's lof te zingen.
Dat gaat vast niet op hele noten die je drie tellen aan moet houden
De trommel en de fluit en de vrolijke cimbaal, snarenspel en orgel.
David huppede hier op aarde al van zielenvreugd, wat zal dat in de hemel zijn!!

Juicht o volken juicht,
Handklapt en betuigt...

Wereldgelijkvormigheid gaat over de dingen waar de wereld zich druk over maakt zoals geld, eer en roem enzo. Over de gezindheid van je gemoed.

Fijn antwoord ds.Vreugdenhil.
Roozemond
Dominee Vreugdenhil weet waar het om gaat in het leven en zegt precies waar het op staat, dat is prettig. Hij verpakt het niet met allerlei verzachtende uitdrukkingen enz. Dat waardeer ik echt. Zo ook nu, hij stelt zich kwetsbaar op.
Als wij leesdienst hebben, lezen ze bij ons de HC van ds. Vreugdenhil wat ik erg op prijs stel. Hij is zeg maar echt van NU!
pannenkoek
Hmmm wij lezen nu ook de HC van Ds. Vreugdenhil :-)

Een predikant die over kerkmuren heen kijkt. Heerlijk om naar hem te luisteren. In alle eenvoud preekt hij het Woord van God. Zijn ervaring van enkele jaren zendingsveld draagt hier ook aan bij. Daar kun je ook geen moeilijke woorden gebruiken en dat hoeft hier ook niet.

@Catherine, ja ik vind soms ook dat er vragen gesteld worden die beter linea recta naar hem kunnen en niet via deze weg.
pannenkoek
Om nog even op de vraag terug te komen...

Hier onder ps 68:10 van de berijming van 1773.
Het opschrift luidt 'schrikken van ps 68:10' Maar ik denk dat de vragen steller geschrokken is van de naam die de Ds noemde in zijn preek.

Van onderstaande psalm schrik je toch niet?

Geloofd zij God met diepst ontzag!
Hij overlaadt ons, dag aan dag,
Met Zijne gunstbewijzen. (een onuitputtelijke bron)
Die God is onze zaligheid;
Wie zou die hoogste Majesteit
Dan niet met eerbied prijzen? (Heerlijk om Hem te loven in de psalmen en liederen!)
Die God is ons een God van heil;
Hij schenkt, uit goedheid, zonder peil,
Ons 't eeuwig, zalig leven;
Hij kan, en wil, en zal in nood, ( en ZAL dus geen misschien)
Zelfs bij het naadren van den dood,
Volkomen uitkomst geven. (ja, al diverse keren ervaren)

Als je zo eens goed kijkt is dit vers heel rijk van inhoud ( zijn overigens alle psalmen, hoewel ik in de één meer ziet als in de ander) En schrik ik niet van dit psalm vers.

OVer 'nabetrachting en dankzegging' ik hoor het ook allebei maar ervaar geen van beiden als 'storend' Dankzegging klinkt denk wat eenvoudiger.
bootje
@ pannenkoek ik denk dat de vragensteller bedoelt de show rondom psalm 68. Heb het ook even opgezocht, en als het filmpje op de eo jongerendag wordt bedoelt kan ik de vragensteller wel begrijpen. Maar dat weet ik niet zeker, heb namelijk niet de preek beluisterd waar de Ds. het filmpje aanhaalt.
@ catherina ja dat denk ik zeker wel.
Diny
Natuurlijk heeft de vraagsteller het zo bedoeld. Met Psalm 68:10 is niets mis!
Ook lijkt het me geweldig om met 30.000 mensen die Psalm te zingen. Maar dan zonder die wereldse show eromheen.
flowers
Wat een mooi antwoord. Daar valt geen speld tussen te krijgen.
Wat heerlijk dat deze dominee zo realistisch in het leven staat, en dat ook nog es durft uit te dragen. Daar heeft de jeugd wat aan!
Tijden veranderen nu eenmaal. 30.000 jongeren die met elkaar psalm 68 zingen, prachtig!
Dat krijgt geenéén kerkverband voor elkaar (al dan niet op hele noten); de jeugbondsdagen en de zendingsdagen zijn een aflopende zaak. Mijn zoon wil alleen er nog maar heen omdat erna een leuk uitje is gepland.
Ik hoop dat hij niet het hele geloof vaarwel gaat zeggen, maar dat hij mee gaat doen met die 30.000, en later ook bij die ontelbare schare mag horen....
EVA
De hele show, het handgeklapt is allemaal ter eer van God!!
Rianne1357
Allereerst, ik vind het heerlijk dat Ds vreugdehil wars van alle wetjes en hokjes en regeltjes zijn eigen mening heeft altijd gegrond op Gods woord.( dat moet natuurlijk altijd bij iedereen) t probleem is dat zoveel mensen het vaak beter weten dan het Woord van onze God. dat is puur hoogmoed. ik vind het een erg fijne eerbiedwaardige eerlijke ds zonder opsmuk.

het filmpje heb ik niet gezien kan ik niet over oordelen. ik hou ik persoonlijk allemaal niet zo van. ik vind daar komen mij te veel wereldse dingen bij, misschien van deze tijd? ( en ben ik niet van deze tijd?) maar laten we t maar eenvoudig houden.

