Site van Reformatorisch Dagblad op zondag

Redactie Refoweb / 21 reacties

Vraag

De site van het Reformatorisch Dagblad is op zondag niet bereikbaar. Welke gedachte zit hier achter? Moet ik dan de papieren krant ook niet lezen op zondag? Overigens is het gedeelte met de kerktijden wel beschikbaar op die dag.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De website van het Reformatorisch Dagblad is inderdaad, al vanaf het begin in 1997, op zondag gesloten. Dat wil zeggen: op die dag staat er een mededeling op de site dat die op zondag niet bijgewerkt wordt. Kijk maar op: http://www.refdag.nl/zondag.

De hoofdredactie van het RD krijgt hier regelmatig vragen over. Vroeger was dat vooral vanwege lezers uit Canada, de VS of juist het Verre Oosten, maar door een technische voorziening is de site nu alleen gesloten op de uren dat het in die tijdzone zondag is. Tegenwoordig komen er vaak vragen omdat refdag.nl veel bezoekers trekt zonder christelijke achtergrond.

Ik begrijp ook dat het niet voor iedereen meteen duidelijk is waarom het RD de website op zondag sluit. De belangrijkste reden is, kort gezegd: we willen duidelijk maken dat de zondag een bijzondere dag is, bedoeld voor de dienst van God. Die dag moet niet de actualiteit, niet het nieuws centraal staan, maar op die dag gaat het om een veel belangrijker boodschap, het Woord van God. Dat betekent niet alleen dat we zelf, als redacteuren, die dag niet werken, maar ook dat we vinden dat anderen niet met nieuws bezig moeten zijn. Dat bezoekers dan misschien toch naar andere sites gaan, is hun eigen verantwoordelijkheid. Wij proberen hen er voorzichtig en vriendelijk op te wijzen dat het een rustdag is en dat het juist een groot voorrecht is om die dag afstand te nemen van het nieuws, je af te zonderen van je werk en de dingen te zoeken die Boven zijn.

Misschien zeg je: maar dan zou je als redactie ook kunnen besluiten om de site niet te actualiseren, dat te melden, en verder de artikelen van de voorgaande dagen gewoon toegankelijk laten? We halen immers ook niet op zaterdagavond de kranten op bij de abonnees, omdat we vinden dat ze die niet op zondag mogen lezen? Inderdaad niet - en het is ook zo dat er heel wat artikelen in de krant en op de site staan die geschikt zijn om op zondag te lezen, denk aan achtergrondartikelen over kerkhistorie en aan opinieartikelen. Maar het is voor ons niet eenvoudig om die webartikelen te scheiden in twee soorten, de ‘zondagse’ en de ‘doordeweekse’.

Bovendien is er nog wel een verschil tussen krant en site: de krant is al op zaterdag bezorgd en dan is het iemands eigen verantwoordelijkheid als hij er op zondag nog delen van lezen wil - maar als de site op zondag open is, ‘bezorgen’ we op dat moment die artikelen en is het onze verantwoordelijkheid. Dat vinden we zwaarder wegen dan het voordeel dat onchristelijke mensen in aanraking komen met onze artikelen.

Er is nog een ander punt. De website refdag.nl bevat advertenties en die zijn een belangrijke inkomstenbron. Het is technisch heel moeilijk om die advertenties op zondag te blokkeren, mede omdat er steeds weer nieuwe advertentievormen ontstaan. Als de site op zondag open is, betekent het dat we er die dag ook geld aan verdienen. Het is toch erg onlogisch als we als krant er telkens op wijzen dat bijv. winkels op zondag gesloten horen te zijn terwijl we zelf onze ‘winkel’ open laten? In de Bijbel wordt dat nadrukkelijk verboden, lees maar Amos 8:5 en Nehemia 13:15-17. Inderdaad, daardoor missen we bezoekers en inkomsten, maar we mogen verwachten dat er zo meer zegen rust op het bezoek en de inkomsten van de andere dagen van de week.

Inderdaad, de website kerktijden.nl, ook van het Reformatorisch Dagblad, is wel op zondag open. Op die site vind je alleen informatie over kerkdiensten: welke predikant er waar en wanneer voorgaat. Die site is natuurlijk niet bedoeld om te bevorderen dat mensen op zondag naar allerlei andere kerkelijke gemeenten gaan.  Maar er zijn ook mensen die ergens tijdelijk verblijven, zeker in deze vakantiemaanden. We doen dat ook met onze wekelijkse preekbeurtenpagina in de papieren krant, maar de site heeft daarnaast de mogelijkheid om op een laat moment nog wijzigingen in de preekbeurten aan te brengen.

Ten slotte: ik ben blij met je vraag, maar het roept bij mij wel meteen de vraag op hoe andere reformatorische christenen hier mee omgaan. Dat geldt zowel de ondernemers die op zondag hun website (en webshop?) open laten, als de surfers, die op zondag er geen moeite mee hebben om even een boek, kledingstuk of mobieltje te kopen. Laten we allen de geschiedenis uit Nehemia 13 ter harte nemen.

S. M. de Bruijn,
Adjunct-hoofdredacteur RD

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

21 reacties
Catherine
@naam: gelukkig ben ik niet vaak ziek, maar als dat wel zo is, ben ik wel blij met audio server hoor. Onze kinderen zijn al wat ouder, dus snappen prima waarom en wanneer wel.
Overigens laten wij sporadisch de kinderen wel eens op hun schoolweb kijken, ivm allerlaatste mededelingen. Het is wel eens gebeurd dat ze maandagochtend nietsvermoedend in een lege klas stonden of spullen hadden moeten meenemen. Ze hebben nl hun mobieltje dan niet aan, dus missen evt smsjes.