Site van Reformatorisch Dagblad op zondag

Redactie Refoweb / 21 reacties

Vraag

De site van het Reformatorisch Dagblad is op zondag niet bereikbaar. Welke gedachte zit hier achter? Moet ik dan de papieren krant ook niet lezen op zondag? Overigens is het gedeelte met de kerktijden wel beschikbaar op die dag.

Antwoord

De website van het Reformatorisch Dagblad is inderdaad, al vanaf het begin in 1997, op zondag gesloten. Dat wil zeggen: op die dag staat er een mededeling op de site dat die op zondag niet bijgewerkt wordt. Kijk maar op: http://www.refdag.nl/zondag.

De hoofdredactie van het RD krijgt hier regelmatig vragen over. Vroeger was dat vooral vanwege lezers uit Canada, de VS of juist het Verre Oosten, maar door een technische voorziening is de site nu alleen gesloten op de uren dat het in die tijdzone zondag is. Tegenwoordig komen er vaak vragen omdat refdag.nl veel bezoekers trekt zonder christelijke achtergrond.

Ik begrijp ook dat het niet voor iedereen meteen duidelijk is waarom het RD de website op zondag sluit. De belangrijkste reden is, kort gezegd: we willen duidelijk maken dat de zondag een bijzondere dag is, bedoeld voor de dienst van God. Die dag moet niet de actualiteit, niet het nieuws centraal staan, maar op die dag gaat het om een veel belangrijker boodschap, het Woord van God. Dat betekent niet alleen dat we zelf, als redacteuren, die dag niet werken, maar ook dat we vinden dat anderen niet met nieuws bezig moeten zijn. Dat bezoekers dan misschien toch naar andere sites gaan, is hun eigen verantwoordelijkheid. Wij proberen hen er voorzichtig en vriendelijk op te wijzen dat het een rustdag is en dat het juist een groot voorrecht is om die dag afstand te nemen van het nieuws, je af te zonderen van je werk en de dingen te zoeken die Boven zijn.

Misschien zeg je: maar dan zou je als redactie ook kunnen besluiten om de site niet te actualiseren, dat te melden, en verder de artikelen van de voorgaande dagen gewoon toegankelijk laten? We halen immers ook niet op zaterdagavond de kranten op bij de abonnees, omdat we vinden dat ze die niet op zondag mogen lezen? Inderdaad niet - en het is ook zo dat er heel wat artikelen in de krant en op de site staan die geschikt zijn om op zondag te lezen, denk aan achtergrondartikelen over kerkhistorie en aan opinieartikelen. Maar het is voor ons niet eenvoudig om die webartikelen te scheiden in twee soorten, de ‘zondagse’ en de ‘doordeweekse’.

Bovendien is er nog wel een verschil tussen krant en site: de krant is al op zaterdag bezorgd en dan is het iemands eigen verantwoordelijkheid als hij er op zondag nog delen van lezen wil - maar als de site op zondag open is, ‘bezorgen’ we op dat moment die artikelen en is het onze verantwoordelijkheid. Dat vinden we zwaarder wegen dan het voordeel dat onchristelijke mensen in aanraking komen met onze artikelen.

Er is nog een ander punt. De website refdag.nl bevat advertenties en die zijn een belangrijke inkomstenbron. Het is technisch heel moeilijk om die advertenties op zondag te blokkeren, mede omdat er steeds weer nieuwe advertentievormen ontstaan. Als de site op zondag open is, betekent het dat we er die dag ook geld aan verdienen. Het is toch erg onlogisch als we als krant er telkens op wijzen dat bijv. winkels op zondag gesloten horen te zijn terwijl we zelf onze ‘winkel’ open laten? In de Bijbel wordt dat nadrukkelijk verboden, lees maar Amos 8:5 en Nehemia 13:15-17. Inderdaad, daardoor missen we bezoekers en inkomsten, maar we mogen verwachten dat er zo meer zegen rust op het bezoek en de inkomsten van de andere dagen van de week.