Misschien als ik door Genade in de Hemel komen mag, dat ik mij ook zal verbazen.
maar ik ken ook een spreekwoord vd oudjes, een nauw leven geeft een ruim sterven, een ruim leven geeft een nauw sterven. misschien krijg ik nu heel refoweb over mij heen, ik bedoel liever die fratsen eraff, dat ik met eerbied gezegt(heel raar misschien) in de Hemel tegenkom dat dat wel mocht? als hier te ruim gedaan geleeft.ik hoop dat jullie mij volgen.
met Cartharine ben ik eens, zo iets uit de preek is toch persoonlijk ook vd predikant vraag dat per telefoon of mail ad ds zelf persoonlijk. lijkt mij beter.
EVA
Rianne 1357,

"Misschien als ik door genade in de hemel komen mag"
De Heere Jezus heeft ook voor u die genade, want Hij heeft ook voor u Zijn Zoon gegeven, en het is ook voor U! Kies dan heden wie je dienen wilt..... Rom 10 vs 9 moet u eens lezen zo simpel is het!!
en dan mag u ook in de HEMEL komen mag u zekerheid hebben voor het leven na dit leven.

En dan mag u hier al God loven met alles er op en eraan, want ik snap u opmerking wel dat wanneer je in de hemel komt en het is wel geoorloofd....
maar ik zou dan toch zoiets hebben Heer wat heb ik U op de aarde te kort gedaan...Hij komt toe alle eer, glorie, dankzegging en aanbidding hier al op deze donkere aarde.
1a2b3c
Rianne, op zich ben ik het met je eens. Als je twijfelt, niet doen!!
Punt is alleen in dit geval dat die 'fratsen' gewoon in de Bijbel staan.
(behalve die lichtjes dan, je had nog geen electrciteit)
Ik vind het jammer dat er door sommigen zo'n sfeertje van werelds/zondig omheen gepraat/gepreekt wordt.
Als iemand het zelf niet wilt, prima maar als er vanuit de Bijbel niets tegenin gebracht kan worden (eerder tegenovergesteld) moet er niet gedaan worden of de ander werelds/verkeerd bezig is.
Ik zeg niet dat jij dat doet maar het wordt wel vaak gedaan.
Ik vind 1Korth.8 in dit verband ook wel verhelderend.
Roozemond
Hoi Rianne 1357,
Ik kan jouw reactie wel goed volgen. Ik heb zelf ook een tijdlang zo gedacht en zo geleefd. Er zijn ook momenten dat eenvoud op zijn plaats is, maar aan de andere kant geloof ik echt dat God het van ons vraagt en onze taak is om Hem te prijzen en te loven. Die voorbeelden zie je in de Bijbel ook.

Gisteravond zongen we in de kerk o.a. Psalm 32:6: rechtvaardig volk verheft uw blijde klanken, verheugd in God naar waarde nooit te danken, ZINGT VROLIJK roemt Zijn deugden 't alle tijd, gij die oprecht van hart en wandel zijt.

en ook de Psalm hieronder laat duidelijk de blijdschap in God zien die we mogen uiten.

Maar 't vrome volk in U verheugd, zal huppelen van zielevreugd, daar zij hun wens verkrijgen, hun blijdschap zal dan onbepaald, door 't licht dat van Zijn aanzicht straalt, ten hoogste toppunt stijgen, heft Gode blijde psalmen aan, verhoogd, verhoogd voor Hem de baan, laat AL wat leeft HEM eren, bereidt den weg in Hem verblijdt, Die door de vlakke velden rijdt, Zijn naam is Heer der heren.

Ik denk niet dat God van ons vraagt om heel stil onze weg te gaan waarbij anderen vragen over ons hebben hoe het nu eigenlijk is.
Denk aan de vruchten van de Geest, BLIJDSCHAP!!

Ik zeg niet dat je als christen altijd maar blij/vrolijk je weg moet gaan, dat is een ander uiterste.

Ik ervaar blijdschap van God in de hemel als ik Hem mag grootmaken en dat is in 1 woord geweldig! het gaat altijd om Hem, nooit om degene die het zingen etc.

