Medische keuring voor rijbewijs

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik heb een vraag omtrent de medische keuring voor een rijbewijs. Ik heb te horen gekregen dat ik binnenkort mag afrijden. Nu moet ik een eigen verklaring over mijn medische voorgeschiedenis indienen. Punt is dat ik op mijn vijfde aan strabismus (scheelzien) ben geopereerd. Inmiddels ben ik 20 en ik heb gehoord dat dit een belemmering kan zijn om door de keuring te komen. Sinds mijn operatie draag ik een bril om de oogstand nog wat te corrigeren. Nu vroeg ik mij af of die operatie inderdaad een reden is om iemand af te keuren. En indien dit het geval is, is het dan mogelijk om het medisch dossier te laten vernietigen en te verzwijgen dat ik ooit geopereerd ben? Ik weet dat het niet netjes is, maar als ik zo een rijbewijs in ontvangst kan nemen, heb ik dat er wel voor over. Bij voorbaat dank!

Antwoord

Beste vragensteller,

Bij de medische keuring voor een rijbewijs wordt er gekeken naar de visus met en zonder bril. Dat doet een arts bijvoorbeeld d.m.v. een letterkaart (je herkent die vast nog wel van de schoolarts). Er wordt niet zozeer gekeken naar de oogstand. Het gaat erom dat jij redelijkerwijs alles in je omgeving kunt zien en zo veilig kunt rijden.

Als daar geen belemmering in is kom je gewoon door die keuring, die is niet zo heel streng. Daar hoef je dus ook geen oneerlijke capriolen voor uit te voeren. Je kunt gerust vertellen dat je geopereerd bent.

Groet, A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
4 reacties
Alphonsus
Er zijn overigens meer dan voldoende mensen met een uitstekend gezichtsvermogen, maar die uiterst belabberd rijden.
In jou geval is het altijd beperken van je snelheid wel een geeigende oplossing.
EVA
Heb liever dat je de waarheid verteld en door de keuring heen komt, dan dat je wat verzwijgd en door de keuring komt, want je brengt daardoor niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar, mocht het een probleem zijn, dat je eigenlijk afgekeurd had moeten worden.
Maar dat geloof ik niet, want je hebt nu voldoende zicht begrijp ik

Suc6 met afrijden ;-)
dominerik
Toch vind ik het verontrustend dat iemand bereid is te frauderen om aan een rijbewijs te komen. Daar mag op een REFO-web toch best kritisch op gereageerd worden.
Hanna
Mee eens, dominerik!