Verhouding met de (schoon)familie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Wij zijn een jong getrouwd stel, zonder kinderen. Wij hebben het heel goed samen en zien het getrouwd zijn echt als een zegen van God. Toch is er iets wat ons dwarszit en hierover zouden wij graag een vraag willen stellen. Mijn man komt uit een groot gezin (15 kinderen). In dit gezin is er weinig openheid en eenheid (geweest), maar vooral jaloezie en een gerichtheid op zichzelf. Mijn man is juist erg gevoelig en zorgzaam. Daardoor was deze situatie heel moeilijk voor hem. Vaak zag hij zichzelf als schuldige aan de problemen die er waren, maar er was geen ruimte om dat te uiten. Dit heeft hij altijd alleen moeten dragen. Het zorgde ervoor dat hij erg negatief over zichzelf is gaan denken, ook in de zin van hoe mensen naar hem kijken. Zo heeft hij het heel moeilijk gevonden om echt te geloven dat ik van hem houd, gewoon zoals hij is. Verder heeft hij een eigen plek binnen mijn ouderlijk gezin gekregen en wordt hij gewaardeerd om wie hij is. Dit vindt hij soms moeilijk om te geloven. Nu is het zo dat zijn ouderlijk gezin ons in bepaalde dingen buitensluit en bepaalde steken onder water geeft over onze relatie. Ze laten bijvoorbeeld duidelijk merken dat ze bepaalde schoondochters/zussen meer waarderen dan ons en bij ons komen de broers/zussen/ouders zo goed als nooit, ondanks dat we het regelmatig vragen. Wij proberen toch eens per twee weken te gaan, maar dit begint voor mijn man heel moeilijk te worden. Hij ziet er steeds tegenop en is heel kwetsbaar. Wij vragen ons af hoe we hiermee om moeten gaan. Wij weten dat we het gezin van mijn man niet kunnen veranderen, maar (zoals mijn man ook zegt) graag zou hij willen weten hoe hij dit een plekje kan geven en niet van slag hoeft te raken als wij weer op bezoek gaan of de dingen opmerken die achter ons om gebeuren. Zijn we allebei beter geholpen met professionele hulp? Onze vraag is langer geworden dan de bedoeling was, maar hopelijk kunt u ons helpen. Alvast heel hartelijk dank.

Antwoord

Lief echtpaar,

Een lange brief, die is geschreven met woorden van liefde. Zo lees ik het tenminste: jullie doen er alles aan om de verhouding met de (schoon)familie ‘open’ te houden. Nou, meer dan dat kun je niet doen. De kunst is om die houding vol te houden, en gezien de reactie van manlief is dat niet eenvoudig.

Een paar dingen kan ik er van zeggen, en ik hoop dat jullie daar iets aan hebben. Schrijf me dat maar eens! In het algemeen geldt: de situatie kun je niet veranderen, maar wél je eigen houding er tegenover. Als bijvoorbeeld binnen de familie iets gebeurt achter jullie rug om (dat is dan ‘de situatie’) kun je daar verschillend tegen aankijken. Ik noem zes reacties: kijk maar eens of je er een of meerdere van herkent:

-je kunt boos worden omdat je via via achter iets komt

-je kunt teleurgesteld zijn omdat je niet had verwacht dat je niet ingelicht bent geworden

-je kunt er verdriet van hebben, je afgewezen voelen

-je kunt ook denken: nou, ja, jammer dan (= het luchtig opnemen en over gaan tot de orde van jullie eigen leven)

-zelfs met humor reageren  door te denken/zeggen: “joh, wat ik nu toch heb gehoord, dat kan toch niet waar zijn…”

-of serieuzer, met een zogenaamde ik-boodschap: “ik vind het heel vervelend dat ik niet uitgenodigd word, zo lijkt het alsof k er niet bij hoor…”

Al deze reacties hebben te maken met je niet erkend voelen als gewaardeerd zoon (en schoondochter). Het is wellicht moeilijk om met die gedachte te leven, maar als je je door God als waardevol schepsel weet aanvaardt is dát een houvast waar je iets mee kunt (denk maar aan het lied “je bent een parel in Gods hand”). Aardse ouders en verdere familie kunnen daar niet tegen op, toch?