Inderdaad, de website kerktijden.nl, ook van het Reformatorisch Dagblad, is wel op zondag open. Op die site vind je alleen informatie over kerkdiensten: welke predikant er waar en wanneer voorgaat. Die site is natuurlijk niet bedoeld om te bevorderen dat mensen op zondag naar allerlei andere kerkelijke gemeenten gaan.  Maar er zijn ook mensen die ergens tijdelijk verblijven, zeker in deze vakantiemaanden. We doen dat ook met onze wekelijkse preekbeurtenpagina in de papieren krant, maar de site heeft daarnaast de mogelijkheid om op een laat moment nog wijzigingen in de preekbeurten aan te brengen.

Ten slotte: ik ben blij met je vraag, maar het roept bij mij wel meteen de vraag op hoe andere reformatorische christenen hier mee omgaan. Dat geldt zowel de ondernemers die op zondag hun website (en webshop?) open laten, als de surfers, die op zondag er geen moeite mee hebben om even een boek, kledingstuk of mobieltje te kopen. Laten we allen de geschiedenis uit Nehemia 13 ter harte nemen.

S. M. de Bruijn,
Adjunct-hoofdredacteur RD

21 reacties
naam
Een mooi antwoord. Laten we de zondag een afgezonderde dag houden, bedoeld in de 1e plaats voor de dienst van God (kerk, huisgodsdienst enz.). Maar ook een rustdag voor de mens, voor je gezin. Van mij mag de kerktijden.nl ook 'dicht'; het lijkt mij dat je je op zaterdag toch zeker wel hebt voorbereid waar je zondags gaat kerken. En mij lijkt het logisch dat je op zondag je webshop, artikel op marktplaats enz. niet te koop laat staan?
'Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt'.
naam
Even wat anders; is refoweb ook gesloten op zondag? Lijkt mij toch wel als reformatorische site? En anders vandaag nog veranderen natuurlijk... :-)!
1a2b3c
Refoweb is niet gesloten op zondag en ik zou ook niet weten waarom je op zondag niet mag reageren.
Je zit toch thuis ook niet met je mond op slot en stroom gebruik je thuis ook op zondag.
Alphonsus
"Ten slotte: ik ben blij met je vraag, maar het roept bij mij wel meteen de vraag op hoe andere reformatorische christenen hier mee omgaan. Dat geldt zowel de ondernemers die op zondag hun website (en webshop?) open laten, als de surfers, die op zondag er geen moeite mee hebben om even een boek, kledingstuk of mobieltje te kopen. Laten we allen de geschiedenis uit Nehemia 13 ter harte nemen"".

Is hier dan niet al eens onderzoek naar gedaan?
Er is bijna niets meer in Nederland dat niet allang onderzocht is, hetzij door universiteiten, hetzij door studenten, hetzij door afstudeerders, hetzij door promovendi.

Wie heeft hier een antwoord op?
EVA
Ah die vraag had ik aan het RD zelf willen stellen want tot mijn verbazing kan je op zondag wel de zoekmachine gebruiken om op ds te zoeken in welke kerk die voorgaat......mijns inziens heb je allemaal een thuis gemeente en is het niet de bedoeling dat we op ds gaan "shoppen" en dan idd niet de krant lezen op internet maar wel de zoekmachine gebruiken om eens te kijken welke ds we gaan beluisteren.....erg dubbel
naam
Het lijkt mij (buiten alle andere redeneringen om) goed om de computer op zondag niet te gebruiken om zo ook de zondag te onderscheiden van andere dagen en ons niet bloot te stellen aan allerlei verleidingen die er dan op ons afkomen. Laten we Gods dag daarvoor niet gebruiken. En hoe kunnen we onze kinderen duidelijk maken dat wij wel even op refoweb kijken maar dat we geen spelletjes gaan doen enzo op de computer op Gods dag? Laten we duidelijke grenzen stellen hoe we de zondag (niet) doorbrengen.
Roozemond
Een ieder zij in zijn eigen gemoed helemaal zeker van zijn/haar keus!
Ik denk dat het voor ieder een persoonlijke keus is. We kunnen hier weer eindeloos een discussie van maken, maar het gaat toch om jezelf.
sydneylover
Het is heel gemakkelijk om refdag.nl op zondag te bekijken. Ga bijvoorbeeld naar www.proxify.co.uk en typ www.refdag.nl in.

Dit zeg ik niet om te provoceren, maar om te illustreren dat dit soort normatieve regels domweg niet werken op internet, een beetje handige gebruiker weet er zo omheen te werken.