Je kunt niet met een 'misschientje' naar de hemel, het raakt me wel dat je dat schrijft. Hoop dat je zekerheid gaat ervaren, vandaag nog, Hij laat geen bidder staan en klopt ook aan jouw hart.

Gods zegen!
Rianne1357
Ben het van harte met jullie allen eens.( laatste 3) maar al mag ik zekerheid hebben omtrent mijn persoonlijk geloof. toch val ik mij zelf regelmatig tegen in alles. het is een dagelijkse strijd erop of eronder. diezelfde psalmen kan ik met volle overgave zingen zeker met blijdschap!!! maar er zijn ook dagen van treuren om mijn zonde. het is niet altijd halleluja. als je me begrijpt. en een iedere is in zijn eigen geweten ten volle verzekerd. dus ik voel mij er niet goed bij , ik heb er niets (meer) mee met zulke zangers of wijze van......! maar voor een ander kan en mag dat van mij anders zijn. ik zelf vind je hebt met een Helig God te doen. daar past eerbied bij. ik vraag mij altijd aff, zou de Heere Jezus zich hier thuis gevoeld hebben? als mijn geweten moet zeggen, nee. dan ik ook liever niet. begrijpen jullie. maar ik be en veroordeel niemand hierin.
Catherine
@Rianne: ben jij soms ook een "refomeisje" ? Ik ben het van huis helemaal niet gewend, dat uitbundige. Het verbaast mij echter wel dat een ger gem dominee hier helemaal geen moeite mee heeft ! In die kerken is dit toch not done ?
Idd, een nauw leven, zeker zonder uitbundigheid, laag bij de grond blijven, DAT hoor je in de ger gem kerken ( e.a. uiterst rechtste uiteraard ook)
Voor mij hoeft het persoonlijk ook niet zo.
Maar kan me, zeker als je jong bent, voorstellen dat je dit als zeer fijn ervaart. Ik ben juist van de kleine kerkjes.
1a2b3c
ik vraag mij altijd aff, zou de Heere Jezus zich hier thuis gevoeld hebben? als mijn geweten moet zeggen, nee. dan ik ook liever niet.

Ik denk dat in de rechtse kerken een heel ander beeld van Jezus (qua cultuur) is geschetst dan dat wat je uit de Bijbel zelf krijgt aangereikt.
En omdat je zo bent opgevoed zegt je geweten nee maar je moet je door het Woord laten leiden.
De oosterse cultuur is veel uitbundiger, zowel in vreugde als in verdriet.
Daar leefde Jezus in dus zal Hij Zich daar best thuis hebben gevoelt (voor zover Hij Zich in de wereld kon thuisvoelen) net zoals wij ons in onze cultuur thuisvoelen.
Bij verdriet gingen ze letterlijk in zak en as. Als je op het journaal oosterse mensen ziet, generen ze zich helemaal nergens voor en jammeren luid voor de camera's.
Toen Jezus weende over Jeruzalem deed Hij dat hardop.
En probeer je eens een beetje concreet voor te stellen hoe het eruit moet zien als er staat: juicht o volken juicht, handklapt en betuigt...
Oneerbiedig wordt er vaak meteen door de 'behoudenden' geroepen.
Maar eigenlijk zijn ze zelf gewoon erg stijfjes.
Toen de verloren zoon thuis kwam werd er een groot feest gegeven, gezang en dans... En in ps.150 looft Hem met de trommel en fluit enz
Nou kan je natuurlijk zeggen dat wij in onze cultuur dit niet gewend zijn maar dat 'wij' is maar een klein groepje die vaak de wenkbrauwen fronsen als ze medechristenen tegenkomen die geen last hebben van remmingen.

Maar, een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Roozemond
Dapper Rianne dat je zo open durft te zijn!

Wat is het fijn dat we God op onze eigen manier mogen dienen/liefhebben/vrezen. Ook daarin zijn we als mens uniek.

Persoonlijk geloof ik, als je Hem mag kennen als je Heiland en Verlosser, er ook alles voor over hebt, om Hem de dank toe te brengen.

Rianne, ik kan ook niet altijd blij zijn, maar dat was David bijv. ook niet als je de Psalmen leest. Wel is het belangrijk eerlijk stil te staan bij het waarom van je gevoel. Vaak gebruikt de duivel moedeloosheid nl. Is mijn ervaring hoor, hoeft voor jou & anderen niet zo te zijn.

Maar waar Hij is, zal de nacht verdwijnen!
henkie
Ik denk inderdaad dat de dominee hier de spijker op de kop slaat: "Het gaat om de inhoud en de rest is cultuur."
Ik geef toe, het is even wennen ;-)