Eens per twee weken op bezoek: geweldig als jullie dat vol kunnen houden, maar leg je jezelf niet een soort ‘plicht’ op? Als ontmoeten/bezoeken veel energie vergt zijn er andere middelen van contact: telefoon, sms, email.

Jullie moeten met elkaar afspreken wat je wilt in het familiecontact en hoe je dat wilt. Met zo’n grote familie is er dikwijls een verjaardag: gaan jullie daar naar toe? Ga dan b.v. op een moment dat er meerderen zijn óf kies juist voor een rustig moment waarin jullie aan kunnen geven dat je “zondag niet komt koffiedrinken” (ik noem maar wat), gewoon: zonder uit te leggen waarom, want dat hoeft niet als jullie je eigen leven leiden en je eigen beslissingen neemt.

Lief en zorgzaam: mooie eigenschappen voor een zoon én voor een echtgenoot. Wees er zuinig op! Intussen kan de relatie met de familie op een wat zakelijker en meer afstandelijke manier vorm gegeven worden. Laat zien, horen, merken dat jullie graag deel uitwillen blijven maken van de familie, maar trek daarbij je eigen plan. Want je eigen houding is het enige dat je zélf in de hand hebt. Sterkte ermee!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relaties
5 reacties
Roos18
Beste vragensteller,

Je zit echt in een heel lastig parket. Ik heb bij mijn ex-schoonouders een soorgelijke situatie meegemaakt. Misschien, hoe lastig het ook is kan je met opmerkingen of misschien als dat mogelijkis, een gesprek laten merken dat je hier niet van gediend bent. Jullie hebben toch immers niks verkeerds gedaan?
Ga igg niet zo door, echt waar meid, het maakt je kapot!
Praat hier ook met vrieden/vriendinnen of je ouders over, soms is het goed gewoon je verhaal te doen, dat lucht echt op. Probeer ook bij je schoonouders aan te geven dat het je een vervelend gevoel geeft etc. Misschien ligt de opvoeding ook wel bij het kinderaantal van je schoonouders, hier is het levende bewijs dat als je 15 kinderen hebt het goed opvoeden er soms bij inschiet. Misschien is het ook goed als je man een professioneel persoon zoekt waar hij zijn zelfvertrouwen etc. kan trainen. Veel sterkte!
jentje
Bij stichting "De Schuilplaats"kun je een cursus Zelfvertrouwen doen.
Van harte aanbevolen!
Alphonsus
De situatie (hoe bedroevend ook) is zoals die is en zal zich, buiten een wonder om, niet licht wijzigen.
Aldus zal je persoonlijke toerusting moeten toenemen:
- oefenen in het vergeven van de anderen die een dergelijke situatie hebben laten ontstaan
- accepteren dat daar waar relatief veel mensen binnen een familie aanwezig zijn inclusief de
aanhang er ALTIJD een rangorde zal gaan ontstaan. Dit gebeurt bv ook in een
bedrijfsmatige omgeving, in een kerkelijke omgeving, in een maatschappelijke omgeving
etc.
- je verleden professioneel laten begeleiden middels een therapie
- een assertiviteitstraining volgen
- je bezoekfrequentie terugbrengen naar 1 x per maand
- gedurende deze bezoeken niet bewust zoeken naar signalen bij de anderen die je zouden
kunnen staven in je mening van - zie je wel -
- contacten, buiten de bezoeken om, d.m.v. kaarten, korte e-mails etc. intensiveren
- verder slim en verstandig opereren, (opkomende) conflicten ten alle tijden vermijden,
discussies nooit laten escaleren
- je oefenen in het wat vaker je schouders ophalen over wat er gebeurt (is)
- at last but not as least: zoek gerustheid en vertrouwen in Hem, op dezelfde wijze als
David dat deed in zijn strijd.
Rianne1357
Alphonsus wat is je beroep? ( een directe vraag) haha. waar je natuurlijk geen antwoord op hoeft te geven. mag ook via mailadres.
Cloudsadmirer
Vraagstelster,

Gary Chapman heeft een boek "schoonfamilie" geschreven.
Heel praktisch boek over Bijbels omgaan met (lastige) schoonfamilie.