Waarbij ik overigens nog steeds het besluit van het RD respecteer.
sydneylover
@naam:

Op zich ben ik het niet met je suggesties oneens, maar wees nou eens eerlijk: het is toch praktisch gezien ondoenlijk om je advertenties etc. op zaterdagavond van marktplaats te verwijderen om ze op maandag weer te plaatsen?
Ik heb wel eens wat op marktplaats gezet, maar hier eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht. En voor een webshop op zondag lijkt mij hetzelfde het geval. Etalages blinderen doet toch ook praktisch geen reformatorische ondernemer meer?

Het komt voor ieder persoonlijk neer op hoe hij of zij de rustdag invult. Zie het als een geschenk van God, dat één dag per week niets HOEFT, in plaats van dat iets niet mag. En dat deze dag inderdaad bij uitstek geschikt is om Hem te dienen in woord, gebed, gezang en samenzijn met de gemeente.
drernie
Een duidelijk antwoord hoewel ik mij niet volledig in alle standpunten kan vinden. Op zondag krijg je inderdaad een pagina met de mededeling dat de pagina niet wordt geactualiseerd. Er staat dus niet waarom de site op zondag gesloten is. Het hierboven gegeven antwoord vind ik hier niet in terug. Wellicht een idee voor het erdee om deze pagina aan te passen om hierover meer duidelijkheid te geven.

Verder heb ik persoonlijk moeite met het feit dat er voor mij wordt beslist dat ik op zondag deze site niet mag bezoeken.
Rianne1357
Een keurig uitgebreid duidelijk antwoord van onze krant.
Helemaal mee eens.
Tja het verbaast mij ook telkens weer als ik berichtjes krijg van refoweb/profielen of anders dat men op zondag het heel gewoon vind om achter de pc te duiken. let op. ik veroordeel het niet en niemand..... ik zelf doe het nooit. wil het oook bewust niet. maar het verbaast mij echter wel. die ene dag in de week bezig met anderen dingen als doordeweeks zou dat niet goed zijn?
Catherine
Ik heb er ook geen behoefte aan. De zondag vul ik in met andere dingen, die ik juist door de weeks niet doe of aan toe kom. Enkele maal luister ik via audioserver, maar check dan niet eens de mail.
1a2b3c
Natuurlijk moet iedereen het zelf weten maar komt er bij jullie op zondag enkel en alleen maar geestelijke taal uit je mond dan?
Kan me nauwelijks voorstellen dat alle koetjes en kalfjes de hele dag op stal staan.
Als je op refoweb reageert praat je alleen maar digitaal en dan ook nog regelmatig over geestelijke zaken.
Ik zie het verschil niet zo en bovendien, je kan een kerkdienst via de pc volgen en er is ook ontzettend veel goeds te lezen en horen op verschillende sites.
Het komt een beetje farizeërs over bij mij.
Gewoon een beetje nuchter blijven, het is maar een apperaat (waar we er zoveel van gebruiken, ook op zondag)
Rianne1357
1a2b3c,

Heb je wel eens gehoord over gewetensvrijheid? en dat ieder mens man vrouw jongen meisje in zijn/ haar eigen geweten ten volle verzekerd is om dit of dat te laten. nu dan mag jij er van mij best zo over denken dan zullen we elkaar niet als werelds of farizeer bestempelen, dat kwets een beetje he, vind je niet? jij denkt er zo overrrrrrr dat mag, maar wees voorz met je woorden. zet iemand geen stempel op naar jou beleving en inzichten. toch? als ik "ziek"ben zet ik de pc aan de tijd dat ik de kerkdienst vd gemeente rechtstreeks mee kan luisteren. dan maak ik daar gebruik van. maar op zondag heb ik daar geen tijd voor en geen behoefte aan. of de koetjes en kalfjes in de wei blijven? nee ook bij ons niet altijd, je vervalt er soms weer in. altijd goed nee! maar je hoort mij nooit zeggen dat ik goed ben. of wel? gr.
1a2b3c
Rianne, jazeker heb ik wel van gewetensvrijheid gehoort.
Ik zeg toch: iedereen moet het zelf weten, wat ik niet zou zeggen als je uit de Bijbel op kan maken dat iets niet goed is.
Jij zegt: het verbaasd me dat iedereen het heel gewoon vind om achter de pc te duiken...die ene dag in de week bezig met andere dingen... (dat vind jij dus werelds???)
Daarmee geef je indirect te kennen dat je bezig bent met door de weekse dingen, wat dus helemaal niet zo hoeft te zijn.
En ook al heb je het niet over geestelijke dingen, dan zeg ik: datzelfde gebeurt dus ook als je niet achter de pc zit.
En dan is het enige verschil nog maar dat het ene digitaal is en het andere niet.
En farizeërs stonden bekent om hun pietluttigheden en ik vind het ook muggenzifterij om te zeggen dat het uiteindelijk van het digitale afhangt of iets kan of niet. (of mag ik dat niet vinden? Ik vind een bepaalde mening/conclusie
farizeërs, geen mensen).
Catherine
Op refoweb wordt niet alleen over geestelijke zaken gesproken ! Ook niet op het forum. Bovendien heb je niet met elkaar in de kerk gezeten, dus een gesprek over de preek wordt het ook niet dan.
Bij ons blijft de p.c. uit, omdat je heus niet alleen op refoweb gaat kijken, maar meteen even je mail checken, de kids EVEN op MSN om beurten, voor je tweet, staat dat ding toch wel de hele dag aan.
Omdat doordeweeks iedereen uitwaaiert, er soms niet eens gezamenlijk gegeten wordt, gebeurt dit op zondag zeker wel. Al dan niet met geestelijke gesprekken. Ook lees ik de kerkelijke lectuur, een goed boek en doen we vaak een gezinsspel.
Rianne1357
mee eens Catharine! 1a2b3c, ik volg je wel. ik zeg niet dat het werelds is, er kunnen ook verkeerde gedachten, woorden en werken van allerlei aard op zondag zijn. maar dit heeft ingeval niets te maken met muggezifterij of farizeisme hoor. absoluut niet.
floddertje
Ook bij ons staat de PC op zondag niet aan. Alleen gaat hij aan om te luisteren via audioserver. Net wat Catherine al aan gaf, de grens is akelig dichtbij en wordt zonder dat je er goed bij stil staat al gauw overtreden.
Bij ons is het een andere dag dan door de weeks. Niet dat we speciale zondagsdingen hebben, we zingen in de week ook wel eens een psalm met elkaar na het eten, maar op zondag is het langer. Gewoon gezellig met elkaar een puzzel neerleggen of een spel doen. Of we duiken met elkaar in een boek bij het knapperend haardvuur. We proberen juist te voorkomen dat de kinderen een hekel aan de zondag krijgen. Ze missen de PC niet eens, er wordt nooit gevraagd of de PC aan mag.
Ik voel me absoluut geen farizeeer, maar ik hoop dat deze regel nog lang gehandhaaft kan blijven in ons gezin!
1a2b3c
Ik bedoel ook niet te zeggen dat je een farizeër bent als de pc op zondag niet aangaat. Dat is mijn woorden een beetje verdraaien.
Ik kan me juist goed voorstellen dat het ten koste van het gezinscontact gaat als hij wel aanstaat de hele dag, daar pleit ik ook niet voor.
Wat ik farizeërs vind is als er een wetje van gemaakt wordt.
Je mag niet digitaal lezen (omdat de pc niet aan mag) maar wel uit een boek, terwijl je zelfs hetzelfde kan lezen.
Je mag wel mondeling over koetjes en kalfjes praten maar niet digitaal.
Ik zit wel eens even achter de pc terwijl de anderen even hun ogen dicht doen dus volgens mij doe ik daar niemand mee tekort.
naam
Omdat wij duidelijkheid willen geven t.o.v. de kida luisteren wij ook niet via audioserver. Gewoon een duidelijke grens, computer niet aan. Niet voor het één, niet voor het ander. Bij ons en mijn man thuis was dat ook zo en heeft nooit weerstand opgeroepen. Ik kan mij zelfs niet herinneren dat er ooit naar gevraagd werd. Dat was vanzelfsprekend. Lekker rustig hoor een dag zonder computer en geen discussie waarom het één wel mag en het ander niet. Een dag voor de dienst van de Heere, de kerkgang, huisgodsdienst, spelletjes doen, lezen, zingen met elkaar enz.